Studieavsnittets bedömningsmetoder finns fastställda i undervisningsplanen.
Bedöm om det är nödvändigt att ordna distanstentamen. Distansövervakning är det sista alternativet. Just nu erbjuder universitetet inga verktyg för distansövervakning och därför är det rätt så arbetsdrygt att ordna övervakningen.
Överväg om det är möjligt att använda andra sätt att mäta hur väl studenten har uppnått kunskapsmålen och om det är möjligt att avstå från distansövervakning i realtid. Kan du till exempel ordna ett materialbaserat prov som kräver förmåga att tillämpa? Det kan vara bra att också diskutera bedömningen med studenterna.
Om det är nödvändigt att ha distansövervakning ska du genomföra övervakningen på det sättet som i minsta mån äventyrar studenternas integritetsskydd och personuppgifter (rätt proportion mellan mål och metod). Använd alltid endast de tjänster (Zoom, Moodle) och system som universitetet erbjuder och som bäst lämpar sig för distansövervakning. En tentamen med distansövervakning kan genomföras så att det på kursens Moodle-område finns en länk till Zoom, där distansövervakningen sker (inloggning till tentamen via Moodle, övervakning via Zoom). Det är lärarens ansvar att från fall till fall bedöma hur behandlingen av personuppgifter begränsas och integritetsskyddet tryggas så att endast nödvändiga åtgärder genomförs – dessa anvisningar är avsedda att erbjuda utgångspunkter för övervägandet.
Om en tentamen ordnas med distansövervakning måste det alltid finnas ett alternativt prestationssätt som studenten kan välja och som behandlar studenterna jämlikt. Du ska ha det alternativa prestationssättet färdigt planerat ifall att det skulle behövas. Det lönar sig också att överväga möjligheten att ordna tentamen med hjälp av andra elektroniska system, t.ex. Exam. Distansövervakning i hemmet får inte vara obligatoriskt för studenten.
Informera dem som deltar i tentamen klart och tydligt och i god tid om studieavsnittets bedömning och berätta åtminstone följande:
- Berätta för studenten att hen har rätt att be om ett alternativt sätt för bedömning av studieavsnittet.
- Beskriv så tydligt som möjligt och skriftligen hur övervakningen genomförs och vad den riktar sig på samt om t.ex. video-, ljud- eller telefonkontakt används eller om distansövervakningen sker genom att granska aktivitetsdata/loggdata (t.ex. Moodles uppgifter, plagiatkontroll med Urkund).
- Studenten ska själv genom aktiva gärningar möjliggöra att distansövervakningen kommer igång.
- Ge studenten anvisningar om hur hen själv kan påverka sin integritet:
- Uppmana hen att delta i tentamen på ett ställe med så få personliga element som möjligt. Även en offentlig lokal såsom ett bibliotek kan användas.
- Ge också anvisningar om användningen av bakgrundsbild i kommunikationstjänsten.
- Berätta för studenterna om deras rättighet att avbryta distansövervakningen till exempel genom att stänga av kameran. Observera att du då också kan bli tvungen att underkänna tentamensprestationen och fundera ut grunder för underkännandet.
- I regel får studenterna inte se varandras videobilder. Om det på grund av sättet som tentamen genomförs på är nödvändigt för studenten att dela sin videobild med andra studenter (t.ex. vid grupptentamen) ska du också berätta tydligt om det.
- Berätta vilka apparater, program och material eller hjälpmedel studenten får använda under tentamen och vilka krav den apparatur och de program som studenten använder måste uppfylla för att distansövervakningen ska kunna genomföras. Berätta också vad studenten inte får använda.
- Meddela hur mycket tid studenten har till sitt förfogande.
- Ge även kontaktuppgifter med tanke på eventuella problemsituationer.
Övervakningen måste ske i realtid. Spela in övervakningen endast i undantagsfall. Det ska finnas motiverade skäl till att spela in, t.ex. misstanke om fusk (se sista paragrafen i det här kapitlet). Bestämmelserna om dataskydd omfattar behandlingen och lagringen av inspelningarna, eftersom de innehåller studentens personuppgifter (bild, röst, verksamhet). Observera att tentamensprestationer är sekretessbelagda. Se till att deltagarna inte har möjlighet att spela in tentamenstillfället.
Inspelningar ska lagras endast på universitetets datorer och hos personer som är anställda vid universitetet.
Skriftliga och på annat sätt bevarade studieprestationer ska förvaras minst sex månader räknat från den tidpunkt då resultatet offentliggjordes. Inspelningarna ska raderas så fort som möjligt efter att bedömningen har blivit klar eller efter att en eventuell omprövningsbegäran har lämnats in.
Övervakningen sköts i regel av den lärare som ordnar tentamen. Tillträdet till data om distansövervakade tentamina måste begränsas. Detta kan göras till exempel med hjälp av lösenord eller andra säkerhetsinställningar som säkerställer att endast de kan komma åt uppgifterna som har rättighet till det.
Det är tillåtet att kontrollera studentens identitet på distans i samband med tentamen. Det ska ändå bedömas från fall till fall om det är nödvändigt att identifiera studenten och hur identifieringen ska genomföras. Utgångspunkten är att man inte ska spela in identifieringen, eftersom sådana inspelningar ökar risken för identitetsstöld.
Om det är nödvändigt att identifiera studenten kan du göra det genom en säker förbindelse efter att du har avgränsat tillträdet, t.ex. genom
- att kräva att studenten loggar in med sitt användarnamn och eget namn för att delta i distansövervakningen
- att be studenten visa upp sitt studentkort eller officiella identitetskort framför kameran, men observera att du inte kan be studenten visa upp identitetskortet när hela gruppen närvarar utan att du måste använda till exempel individuella breakout rooms.
Identifieringen får inte ske hur som helst. Be till exempel inte studenten skicka en kopia av sitt pass till dig per e-post. Bemöt studenterna jämlikt när du identifierar dem.
Misstankar om fusk och andra undantagssituationer under tentamina med distansövervakning sköts enligt vanliga anvisningar.
- Helsingfors universitet har anvisningar om hur man ska gå till väga om man misstänker fusk eller vid undantagssituationer. Tillämpa dem. Du hittar anvisningarna på Flamma under rubriken Opetuksen säädökset ja päätökset (på finska, kräver inloggning).
- Att granska loggdata eller på annat sätt i efterhand reda ut misstankar om fusk med hjälp av uppgifter från distansövervakning genomförs enligt högskolans anvisningar och av de ansvarspersoner som fastställts i anvisningarna, med beaktande av de tillvägagångssätt som krävs enligt principerna om god förvaltning.
- Om en undantagssituation inträffar under en tentamen med distansövervakning, t.ex. en allmän störning i datakommunikationen eller att övervakaren får problem med uppkopplingen, är det på samma sätt som i fråga om andra tentamina övervakaren som avgör om tentamen kan fortsätta efter att undantagssituationen har upphört. När undantagssituationen reds ut kan man också använda aktivitetsdata och loggdata i enlighet med högskolans praxis.
- I akuta fall där övervakaren misstänker fusk kan hen ta en inspelning, t.ex. en skärmdump, som kan användas för att utreda fallet. En inspelning som har gjorts för övervakning av tentamen får användas endast av dem till vars uppgifter det hör att övervaka tentamen, eller att reda ut misstankar om fusk eller hur en undantagssituation har förlöpt. Det finns också bestämmelser om hur inspelningar ska förvaras.
- Studentens rättighet att avbryta distansövervakning (t.ex. genom att stänga av kameran) ska tryggas, men man kan bli tvungen att underkänna tentamensprestationen på grund av avbrytningen.