Instruktioner för övergångsperioden

Det var möjligt att studera enligt de gamla (2016-2017) examensfordringarna under en övergångsperiod fram till 18.12.2020 (i vissa utbildningsprogram längre). Som lärare är det viktigt att du vet om dina studenter studerar enligt de gamla eller de nya examensfordringarna.

I de gamla examensfordringarna kan till exempel studieavsnittens och studiehelheternas samt avhandlingarnas omfattning avvika från de nuvarande. Dessutom omfattas studerande i den gamla examensfordringarna av de gamla fakultetsspecifika stående bestämmelserna, som inverkar till exempel på när studierna föråldras, uppdateringsmöjligheter och så vidare.

Då övergångsperioden tar slut flyttas alla studenter automatiskt till de nya utbildningsprogrammen. Studenter kan också välja att övergå till ett nytt utbildningsprogram tidigare.

Mer information om utbildningsreformen och övergångsperioden finns i Instruktioner för studerande: