Suoritustavat

Ohje kuuluu seuraaviin teemoihin

Valitsemalla koulutusohjelman saat näkyviin yleisten ohjeiden lisäksi koulutusohjelman mahdolliset omat sisällöt.

Suoritustapojen valinta

Opintojen suoritustapoja valittaessa tavoitellaan linjakkuutta opintojakson osaamistavoitteiden ja arviointikriteerien kanssa. Suoritustapojen valinnalla voidaan tukea opintojakson tieteenalakohtaisen sisällön oppimisen lisäksi opiskelijan geneeristen ja asiantuntijataitojen kehittämistä eli esimerkiksi akateemisten ja työelämätaitojen sekä vuorovaikutustaitojen karttumista ja lisätä opetuksen vuorovaikutuksellisuutta ja opiskelijalähtöisyyttä.

Opintojakson suoritustapoja valittaessa on hyvä pitää mielessä opintojen mitoituksen arviointi ja opiskelijalle valituista suoritustavoista muodostuva työmäärä. Opiskelijan työmäärän mitoitus ja opintopisteet -sivulta löydät tarkempaa tietoa asiasta.

Kun opintojakson toteutus sisältää opetusta, suoritustapaan kuuluu myös tieto opetustavasta eli siitä, pidetäänkö toteutuksen opetus lähi- vai etäopetuksena tai näiden yhdistelmänä, vai onko opetus tarjolla verkossa esimerkiksi tallenteina. Opetustavat on esitelty tarkemmin tämän sivun luvussa Erilaiset suoritustavat ja opetustavat. 1.8.2024 lähtien alkaville opetusta sisältäville toteutuksille lisätään tieto opetustavasta Sisuun opintohallinnon toimesta. Opetustavat vaikuttavat syksystä 2024 lähtien mm. Opiskelu-palvelun kurssihaun ja helsinki.fi-sivujen avoimien yliopisto-opintojen haun hakutuloksiin. Jotta opiskelijat saavat oikeaa tietoa toteutusten opetustavoista, onkin erittäin tärkeää, että annat suunnittelijoille oikeat tiedot opetuksestasi opetusohjelman suunnittelun yhteydessä, ja että tiedotat heitä, jos opetuksesi tapa muuttuu. Löydät lukujärjestyssuunnittelijoiden yhteystiedot sivulta Opetusohjelma.

Suoritustavat voivat edellyttää läsnäoloa, jota koskeviin määräyksiin voit tutustua sivulla Osallistuminen opetukseen. Suoritustapoja suunniteltaessa on myös hyvä muistaa, että koulutusohjelmissa on tavoitteena suoritustapojen monipuolisuus ja suunnittelu kokonaisuutena siten, että opintokokonaisuuden ja tutkinnon suoritustavat muodostavat kokonaisuuden. Teethän siis suoritustapojen suunnittelua ja valintaa yhteistyössä koulutusohjelman muiden opettajien kanssa. Suoritustavat määritellään ylätasolla kolmivuotisessa opetussuunnitelmassa, josta tiedekuntaneuvosto päättää koulutusohjelman johtoryhmän esityksestä. Sen tietoja tarkennetaan lukuvuosittaisessa, koulutusohjelman johtoryhmän päättämässä opetusohjelmassa mm. siltä osin, pidetäänkö opetus lähi- vai etäopetuksena. Lue lisää sivuilta Opetussuunnitelma ja Opetusohjelma.

Yhteiset pelisäännöt

Opiskelijoiden opintojen suunnittelun kannalta on erittäin tärkeää, että päivität tarkemmat tiedot toteutuksesi opetuksesta ja mahdollisista osallistumisvaihtoehdoista sekä suoritusmuodoista määräaikoineen (esim. tehtävien palauttamisen määräajat) kurssisivuille ennen ilmoittautumisajan alkamista, mielellään jo opetusohjelman julkaisun yhteydessä. Ohjeet kurssisivujen päivittämisestä löydät sivulta Kurssisivut.

Tutkintoja ja opintoja koskevien linjausten mukaisesti opiskelijan tulee noudattaa opintoihin liittyvien tehtävien määräaikoja, jotka sinun opettajana tulee ilmoittaa viimeistään opetuksen alkaessa. Palauttamisen määräaika on asetettava siten, että se on kohtuullinen sekä opiskelijan opintojen suorittamisen että töittesi ajoittamisen kannalta. Sinun tulee antaa ohjeet myös töiden palautusmuodosta.

Mikäli opiskelija ei asetetun määräajan kuluessa toimita työtään, opettajana sinulla ei ole velvollisuutta ottaa työtä vastaan myöhemmin, vaan voit edellyttää opiskelijan osallistuvan opetukseen uudelleen.

Opiskelijan tulee suorittaa kaikki opintojaksoon kuuluvat mahdolliset osasuoritukset vuoden kuluessa ensimmäisestä osasuorituksesta, jos muuta määräaikaa ei ole annettu. Opetussuunnitelmassa voidaan päättää, että opiskelija voi suorittaa puuttuvan osasuorituksen vuotta pidemmässä ajassa, mikäli seuraavaa suoritusmahdollisuutta ei ole aikaisemmin. Opintojakso voi olla myös integroitu, jolloin opiskelija suorittaa sen useamman lukuvuoden aikana siten kuin opetussuunnitelmassa päätetään ja opetusohjelmassa tarkennetaan.

