Om du upptäcker eller får information om osakligt bemötande, följ anvisningarna nedan. Vid osakligt beteende är det viktigt att fråga hur den som har upplevt diskriminering eller trakasserier vill att utomstående ska ingripa. Det är viktigt att respektera den berörda personen och hens erfarenhet genom att först klargöra hens önskan.
Om en student kontaktar läraren, studiechefen eller utbildningsprogrammets ledare och berättar att hen blivit osakligt bemött, är hen skyldig att reda ut saken genom att fråga bägge parter om deras uppfattning om vad som hänt och anteckna det som parterna berättar. Hen ska opartiskt höra de inblandade och reda ut vad som hänt. Hen bjuder in parterna till möten där det mest väsentliga kan antecknas. I diskussionerna kommer parterna överens om åtgärder och uppföljning. Hen ska säkerställa att de avtalade åtgärderna genomförs och se till att de följs upp.
Om en student uppträder störande mot en lärare eller annan personal, ska den som det störande beteendet, t.ex. skällsord, riktar sig mot be studenten sluta. Om studenten beter sig osakligt t.ex. i e-postmeddelanden, kan den som tar emot meddelandena informera studenten om att osakliga meddelanden inte besvaras.
Om en student stör de andra studenterna eller undervisningen, kan läraren först påtala saken och uppmana studenten att sluta. Om studenten fortsätter sitt störande beteende kan läraren beordra studenten att lämna rummet. Om studenten vägrar avlägsna sig kan läraren kalla på vaktmästaren. Inte heller vaktmästaren har rätt att fysiskt tvinga studenten att avlägsna sig, men i regel lugnar eller avlägsnar sig studenten senast när vaktmästaren kallas till platsen. I extrema fall, t.ex. om studenten beter sig hotfullt eller våldsamt måste polisen tillkallas för att avlägsna studenten.
En student kan förvägras rätt att delta i undervisningen för högst tre arbetsdagar, om det föreligger en risk för att andra studenters eller personalens säkerhet äventyras av studentens beteende eller om undervisningen eller därtill hörande verksamhet försvåras orimligt mycket. Det fattas inget regelrätt beslut om att förvägra studenten rätt att delta i undervisningen, utan läraren eller handledaren meddelar studenten att hen inte får delta i undervisningen om det är motiverat. Alla situationer där studenter förvägras rätt att delta i undervisningen måste bokföras. Om studenten trots tillsägelse inte upphör med sitt störande beteende eller om man är tvungen att beordra studenten att lämna rummet, ska man diskutera situationen med studenten. Om det osakliga beteendet fortsätter efter att läraren har diskuterat med studenten, kan man vid behov vidta disciplinära åtgärder.
Om en student stör undervisningen på webben, t.ex. genom att skriva osakliga kommentarer i lärplattformen, ska man först ta tag i saken utgående från användarreglerna för universitetets datasystem. Störande beteende i webbundervisningen kan leda till disciplinära åtgärder. Studentens webbanvändning utanför universitetet, t.ex. i sociala medier, har universitetet ingen befogenhet över. Ryteskriser, kriskommunikation och trakasseri på sociala medier (Flamma).