Om en students studieförmåga är nedsatt av hälsoskäl kan studenten via SHVS be att det ordnas ett samråd om studerandehälsa. Samrådet kan föreslås av universitetets eller SHVS personal, men förhandlingsprocessen kan endast inledas med studentens samtycke.
Vid samrådet om studerandehälsa diskuterar studenten med representanter för universitetet och SHVS om de lämpligaste stödåtgärderna för att stödja studieförmågan. Vid samrådet behandlas hälsouppgifter endast på studentens initiativ.
På SVHS webbplats finns mer information om målen för samrådet och i vilka situationer de kan ordnas.
Deltagare i samrådet om studerandehälsa och deras roller
Anvisningar om hur studenten initierar samrådet och fyller i blanketten finns på sidan Studenthälsovården i Studietjänsten. När studenten och SVHS har kommit överens om samråd om studerandehälsa skickar studenten en begäran om deltagande i samrådet till universitetet via en dataskyddad blankett.
Begäran om samråd tas emot av chefen för studieärenden vid studentens fakultet, och det är chefens uppgift att hitta en lämplig representant för samrådet. Universitetet ska meddela studenten och SVHS per e-post inom fem arbetsdagar från det att blanketten skickats vem som representerar universitetet i samrådet. Blanketterna kommer inte att behandlas mellan 19.6.-31.7. och 20.12.-6.1.
Universitetets representant vid samrådet väljs enligt studentens önskemål och enligt vem som känner till studentens situation så väl som möjligt. I samrådet deltar vanligtvis till exempel läraren, utbildningsplaneraren, kontaktpersonen i tillgänglighetsfrågor eller studiepsykologen.
Universitetets representant vid samrådet
- meddelar sitt deltagande och sina kontaktuppgifter per e-post för SVHS kontaktperson och studenten som anges i formuläret när hen har fått begäran om att delta i samrådet av chefen för studieärenden
- nämner inte studentens namn i en eventuell kalenderanteckning om samrådet om studerandehälsa
- träffar om möjligt studenten före samrådet om studerandehälsa för att kartlägga situationen och följer upp situationen en månad efter samrådet
- överväger lösningar, såsom stödåtgärder (bl.a. individuella arrangemang, individuellt stöd eller gruppstöd av studiepsykologen, ändring av studieplanen)
- berättar (om det är känt) vilket stöd studenten redan har fått från universitetet, och vilka ytterligare former av stöd som kan erbjudas. Universitetets representant har inte i uppgift att ta ställning till studentens hälsa men representanten kan till exempel berätta om hur studierna framskrider.
- antecknar inget om samrådet, förutom om
- deltagarna vid samrådet tillsammans funderar på individuella arrangemang kan kontaktpersonen för tillgänglighetsfrågor anteckna rekommendationerna, varvid studenten får ta del av dem
- studiepsykologen deltar i förhandlingarna, och dokumenterar alla möten i ett datasäkert system. Studenten kan på begäran få ta del av anteckningarna.