Magisteravhandlingens offentlighet och publicering

Avhandlingars offentlighet

Magisteravhandlingen, examensarbetet för högre högskoleexamen, är en offentlig handling. Offentligheten baserar sig på lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (offentlighetslagen, 621/1999) som universitetet måste iaktta i all sin verksamhet. Varken universitetet eller lärarna har befogenhet att besluta om avhandlingens offentlighet i strid med offentlighetslagen.

Avhandlingens offentlighet innebär att universitetet på begäran ska ge avhandlingen till påseende för vem som helst som begär det.

Som avhandlingshandledare finns det skäl för dig att se till att dina studenter redan på förhand är medvetna om avhandlingens offentlighet. I samband med utarbetandet av forskningsplanen och under handledningen ska handledaren alltid se till att valet av tema och material inte strider mot offentlighetsprincipen utan godtagbara grunder.

Avhandlingens sammandrag är också offentligt.

Sekretessbelagt material och avhandlingen

Eftersom avhandlingen är offentlig omedelbart efter att den har bedömts och godkänts på fakultetsrådets eller betygsnämndens möte eller utbildningsprogrammets ledningsgruppsmöte, får den inte innehålla några sekretessbelagda uppgifter. Studenten ska lämna sekretessbelagda uppgifter i bakgrundsmaterialet, som inte bifogas till den avhandling som lämnas in för bedömning.

Sekretessbelagda myndighetshandlingar regleras i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999). Sekretessbelagda uppgifter är bland annat uppgifter om privat affärs- eller näringsverksamhet eller enskilda personers hälsotillstånd, förmögenhet, politiska övertygelse eller familjeliv.

Det är viktigt att beakta att studenten inte heller kan inkludera sekretessbelagt material som bilaga till avhandlingen eller i sammandraget. Handledaren för avhandlingen kan få läsa det sekretessbelagda bakgrundsmaterialet, men hen ska se till att materialet inte inkluderas i avhandlingen. Avhandlingens granskare utför sitt bedömningsarbete på basis av studentens skriftliga arbete som inte får innehålla sekretessbelagda uppgifter. Granskaren har inte rätt att se det sekretessbelagda bakgrundsmaterialet.

Handledarens uppgift är att ge råd och anvisningar i dataskyddsfrågor som gäller forskningsmaterialet, såsom eventuell anonymisering av materialet.

Fördröjd publicering (embargo)

Studenten kan be att publiceringen av hens avhandling i det öppna publikationsarkivet Helda fördröjs. Behovet av fördröjd publicering (embargo) kan uppstå till exempel i en situation där en avhandling har skrivits i en forskningsgrupp och examensarbetet är nära sammankopplat med den forskning som ska publiceras. Även avhandlingar vars publicering har fördröjts är offentliga och ska göras tillgängliga för den som ber om det.

Dekanus fattar beslut om fördröjningen vars tidsfrist är ett år.

Publicering av avhandlingar

Universitetet har anslutit sig till utgångspunkterna för öppen vetenskap, och som en del i denna öppenhet strävas det också efter att göra avhandlingar elektroniskt tillgängliga. För det begärs särskilt samtycke av studenten. Under handledningen ska lärarna göra studenterna förtrogna med utgångspunkterna för öppen vetenskap och uppmuntra dem att publicera sin avhandling elektroniskt.

Sammandragen av avhandlingar för högre högskoleexamen publiceras i Helsingfors universitets biblioteks öppna publikationsarkiv Helda. Efter att avhandlingarna har godkänts tillfrågas studenterna om de vill ge sitt samtycke till att avhandlingen publiceras i Helda. I och med samtycket är avhandlingen öppet tillgänglig och får en permanent webbadress.

Arkivering av avhandlingar

Avhandlingar för högre högskoleexamen förvaras permanent. Vid Helsingfors universitet sköter biblioteket arkiveringen av avhandlingar och framläggandet av avhandlingar till påseende.

Ytterligare information och länkar