Rekommendationer för lärare om specialsituationer
Instruktionen hör till följande teman
Sök utbildningsprogram
Kandidatprogrammen
Magister- och licentiatprogrammen
Doktorandprogrammen
Yrkesinriktade påbyggnadsutbildningar
Denna sida innehåller rekommendationer för hur man ska handla i undervisningssituationer då en studerande har en svårighet som gäller lärande och som stör studierna. Rekommendationerna har godkänts i Helsingfors universitets expertgrupp för specialarrangemang. Det utmaningar som presenteras kan förutsätta specialarrangemang i undervisningen, men du kan minska behovet av dem med olika pedagogiska lösningar som även gagnar andra studerande. Mer information om specialarrangemang i tentamenssituationer finns här.
Du kan emellertid alltid be att studiepsykologerna, studentservicens kontaktpersoner för tillgänglighet och de pedagogiska universitetslektorerna ger mer information och stöd i problemsituationer.
Studerande vid universitetet känner ofta rätt väl sina egna utmaningar, och i synnerhet om de redan har hunnit studera ett tag. Därför är det ofta en bra utgångspunkt att man frågar av studeranden själv vad som skulle kunna stödja hans eller hennes lärande. Uppmuntra studeranden till att utveckla sina studiefärdigheter och att använda studiesätt som fungerar för honom eller henne. Du kan hänvisa studeranden till en studiepsykologs mottagning, om han eller hon behöver mer stöd för sina studier och för att hitta arbetssätt som passar honom eller henne.