Har alla dina studenter användarnamn?

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll.

Alla studenter vid HU (och alla lärare på kursen) behöver ett användarnamn för att logga in på Moodle. Vanligtvis har examensstuderande och studerande vid Öppna universitetet användarnamn, men om din kurs har deltagare utanför Helsingfors universitet är detta inte nödvändigtvis fallet. Läs följande instruktioner enligt var dina studenter kommer ifrån.

Obs! Om en student eller till exempel en gästföreläsare endast behöver läsrättigheter till en Moodle-kurs, kan du tillåt inträde för gästanvändare. Detta är ett smidigt sätt att ge tillgång till kursinnehåll utan användarnamn. Läs mer om att logga in som gäst i Opettajan Moodle-opas (på finska) eller MoodleDocs: Guest access (på engelska).

Helsingfors universitets studenter och personal samt Öppna universitetets studenter

Varje student och anställd vid universitetet har ett användarnamn med tillhörande lösenord till Helsingfors universitets (HU) informationssystem, såsom Moodle. Logga alltså in på Moodle med ditt HU-användarnamn (s.k. ad-användarnamn) och ditt lösenord. Så loggar du in på Moodle med ditt HU-användarnamn:

  1. Gå till adressen moodle.helsinki.fi.
  2. Välj ”Logga in” högst upp till höger.
  3. Klicka på "Logga in med ditt Helsingfors universitets användarnamnt".
  4. Ange ditt HU-användarnamn och lösenord.
  5. Klicka på "Logga in".

Studenter och lärare vid andra finländska högskolor (medlemmar i förtroendenätverket Haka)

Genom Haka-inloggning kommer de flesta studenter och anställda vid andra finländska högskolor till HU:s Moodle, se listan över medlemsorganisationer i förtroendenätverket Haka. Så loggar du in på HU:s Moodle med ditt Haka-användarnamn:

  1. Gå till adressen moodle.helsinki.fi
  2. Välj ”Logga in” högst upp till höger.
  3. Klicka på ”Logga in med ditt Haka-användarnamn”.
  4. Välj din organisation från rullgardinsmenyn och klicka på ”Välj”.
  5. Ange ditt användarnamn och lösenord för din organisation.
  6. Klicka på "Logga in".

Obs. Om du vill registrera en person som har Haka-användarnamn på din kurs måste personen i fråga först logga in på HU:s Moodle för att du ska hitta hen bland HU:s Moodle-användare. Därefter kan du registrera hen som student/lärare på din kurs. Använd självregistrering om det finns många deltagare. Information om registrering av användare på kursen (på finska).

Studenter och lärare vid utländska universitet (medlemmar i förtroendenätverket eduGAIN)

EduGAIN är en internationell motsvarighet till det inhemska Haka-nätverket, se eduGAIN-medlemsorganisationer. Studenter och lärare i eduGAIN-organisationer kan logga in på HU:s Moodle med sitt användarnamn och de kan undervisa/studera på HU:s Moodle. Så loggar du in på HU:s Moodle med ditt eduGAIN-användarnamn:

  1. Gå till adressen moodle.helsinki.fi
  2. Välj ”Logga in” högst upp till höger.
  3. Klicka på "Logga in med ditt eduGAIN-användarnamn".
  4. Välj din organisation från rullgardinsmenyn och klicka på ”Välj”.
  5. Ange ditt användarnamn och lösenord för din organisation.
  6. Klicka på "Logga in".

Studenter och lärare från andra organisationer

Om din kurs har deltagare från andra än de ovannämnda Haka- eller eduGAIN-organisationerna kan ansvarsläraren skaffa dem nyttjanderätt.

Instruktioner för studenter