Arviointi on itsessään oppimistapahtuma ja samalla keino oppimisen tukemiseen. Arviointi vaikuttaa ratkaisevasti opiskelijoiden oppimiseen: opiskelijoiden huomio kiinnittyy yleensä siihen, miten kurssi suoritetaan eikä välttämättä siihen, minkälaiset osaamistavoitteet kurssilla on.
Jos arviointi ei ole linjassa osaamistavoitteiden kanssa, ei opiskelijoiden osaaminen kurssilla välttämättä kehity. Siten arviointimenetelmien kehittäminen on keskeinen keino muuttaa opiskelijoiden oppimistapoja. Onnistunut arviointi kannustaa opiskelijoita syväsuuntautuneeseen oppimiseen, ja sen tulisi olla mahdollisimman kiinteä osa opetusta.
Oppimista tukeva arviointi keskittyy ydinosaamiseen, jotka on määritelty kurssin osaamistavoitteissa, ja konstruktiivisesti linjakkaat arviointimenetelmät suunnitellaan siten, että niiden avulla arvioidaan osaamistavoitteiden saavuttamista. Lisäksi arvioinnin suunnittelussa on olennaista pohtia:
- minkälaista osaamista opiskelijoilta odotetaan (esim. käsitteen määrittely, kriittinen ajattelu, vuorovaikutustaidot, ongelman ratkaiseminen) ja
- miten arviointi tukee osaamisen kehittymistä.
Jos osaamistavoitteena on esimerkiksi opiskelijan ongelmanratkaisutaidon kehittyminen, tulisi arvioinnin keskittyä ongelmaratkaisutaitojen kehittymisen tukemiseen kurssilla (esim. opettajan palaute, vertaispalaute, itsearviointi, välitentti jne.) Onnistuneessa linjakkaassa opetuksessa loppuarviointi kohdistuu tällöin opiskelijoiden ongelmaratkaisutaitojen arviointiin eikä esimerkiksi käsitteiden määrittelyyn.