Opiskelijan työmäärän mitoitus ja opintopisteet

Ohje kuuluu seuraaviin teemoihin

Valitsemalla koulutusohjelman saat näkyviin yleisten ohjeiden lisäksi koulutusohjelman mahdolliset omat sisällöt.

Kun suunnittelet opetusta, huomioi, että opiskelijalle suunnittelemasi työmäärän tulee vastata suorituksesta saatavia opintopisteitä. Jos opetat koulutusohjelmassa, koulutusohjelman opetussuunnitelmassa asetetut osaamistavoitteet toimivat mitoituksen ohjenuorana.

Työmäärän mitoitus

Kun suunnittelet etäopetusta, huomioi, että etäopiskelu on opiskelijalle vaativampaa kuin lähiopetus. Huomioi työmäärän lisäksi opiskelijan opintojen vaihe ja taso. Hyödynnä alla olevia konkreettisia ohjeita tehtävien laajuudesta. Opiskelijalle antamasi työmäärän tulee vastata suorituksesta saatavia opintopisteitä. Etäopetusta varten antamiesi tehtävien ei tule lisätä opiskelijan työtä ja vaikeustasoa lähiopetuksena toteutuvaan kurssiin nähden.

Opiskelijan työskentely tunteina

Yksi opintopiste vastaa 27 tuntia työtä. Esimerkiksi viiden opintopisteen suoritus vastaa siis 135 tuntia opiskelijan työtä. Allaoleviin taulukoihin on kerätty arvioita siitä, paljonko opiskelija tarvitsee aikaa lukemiseen ja kirjoittamiseen. Taulukoita ja laskuria voit käyttää työkaluna opiskelijan työmäärän mitoituksessa.

Muista huomioida mitoituksessa myös opiskelijan muuhun työskentelyyn (esimerkiksi ryhmätöihin, esitelmän tekoon, tiedonhakuun, kertaamiseen ja niin edelleen) kuluva aika. Opiskelijalle kannattaa myös kertoa kurssin ohjeissa, minkä verran oppimistyötä heidän on arvioitu tekevän kuhunkin tehtävään.

Opiskelija lukee keskimäärin

Tekstin tyyli ja tavoiteltu oppimisen taso

Opiskelija lukee tunnissa

Yleisteksti, silmäilevää lukemista

13-15 sivua

Vaativa teksti, silmäilevää lukemista

10-12 sivua

Yleisteksti, syvälukemista

7-9 sivua

Vaativa teksti, syvälukemista

6-7 sivua

Opiskelija kirjoittaa keskimäärin

Tekstin tyyli ja tehtävän vaativuus

Opiskelija kirjoittaa 10 tunnissa

Yleisteksti, vaatii vain vähän työstöä (esim.
käytännönläheinen harjoitteluraportti)

7 sivua

Vaativa teksti, vaatii vain vähän työstöä (esim. tiivistelmä)

4 sivua