Inspelning av poddar

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll.

Podcasten är en mångsidig, tillgänglig och effektiv form av läromedel som stöder djup och flexibel inlärning. Podcaster eller poddar är relativt enkla att producera och distribuera, vilket gör dem till ett attraktivt alternativ. Av dessa skäl blir poddar alltmer populära som ett inlärningsverktyg. I följande riktlinjer visar vi dig hur du skapar podcaster på universitetet och hur du använder dem i din undervisning.

Att spela in poddar på universitetet

Det finns för tillfället två platser med podcast-utrustning som erbjuds enligt självbetjäningsprincipen. Den ena finns i Viks Unitube-studio och den andra i Kaisa-byggnadens podcastrum 6021. Bägge är utrustade med en RØDECaster Pro  -inspelningsenhet samt fyra RØDE PodMic-mikrofoner så upp till fyra pratare kring bordet kan spelas in med sina egna ljudinställningar. Dessutom finns hörlurar åt alla fyra.

Primärt är tanken att inspelningen sker på podcast-enhetens minneskort, varifrån inspelningarna kan överföras till användarens egen dator via en USB-kabel. Då inspelningen sker på minneskortet spelas varje ljudkälla in på sitt eget spår, vilket gör det lättare att bearbeta inspelningen i efterhand. Alternativt kan du ansluta enheten till din dator via USB och göra en inspelning med hjälp av ett valfritt program (t.ex. Audacity). I detta fall beror de tillgängliga funktionerna på vilken programvara och dator du använder.  Förutom de fyra mikrofonerna kan podcasting-utrustningen även spela in ljud via Bluetooth eller USB, så att du kan ha ytterligare deltagare med t.ex. via en Zoom- eller Teams-förbindelse.

Precis som Unitube-studiorna är podcastanläggningen pga. sin enkelhet en självbetjäningstjänst. Det är dock möjligt att bekanta sig med utrustningen tillsammans med experthjälp genom att kontakta Undervisningsteknologiservicen (undervisningsteknologi@helsinki.fi) i god tid.

Bekanta dig med podcastutrustningens instruktioner: 

Att boka in podcastutrymmena

Personalen kan reservera utrymmena gratis via Outlook-kalendern. Adressen i Outlook är infokeskus.2026@helsinki.fi. Ifall du får en anmälan att du inte har tillåtelse att göra reservationer, ta kontakt med undervisningsteknologi@helsinki.fi. Vi kan i specialfall ge tillfälliga rättigheter att boka in utrymmena även för universitetsmedlemmar som inte har personalbefogenheter.

Kajsahuset, 6021, podcastrummet

Adressen i  Outlook är kaisa-talo.6021@helsinki.fi. Obs. Aleksandrias vaktmästare öppnar dörren, anmäl dig där.

Öppethållningstider:

  • Mån-fre: 8-20
  • Lör: 11-17
  • Sön: stängt

Infocentret Korona, 2026, Unitube-studion 

Adressen i  Outlook är infokeskus.2026@helsinki.fi. Infocentrets vaktmästare i aulan öppnar dörren, anmäl dig där. 

Öppethållningstider:

  • Mån-to: 8-20
  • Fre: 8-18
  • Lör: 10-16
  • Sön: stängt

Övriga tjänster

Poddar som inlärningsmedel

Podcaster är ljudinspelningar på nätet som lyssnarna kan lyssna på via poddens webbplats, via en app på sin egen enhet eller från en podcasttjänst.

Podcaster kan vara tal, gruppchattar eller intervjuer. Med undervisningspoddar menas här sådana ljudfiler som används för undervisningen. Poddar är en mångsidig och effektiv form av utbildningsmaterial som stöder inlärning. Vi ska nu titta närmare på varför poddar har tagit över inlärningsområdet.

Att lyssna är ett naturligt och effektivt sätt att lära sig. Ljudinnehåll kan vara särskilt användbart för dem som lär sig bäst genom att lyssna. Poddar kan också förbättra hörförståelse och koncentration, vilket är värdefullt inom alla områden av inlärning.

Poddar gör inlärningsupplevelsen mer varierad. De kan lyssnas på när som helst och var som helst - hemma, på pendeln, på joggingrundan eller till och med när man lagar mat. Detta gör dem särskilt attraktiva för upptagna studenter och yrkesverksamma som vill få ut det mesta av sin tid.

Poddar kan ge dig synpunkter och erfarenheter från en rad olika experter, vilket gör att du kan ta dig an ett ämne ur olika perspektiv. Detta kan främja kritiskt tänkande och en djupare förståelse för ämnet.

Poddar är relativt enkla och kostnadseffektiva att producera och distribuera. Det gör det möjligt för lärare och institutioner att snabbt och enkelt skapa och distribuera nya typer av läromedel.

Slutligen lönar det sig att notera att studerandena även själva kan delta i producerandet av poddar, vilket utvecklar deras tekniska kommunikationskunskaper.

Använda poddar i din kurs

Poddar i undervisningen kan vara mycket effektiva, men det kräver noggrann planering. Här är några centrala saker som läraren bör beakta när hen planerar kursen utgående från poddar:

  • Definiera tydliga lärandemål som du vill uppnå med hjälp av podcaster. Vilka kunskaper och färdigheter borde studenterna lära sig genom att lyssna på poddar?
  • Planera hur poddarna ska integreras i den bredare undervisningsplanen. Fundera över hur de stöder andra läromedel och aktiviteter.
    När du gör poddar för kursen ska du beakta de ovan nämnda lärandemålen och undervisningsplanen.
  • Lär studenterna effektiva lyssningsstrategier. Det kan handla om att göra anteckningar, identifiera centrala tankar och lyssna på kritiskt tänkande.
    Planera aktiviteter och uppgifter som hjälper studenterna att hantera och tillämpa det de hör. Detta kan omfatta diskussioner, grupparbeten, essäer eller kreativa projekt.
  • Se till att alla studenter har tillgång till den teknik som behövs och att de kan använda den. Detta kan innehålla anvisningar för att ladda ner och lyssna på podcaster på olika enheter.
  • Planera en realistisk tidsplan för att lyssna på podcaster och tillhörande uppgifter. Se till att studenterna har tillräckligt med tid att lyssna på och behandla innehållet.
  • Bestäm hur du bedömer studenternas lärande utgående från poddar. Detta kan omfatta både formativ och summativ bedömning. Erbjud också respons som hjälper studenterna att utvecklas.
  • Fundera över hur du kan hålla studenterna motiverade och engagerade. Det här kan innehålla intressanta och aktuella ämnen, interaktiva element och möjligheter för studenterna att delta.
  • Beakta upphovsrätten och se till att du använder podden på ett lagligt sätt. Behandla också etiska frågor, såsom källkritik och mediefostran.

Att beakta dessa faktorer bidrar till att skapa en pedagogiskt effektiv kurs som inspirerar studenterna utgående från poddar.