Tutkielman ohjaus on yliopiston osaamisperustaista opetusta, jota ohjaavat linjakkaan opetuksen käytännöt. Osaamisperustainen linjakas opetus tarkoittaa, että opetuksen ja ohjauksen ratkaisuja ohjaavat osaamistavoitteet. Opetuksen toteutus, arviointi, oppimismenetelmät ja arviointimenetelmät perustuvat osaamistavoitteisiin.
Tutkielman ohjauksen hyvät käytännöt perustuvat linjakkuuden osalta siten niihin osaamistavoitteisiin, jotka on asetettu yliopistotasolla (linkki tulossa) ja täydennetty tiedekunnissa (linkki tulossa). Myös arviointikriteereistä on sovittu yliopistotasolla (linkki tulossa) ja täydennetty tiedekuntiin sopiviksi (linkki tulossa). Arvioinnin tehtävä on osoittaa, millä tasolla opiskelija on saavuttanut asetetut osaamistavoitteet.
Älä ohjaa, ennen kuin tunnet tutkielman osaamistavoitteet ja arviointikriteerit. Ohjauksesi tehtävä on ohjata opiskelijan oppimista osaamistavoitteiden saavuttamista kohti. Ohjauskeskusteluissa heijastuu usein se taso, jonka opiskelija toivoo saavuttavansa. Esimerkiksi ylemmän tutkinnon kohdalla arvosanalla voi olla merkitystä opiskelijan tohtoriopintokelpoisuuteen.
Opiskelija oppii tutkielmaa tehdessään ja seminaarityöskentelyssä monia geneerisiä ja asiantuntijataitoja (linkki HYPE:n uuteen taulukkoon). Ohjaajana voit tukea opiskelijaa tunnistamaan opinnoissa karttuvaa osaamista nimeämällä työskentelyssä toteutuvia geneerisiä ja asiantuntijataitoja opetuksessasi ja ohjauksessasi sekä huomioida opiskelijoiden kehittyvää osaamista. Voit rohkaista opiskelijaa pohtimaan, millä tavalla hän voi käyttää tutkielman kehittämää asiantuntemustaan työelämässä ja yleisesti yhteiskunnassa.