Tukea suoritustapojen suunnitteluun

Suoritustapojen toimivuudesta oppimisen edistäjänä voit saada tietoa opiskelijapalautteen avulla. Palautetta voi hyvin kerätä jo opetuksen aikana. Tutustu palautteen keräämisen tapoihin ja keinoihin sivulla Palautteen keruu ja käsittely.

Yliopistopedagogiikan keskus HYPE järjestää yliopistopedagogista koulutusta, jossa opetusmenetelmien kehittämiseen omaan opetukseen sopivaksi voi saada ajatuksia.

Erilaiset suoritustavat ja opetustavat (1.8.2024 lähtien)

Suoritustapoja voivat olla esimerkiksi:                                                                                   

  • Esseet
  • Harjoittelut
  • Harjoitustehtävät
  • Kenttäharjoitukset
  • Kuulustelut
  • Laboratoriotyöskentely
  • Luennot ja luentokuulustelut
  • Oppimispäiväkirjat
  • Portfoliot
  • Projektit
  • Ryhmätyöt
  • Seminaarit
  • Vierailut ja ekskursiot

Opetustapojen eli lähi-, etä-, monimuoto- ja verkko-opetuksen määritelmät (koskee vain 1.8.2024 lähtien alkavia toteutuksia, joihin sisältyy opetusta ja/tai opetustallenteita):

Lähiopetus

  • Toteutus, jonka kaikki kellonaikaan sidotut opetuskerrat pidetään lähiopetuksena eli opettaja ja opiskelijat ovat fyysisesti samassa tilassa.

Etäopetus

  • Toteutus, jonka kaikki kellonaikaan sidotut opetuskerrat pidetään etäopetuksena eli opettaja ja opiskelijat ovat fyysisesti eri tiloissa, mutta yhteydessä etäyhteyden kautta. Opettaja voi opettaa esim. kotoaan, työhuoneestaan tai hänelle varatusta opetustilasta, jossa on etäopetusvälineet.

Monimuoto-opetus (sisältää lähi- ja etäopetusta)

  • Toteutus, jonka kellonaikaan sidotuista opetuskerroista osa pidetään lähiopetuksena (opettaja ja opiskelijat fyysisesti samassa tilassa) ja osa etäopetuksena (opettaja ja opiskelijat fyysisesti eri tiloissa).
  • Kaikki tai osa opetuskerroista voidaan pitää myös hybridiopetuksena (opettaja ja opiskelijat ovat osin fyysisesti samassa tilassa ja osin etäyhteyden kautta). Hybridiopetuksessa etä- ja lähiopetukseen osallistujat on voitu määritellä ennakkoon tai osallistumisen muoto voi olla vapaasti valittavissa.
  • Esimerkkejä:
    • Toteutuksella pidetään koko ryhmän yhteinen aloitus- ja/tai lopetustapaaminen lähiopetuksena, muu aikataulutettu opetus pidetään etäopetuksena. Lisäksi opiskelijoiden tulee katsoa Moodlessa olevat opetustallenteet opettajan antamiin määräaikoihin mennessä.
    • Toteutuksen joka toinen opetuskerta pidetään lähiopetuksena ja joka toinen etäopetuksena.
    • Toteutuksen opetus pidetään hybridiopetuksena ja opiskelija voi valita, osallistuuko opetukseen (kaikkeen tai yksittäisiin opetuskertoihin) etänä vai lähitapaamisiin osallistuen.

Verkko-opetus

  • Toteutus, jolla ei ole kellonaikaan sidottuja opetuskertoja, vaan opetus tarjotaan esim. tallenteina. Tallenteiden katsomiselle ja muille aktiviteeteille voi olla annettu määräajat ja/tai ne voi olla aikataulutettu esim. viikkotasolle. 

On huomioitava, että kaikilla näillä opetustavoilla määritellyt toteutukset saattavat sisältää myös

  • opiskelijan itsenäistä työskentelyä, joka on yleensä tehtävä tiettyihin määräaikoihin mennessä ja/tai aikataulutettu esim. viikkotasolle. Itsenäinen työskentely voi olla esimerkiksi kirjallisuuden lukemista, oppimispäiväkirjan kirjoittamista tai opetustallenteiden katsomista.
  • ryhmätyöskentelyä, joka voi olla valmiiksi aikataulutettu esim. viikkotasolle, mutta tapaamiset ovat tyypillisesti opiskelijaryhmän itse aikatauluttamia ja he voivat itse sopia, ovatko tapaamiset lähi- vai etätapaamisia.
  • tentin, joka voi olla aikataulutettu ja joka voidaan toteuttaa etä- tai lähitenttinä. Tenttejä voi olla yksi tai useampia.

Katso myös opiskelijan ohjeet

Aiheeseen liittyvät opiskelijoille suunnatut ohjeet löydät Opiskelu-palvelusta.