Tillgänglighetsutlåtande för tjänsten Instruktioner för undervisning

Helsingfors universitets mål är att så många som möjligt kan använda universitetets digitala tjänster, och vi beaktar tillgänglighet när vi utvecklar tjänsterna.

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller Helsingfors universitets tjänst Instruktioner för undervisning.

Tjänstens tillgänglighet har bedömts av en utomstående expertorganisation i augusti 2020 och det ursprungliga tillgänglighetsutlåtandet har utarbetats utgående från bedömningen. Utlåtandet uppdateras i takt med att de upptäckta bristerna åtgärdas.

Utlåtandet har utarbetats 4.9.2020 och uppdaterats 9.9.2020, 22.12.2021, 30.5.2022, 10.2.2023, 28.3.2023.

Är tjänsten tillgänglig?

Tjänsten uppfyller de flesta tillgänglighetskraven på A- och AA-nivå (WCAG-2.1). De upptäckta bristerna i tillgängligheten beskrivs närmare nedan.

Rapportering av brister

Om du upptäcker tillgänglighetsproblem i tjänsten kan du ge respons på följande sätt:

Per e-post: studentinfo@helsinki.fi

Du kan också besöka studentinformationen för att ge respons. Studentinformationen ligger i huvudbibliotekets entréhall i Kajsahuset, 3:e våningen, Fabiansgatan 30.

Vi svarar dig inom 14 dagar. Om du inte är nöjd med det svar du har fått eller inte får något svar alls inom två veckor, kan du lämna in en anmälan om bristande tillgänglighet till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På regionförvaltningsverkets webbplats finns det beskrivet hur du kan lämna in en anmälan och hur ärendet behandlas.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn
www.tillgänglighetskrav.fi
webbtillganglighet@rfv.fi
telefonnummer växeln 0295 016 000

Icke-tillgängligt innehåll i tjänsten

Eftersom innehållet på sidorna uppdateras regelbundet kan en del av innehållet innehålla de brister i tillgängligheten som anges nedan:

• Brister som gäller möjlighet att uppfatta:

• Rubrikanvändningen är ställvis inkonsekvent. (WCAG 1.3.1)
    • Från tjänsten kan man ladda ner vissa filer som har producerats med kontorsprogram och som inte är till alla delar tillgängliga. (WCAG 1.1.1, 1.3.1 och 1.4.3)
    • Tjänsten kan innehålla bilder som har text. (WCAG 1.4.5)
    • Det kan finnas tabeller på sidorna, som inte till alla delar är tillgängliga. (WCAG 1.3.1)
  • Brister som gäller hanterbarhet:
    • Beskrivningen av vissa av tjänstens interna länkar och länkar som leder till innehåll som laddas ner eller till en extern tjänst är inte tillräckliga. (WCAG 2.4.4.)
  • Brister som gäller begriplighet:
    • På en sida kan det finnas delar som avviker från det språk som fastslagits för sidan. (WCAG 3.1.2)

Målet är att åtgärda de ovan nämnda bristerna när innehållet uppdateras.

Innehåll som tillgänglighetskraven inte gäller

• Enligt lag behöver video- och ljudinspelningar som publicerats före 23.9.2020 inte göras tillgängliga eller raderas. I tjänsten Studier finns det videor som har publicerats före 23.9.2020 och som kan sakna textbeskrivningar och/eller ljudbeskrivning.
  • I undervisningen kan man tillfälligt och i begränsade grupper använda undervisningsinnehåll som inte uppfyller tillgänglighetskraven. Som tillfällig användning uppfattas till exempel en period som omfattar en termin. Tillfällig användning kan åtminstone inte fortsätta i flera år.
  • Tillgänglighetskraven gäller inte innehåll som har arkiverats före 23.9.2019. Det kan handla om t.ex. en fil, blogg eller nyhet.
  • Gamla filer som publicerats på nätet före 23.9.2018 behöver inte retroaktivt göras förenliga med tillgänglighetskraven, förutom om de behövs för att sköta ett pågående ärende eller om de är väsentliga för att sköta ett ärende.