Säkerhet och risksituationer

Du hittar information och instruktioner om säkerhet och tillbud i universitetets säkerhetsguide i Flamma. Anvisningar för elavbrott i Flamma.

Elavbrott i undervisningssituation

Förbered dig på avbrott

• Håll din mobil och bärbara dator laddade.
  • Ta reda på utrymningsvägarna i fastigheten.
  • Lär dig använda ficklampsfunktionen i din mobil.
  • Observera att fastighetens tele- och dataförbindelser inte fungerar under elavbrott och det mobila datanätet kan bli överbelastat.

Anvisningar vid elavbrott i undervisningslokal

• Be studenterna sitta på sina platser. Tala om för dem att ni väntar fem minuter på att strömmen ska komma tillbaka.
  • Om avbrottet fortfarande pågår efter att fem minuter gått, tala om för studenterna hur kursen fortsätter och hur det förlorade undervisningstillfället kommer att ersättas eller vid behov ordnas på nytt. Be studenterna lugnt gå ut ur salen.

Anvisningar för salstentamina under elavbrott

• Vi följer de allmänna säkerhetsanvisningarna.
  • Om elen återställs inom fem minuter, kan studenterna fortsätta med tentamen från det ställe där de blev avbrutna när elavbrottet började.
  • Om elavbrottet fortsätter efter fem minuter avbryts tentamen och övervakarna eller läraren som ansvarar för övervakningen ser till att studenterna lämnar tentamenssalen tryggt.
  • Tentatorn fattar beslutet om en ny tidpunkt för tentamen och om eventuell bedömning av den avbrutna tentamen.

Anvisningar vid elavbrott under distansundervisning / -tentamina

• Om elen återställs inom fem minuter och de system som används för distansundervisning fungerar normalt, kan undervisningen / tentamen fortsätta från det ställe där de blev avbrutna när elavbrottet började.
  • Om elavbrottet eller relaterade systemfel fortsätter efter fem minuter avbryts undervisningen / tentamen.
  • Läraren berättar studenterna hur kursen fortsätter och hur det förlorade undervisningstillfället kommer att ersättas eller vid behov ordnas på nytt.
  • Om tentamen måste avbrytas på grund av elavbrottet, ordnas ett nytt tentamenstillfälle så snabbt som möjligt. Tentatorn fattar beslutet om en ny tidpunkt för tentamen och om eventuell bedömning av den avbrutna tentamen.