Flinga

Instruktioner för Flinga

Flinga är en sorts nätbaserad anslagstavla som lämpar sig särskilt väl till exempel för gemensam kunskapsuppbyggnad och aktivering av studerande i undervisningen. Flinga används i webbläsare så den kan används såväl på dator, pekplatta som mobiltelefon, bara man har internetanslutning.

Studerande och personalen vid universitetet har tillgång till Flingas Campus-version som innehåller tre olika verktyg.

• I Flinga Whiteboard kan man till exempel bygga upp begreppskartor och gruppera meddelanden på önskat sätt.
  • Flinga Wall är en lättanvänd meddelandevägg där avsända meddelanden kan organiseras antingen i ankomstordning eller enligt gilla-markeringar.
  • Activities innehåller korta pedagogiska manus som kan genomföras direkt genom denna funktion. Från aktiviteter kan man även hämta idéer för att planera sina egna sessioner.

Flinga är tillgänglig för alla anställda och studerande vid Helsingfors universitet. Man kan skapa och administrera Flinga-sessioner med universitetsanvändarnamn via adressen hy.flinga.fi.

Sessionens deltagare styrs till adressen edu.flinga.fi och de ges en sessionsspecifik åtkomstkod som Flinga skapar automatiskt.  I en del mobilenheter ska man först trycka på SEND innan meddelandets skrivfält och de övriga verktygen blir synliga. Detta gäller främst mobiltelefoner. Se video.

Flinga har några tillgänglighetsproblem och det finns inget enkelt sätt att fixa dem. Det största problemet är att skärmläsningsprogram inte fungerar med det ordentligt. Detta måste beaktas vid planeringen av undervisning.

Nya bruksanvisningar för Flinga (höst 2022)

Bruksanvisningar för Flinga i videoformat (på finska):

Mer information och tips om hur du använder Flinga finns i länkarna nedan:

Mera information: undervisningsteknologi@helsinki.fi

Flinga tillgänglighetsutlåtande

Den digitala tjänstens tillgänglighet och Otillgängligt innehåll (enligt kriterierna i WCAG 2.1)

Flinga-systemet uppfyller inte tillgänglighetskraven just nu. Det har brister när det gäller tillgänglighet. Tjänsteleverantören har hittills inte hittat lösningar för dem. Det största problemet är att skärmläsare inte fungerar med det. Detta måste beaktas vid planering av undervisning.

Noterade du brister i tillgängligheten i vår digitala tjänst? Ge respons om tillgängligheten per e-post undervisningsteknologi@helsinki.fi

Tillsynsmyndighet

Kontakta oss, det vill säga administratören, om du vill påtala brister i tillgängligheten på vår webbplats. Det kan ta 14 dagar innan du får ett svar. Om du inte är nöjd med det svar du har fått eller inte får något svar alls inom två veckor kan du lämna in en anmälan om bristande tillgänglighet till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På regionförvaltningsverkets webbplats finns det beskrivet hur du kan lämna in en anmälan och hur ärendet behandlas.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter:
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn
www.tillgänglighetskrav.fi
webbtillganglighet@rfv.fi
telefonnummer växeln 0295 016 000

Detta tillgänglighetsutlåtande uppdaterades den 10.11.2022.