Missnöje med bedömning av lärdomsprov och omprövning

Ofta har beslutet om bedömning av avhandlingen och dess motivering stor betydelse för studeranden. Avhandlingen, dess bedömningsgrunder och vitsord är efter beslutet om vitsord offentlig information och på begäran ska universitetet lämna ut uppgifter om dem.

Då förslag till vitsord för avhandlingen tas fram följs de anvisningar och bedömningsgrunder för bedömningsförfarande som getts med fakultetsrådets beslut. I regel utgör innehållen i förslaget eller förslagen till vitsord motivering för det vitsord som fakultetsrådet eller utbildningsprogrammets ledningsgrupp ger. Den motivering som beskrivs i förslaget till vitsord är en central garanti för studerandens rättsskydd: motiveringen hjälper att förstå och godkänna beslutets slutresultat.

Att dra tillbaka lärdomsprov från bedömningen

Studeranden får besked om utlåtanden om vitsord innan det ärende som gäller godkännande av avhandlingen skickas till fakultetsrådets möte där beslutet fattas. För studeranden är det betydelsefullt att förslaget till vitsord meddelas utan dröjsmål och i så god tid som möjligt, eftersom studeranden har enligt 43 § i examens- och rättssäkerhetsinstruktionen rätt att skriftligen be att bedömningen av avhandlingen avbryts. På grund av en sådan begäran förfaller bedömningsförfarandet. Ofta är orsaken till avbrottet studerandens önskan att förbättra sin avhandling för att få ett bättre vitsord.

Lärare som deltagit i bedömningen får besked om att bedömningsförfarandet förfaller. Läraren blir inte jävig för att på nytt lämna ett förslag till vitsord för samma studerandens avhandling då studeranden lämnar in sin avhandling för bedömning

Begäran om omprövning som gäller bedömning av lärdomsprov

Efter att ha fått besked om lärdomsprovets vitsord, vars motivering i regel består av vitsordsutlåtandet eller -förslaget, har studeranden 14 dygn på sig att begära omprövning av bedömningen av avhandlingen. Begäran om omprövning ställs direkt till universitetets rättsskyddsnämnd. Studeranden får anvisningar för att skriva begäran om omprövning i samband med sitt bedömningsbeslut. En lärare som deltagit i bedömningen ska hänvisa en studerande som är missnöjd med bedömningsbeslutet och som tagit kontakt till att använda förfarande med begäran om omprövning.

Rättsskyddsnämnden begär med anledning av begäran om omprövning ett utlåtande av det fakultetsråd som beslutat om bedömningen eller av utbildningsprogrammets ledningsgrupp. I detta skede är det möjligt att men begär ett utlåtande eller en tilläggsutredning om bedömning av avhandlingen av de lärare som deltagit i bedömningen. Då är det möjligt att på nytt granska bedömningen av avhandlingen utifrån den motivering som angetts i studerandens begäran om omprövning. Det organ som gett bedömningsbeslutet beslutar emellertid om utlåtandets innehåll, den utredning som åtföljer den och om eventuell ändring eller bibehållande av vitsord, så en lärare som gett ett enskilt förslag om vitsord har närmast som uppgift att samarbeta för att utreda frågan.

Rättsskyddsnämnden kan godkänna eller avslå begäran om omprövning eller om till exempel begäran om omprövning anländer för sent låta bli att undersöka den. Rättsskyddsnämnden kan vid godkännande av begäran om omprövning återförvisa avhandlingen för ny bedömning. Rättsskyddsnämnden kan också avslå begäran om omprövning, varvid det vitsord som fakultetsrådet gett fortsätter att gälla.