Mooc-kriterier och stöd

MOOC (Massive Open Online Course) innebär en onlinekurs öppen för alla. MOOC är ett sätt att erbjuda Helsingfors universitets kurser till alla. Tjänsterna för digital undervisning och kontinuerligt lärande stöder läraren i frågor som gäller mooc. Läs mer Kontinuerligt lärande och öppen universitetsundervisning.

Mooc kan organiseras i olika nätstudiemiljöer.

Mooc-kriterier

M = Massive

• Antalet deltagare på kursen är obegränsat, det finns alltså ingen övre gräns för anmälda.
  • Kursen är skalbar för stora antal studenter: till exempel uppgifterna kan granskas automatiskt.
  • Mooc-kurser ordnas om teman och ämnen som kan anses vara av intresse för flera målgrupper.

O = Open

• Kursen är öppen för alla: vem som helst får delta.
  • Det finns inga inträdeskrav för kurserna, men tidigare kunskaper kan rekommenderas.
  • Rätten att delta är inte begränsad till vissa målgrupper, till exempel studenter vid HU eller vissa högskolor eller andra begränsade grupper såsom lärare.
  • Allt läromedel för moocer kan ses utan att logga in. När studenten vill lämna tillbaka uppgifter eller till exempel delta i en onlinediskussion, loggar studenten in i onlinelärmiljön. Studenten behöver inget HU-användarnamn – studenten kan skapa sitt eget konto-ID om det behövs (kräver en e-postadress). Med hjälp av sitt id kan hen ansluta sig/själv registrera sig till en nätkurs som studerande.

O= Online

• Kursen är en nätkurs, dvs. den kan genomföras helt på nätet, och exempelvis eventuella föreläsningar sparas för distansdeltagare.
  • Studiestarten görs så flexibel som möjligt.
    • Studenten kan börja kursen under en viss period.
    • Anmälan till Öppna universitetet sker först vid slutet av kursen (en anmälningslänk kommer fram endast för dem som har slutfört kursuppgifterna med hjälp av inställningarna Begränsning av inträde och Uppföljning av prestationerna i Moodle).
  • Flexibelt studieschema
    • Flexibla returdatum för uppgifter
  • Materialen är öppet tillgängliga, dvs. inga material kräver HU:s id.

C = Course

• Kursen innefattar inte bara materialet, utan också uppgifter som ska genomföras för att få studieprestation för kursen.
  • Kurserna värderas i studiepoäng.
  • Kursen finns i HU:s undervisningsplan.
    • Om studenten så önskar får hen en officiell studieprestation genom att anmäla sig till Öppna universitetet efter avslutad kurs och betala studieavgiften (enligt DigiCampus användarvillkor får det på webbplatsen inte finnas sådana kurser i mooc-kategorin för vilka studieavgiften betalas innan kursen börjar).
    • En student kan, om hen så önskar, välja att delta i en kurs i en examen vid HU (åtminstone i valfria studier).

Synvinklar på definitionen av mooc
Synvinklar på definitionen av mooc. Källa: Saadatmand (2017)

Mooc support och instruktioner

Teknisk support