Portfolio viittaa yleisesti ottaen kokoelmaan todisteita, jotka on kerätty yhteen, jotta niiden kautta voidaan hahmottaa ja demonstroida henkilön osaamisen kertymistä sekä oppimisprosessia tietyn ajanjakson aikana, tietyn aihealueen piirissä tai elämänmittaisen oppimisen jatkumoa. Portfolioissa voidaan todisteina käyttää monenlaisia dokumentteja: sekä valmiita että luonnostilassa olevia kirjoitusnäytteitä, valokuvia, videoita, tutkimusraportteja sekä esimerkiksi vertaisten, mentoreiden, opettajien tai työnjohtajien antamaa palautetta ja arviointeja. Siten portfoliot mittaavat ja demonstroivat oppimista tietyn ajan kuluessa. (Butler et al. 2006).
Portfolioita voidaan kerätä itselle, opettajalle tai työnantajalle. Portfolioita on kategorisoitu muutamia erilaisia. Oppimisportfolio tai prosessiportfolio esittelee opiskelijan oppimista tietyn ajan kuluessa ja siihen voi olla myös keskeneräisiä tai harjoitustöitä arkistoituna. Lisäksi voidaan kerätä näyteportfoliota, jossa on kerättynä opiskelijan parhaat työt, jossa ei ole keskeneräisiä töitä ja joka siten sopii sinänsä työnhakuun. Lisäksi on erikseen ajateltavissa arvioitava portfolio, esim. yhden kurssin aikana kerättävä portfolio, joka on osa kurssin arviointia. Oman osaamisen tunnistamisen lisäksi portfolioita voidaan hyödyntää osaamisen arvioinnissa, joka antaa vaihtoehdon summatiiviselle arvioinnille. Koska portfoliossa arviointi voi sisältää useita arvioitavia kohteita, voi portfolio olla arviointina hyvinkin osaamista representoiva (Butler et al. 2006). Helsingin yliopistolla tehdään myös koko opiskelun ajan kestäviä nk. kandi- ja maisteriportfolioita, joihin voidaan kerätä reflektioita eri kursseilta ja eri vaiheissa opintoja.
Oppimisportfolio on laajempi kuin pelkkä oppimispäiväkirja: Portfolio on oppimisprosessin aikana koottu kokoelma suorituksia, töitä ja tehtäviä, joita analysoidaan syvällisesti (Lindblom-Ylänne et al. 2009). Portfoliotyöskentelyyn voidaan sisällyttää hyvinkin erilaisia tehtäviä. Voit lukea lisää Urapalveluissa käytetyissä, myös portfolioon sopivista tehtävistä alla olevien linkkien kautta.
Helsingin yliopistolla on kurssien portfoliotyöhön tarjolla Wordpress-blogipalvelu, jonka käyttöön opettaja voi saada tukea ottamalla yhteyttä osoitteeseen opetusteknologia@helsinki.fi.
CV:n kirjoittamiseen sopivia työkaluja, joita suosittelemme ovat mm. Microsoftin 0365:n suitesta löytyvä Sway, LinkedIn verkostoitumiseen ja osaamisen kuvaamiseen sekä Wix ja Strikingly erityisesti omien nettisivujen tekoon. Swayhin voit tutustua klikkaamalla O365-sähköpostissa OWA-nettiversiossa vasemmalla yläkulmassa menu-ikonia ja etsimällä sieltä oikean ohjelman.
Lue lisää portfoliotyöskentelystä mm. uraohjaukseen liittyen.
Ideoita portfoliotehtäviin.
Muita lähteitä:
Butler, Philippa & Anderson, Bill & Brown, Mark & Simpson, Mary & Higgins, Andrew & Northover, Mark & Meyer, Luanna & Connor, Margaret & Lamont, Margaret & Wyles, Richard. (2006). A Review Of The Literature On Portfolios And Electronic Portfolios.
Lindblom-Ylänne, S. & Nevgi, A. Toimittajat) (2009). Yliopisto-opettajan käsikirja. WSOY pro.