Informera studenter

Den här anvisningen handlar om olika kanaler och verktyg som kan användas för att informera studenter.

Innehåll som gäller studieavsnitt

Kurssidorna

All information, allt material och alla verktyg som studenterna behöver för att genomföra kursen ska finnas tillgängliga via kurssidan. På kurssidan ​​​​​kan du också lägga till länkar och annat material. Du kan dessutom publicera meddelanden på kurssidan och det finns även möjlighet att skicka meddelandena per e-post till studenterna.

Dina egna kurssidor hittar du enkelt genom att logga in i tjänsten Min undervisning.

Anvisning om att redigera kurssidor

Moodle

Om du använder Moodle på kursen ska du alltid komma ihåg att på kurssidan lägga ut en länk till kursens Moodle-område och vid behov också kursnyckeln till området. Det lönar sig ändå inte att kopiera information och material från Moodle till kurssidan. Spara alltså inte i onödan samma information på två ställen.

Sisu

Som lärare kan du skicka meddelanden från Sisu till de anmälda och till studerande som ännu inte har anmält sig, men som har lagt till undervisningen i sin kalender i Sisu. Du kan skicka meddelanden från fliken Meddelanden. Obs! Studeranden ser meddelanden som skickas via Sisu endast i Sisu och det skickas inte e-postmeddelanden om dem.

Utöver Sisus meddelandefunktioner kan studerande även kontaktas till exempel via kurssidan eller med hjälp av e-postadresserna som kan fås från deltagarlistan i Sisu.

Mer information om meddelanden i Sisu

Meddelanden som gäller utbildningsprogram

Utbildningsspecifika meddelanden kan publiceras i Studietjänsten där också anvisningarna för studenterna finns. När du vill publicera ett meddelande kan du kontakta utbildningsplaneraren eller den som ansvarar för studentkommunikationen inom utbildningsprogrammet. Meddelandet kan också via Studietjänsten skickas ut till fakultetens e-postlista. Observera att meddelandet måste publiceras åtminstone på utbildningsprogrammet undervisningsspråket.

Universitetets studenter, personal och annan omfattande kommunikation

Om du vill nå alla studenter, måste du reservera en publikationstid för meddelandet i studentkommunikationens Outlook-kalender och skapa meddelandet i Studietjänsten. Om du inte har behörighet att publicera i Studietjänsten, kontakta opiskelijaviestinta@helsinki.fi.

När du vill informera lärare och övrig personal om studierelaterade ärenden ska du publicera ditt meddelande på Flamma. Huvudnyheterna i Flamma syns också nere på startsidan av Studietjänsten under rubriken ”Gemenskapens nyheter från Flamma”.

Om du vill informera hela universitetets personal och studenter, publicera ett meddelande både på Flamma och i Studietjänsten. Observera att meddelanden på universitetsnivå måste publiceras på tre språk (finska, svenska och engelska).

Om du behöver hjälp kan du kontakta kommunikationsteamet på ditt campus:

Campusteamen hjälper dig även i frågor som gäller mediekommunikation och extern kommunikation. Läs mer på Flamma-sidan Kommunikation och samhällsrelationers tjänster.

Frågor som gäller studentkommunikation och Instruktioner för studerande

Mottagningstider

Du kan mata in dina mottagningstider på webbsidan Min undervisning. Uppgifterna kommer att synas i Instruktioner för studerande på sidan Lärarnas mottagningstider. När du har matat in mottagningstider, kolla dem i Instruktioner för studerande (välj ditt utbildningsprogram).

Fakulteternas e-postlistor för studenter

Studenterna informeras i första hand via Meddelanden i Instruktioner för studerande, men studenterna nås även via fakulteternas e-postlistor. Endast studierelaterade meddelanden kan skickas till e-postlistorna. Listorna modereras på studentservicens servicepunkter.

E-postlistor för doktorander i forskarskolorna

Doktoranderna nås via forskarskolornas e-postlistor. Via listorna kan du skicka meddelanden gällande forskarstudier (kurser, konferenser, stipendieansökan etc.). Vänligen använd listor bara för meddelanden som gäller de flesta studerande i forskarskolan. Om du vill nå bara studerande i ett specifikt doktorandprogram eller en specifik disciplin, du kan kontakta doktorandprogrammens planerare. Kontaktinformation for planerare hittar du på Instruktioner för studerande -webbplatsen.

tohtorikoulutusviestinta@helsinki.fi ansvarar för den allmänna kommunikationen mellan doktorander.