Arvioinnin usein kysytyt kysymykset

Valitsemalla koulutusohjelman saat näkyviin yleisten ohjeiden lisäksi koulutusohjelman mahdolliset omat sisällöt.

Opiskelija osallistui kirjatenttiin ja sai hylätyn arvosanan. Kuinka monta kertaa opiskelijan on mahdollista osallistua vielä samaan kirjatenttiin?
Hylätyn suorituksen uusintakertoja ei voi rajoittaa. Opiskelija voi ilmoittautua ja osallistua tenttitilaisuuteen, jossa on mahdollista tenttiä kyseistä suoritusta niin monta kertaa että hän saa tentistä hyväksytyn arvosanan.

Opiskelija osallistui kirjatenttiin ja sai hyväksytyn arvosanan, mutta haluaa korottaa sitä. Kuinka monta kertaa opiskelija voi korottaa saamaansa arvosanaa?
Opiskelija voi yrittää korottaa hyväksyttyä arvosanaa kaksi kertaa.

Opiskelija sai arvosanan 4 kirjatentistä. Hän halusi korottaa arvosanaa ja osallistui samaan kirjatenttiin, mutta arvosanaksi tuli 3. Onko opiskelijalla edelleen kaksi korotuskertaa käytössä?
Opiskelija on saanut hyväksytyn arvosanan, joten sen jälkeen hänen on mahdollista yrittää korottaa saamaansa arvosanaa kaksi kertaa. Kyse on korotusyrityksistä. On mahdollista, että opiskelija saa uusintakerralla heikomman arvosanan kuin hänen saamansa alkuperäinen arvosana on, mutta tämä ei tuo opiskelijalle lisää korotusmahdollisuuksia.

Opiskelijoille ilmoitetaan, että opintojakson päätteeksi on tentti ja yksi tentin uusintakerta. Onko tämä riittävä vai pitäisikö uusintakertoja olla kaksi?
Kuhunkin arviointimenettelyyn tulee liittyä uusimismahdollisuus eli yksi uusintakerta on riittävä.

Opiskelijoille on ilmoitettu, että opintojakson viimeisellä kerralla järjestettävän tentin lisäksi järjestetään kaksi uusintatilaisuutta. Opiskelija ei päässyt paikalle viimeisellä kerralla järjestettyyn tenttiin. Hän osallistuu ensimmäiseen uusintaan, mutta haluaa korottaa siinä saamaansa arvosanaa. Kuinka monta korotusyritystä opiskelijalla on?
Opiskelijan on mahdollista yrittää korottaa saamaansa arvosanaa vain kerran eli toisella uusintakerralla. Jos opiskelija olisi saanut ensimmäisellä uusintakerralla hylätyn arvosanan ja toisella kerralla hyväksytyn arvosanan, hänen ei olisi mahdollista yrittää korottaa saamaansa arvosanaa.

Opiskelija on osallistunut opintojaksolle ja sen viimeisellä kerralla järjestettyyn tenttiin. Tentissä on ollut kaksi uusintakertaa. Opiskelija on saanut hyväksytyn arvosanan ja yrittänyt korottaa sitä. Onko opiskelijan mahdollista osallistua samalle opintojaksolle uudelleen, kun se seuraavan kerran järjestetään?
Jos opiskelija on suorittanut opintojakson hyväksytyksi ja käyttänyt arvosanan korotusmahdollisuudet, hänen ei ole mahdollista ilmoittautua samalle opintojaksolle uudelleen. Poikkeuksena on kuitenkin opintosuoritus, jota opiskelijan ei ole sen vanhentumisen vuoksi mahdollista käyttää tutkintoon.

Opintojakson hyväksytysti suorittanut opiskelija voi kuitenkin ilmoittautua samalle opintojaksolle, mikäli se järjestetään avoimena yliopisto-opetuksena. Tällöin opiskelijan tulee osallistua opetukseen avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijana ja noudattaa normaalia avoimeen yliopisto-opetukseen ilmoittautumismenettelyä opintomaksuineen.

Opintojakson arviointi ei perustu tenttiin, vaan opiskelijoiden tulee laatia esseet. Opettaja on ohjeistanut esseen laatimisen ja opiskelija on palauttanut esseen annettuun määräaikaan mennessä. Opettaja arvioi esseen ja toteaa, ettei sitä voi hyväksyä. Kuinka opettajan kannattaa toimia opiskelijan suorituksen kanssa?
Toiminta riippunee syistä, minkä vuoksi opiskelijan essee ei ole hyväksyttävissä. Opettajan on mahdollista käydä opiskelijan kanssa keskustelu, jossa tuo esille tavoitteet, joihin suorituksilla on pyritty sekä mahdolliset puutteet opiskelijan suorituksessa. Opiskelija voi tämän jälkeen korjata esseetään tai opettaja voi tarvittaessa sopia opiskelijan kanssa korvaavasta suoritustavasta.

Opintojakson arviointi perustuu lyhyisiin kirjallisiin katsauksiin, joiden aiheista opettaja sopii kunkin opiskelijan kanssa. Opintojakson arvosteluasteikko on 0-5. Opiskelija laatii katsauksen saamastaan aiheesta ja saa arvosanaksi 3. Opiskelija haluaa korottaa arvosanaansa. Onko tämä mahdollista?
Opiskelijan on mahdollista yrittää korottaa arvosanaa, mutta koska kyse on kirjallisesta opintosuorituksesta, työ tulee kirjoittaa merkittäviltä osin uudelleen tai uudesta aiheesta. Hyvää arviointiin kuuluu se, että opettaja antaa palautetta opiskelijoiden suorituksista, mutta opettajalla ei ole velvollisuutta osoittaa työssä olevia puutteita, jotka korjaamalla opiskelija voisi suoraan saada korkeamman arvosanan.

Opintojakson arviointi perustuu harjoitustyöhön, joka arvioidaan asteikolla 0-5. Opettaja ohjeistaa harjoitustyön laatimisen ja antaa määräajan, johon mennessä harjoitustyö on palautettava. Osa opiskelijoista palauttaa harjoitustyön määräajassa, osa määräajan jälkeen. Opettaja haluaisi arvioida harjoitustyöt siten, että määräajan jälkeen palautettujen töiden arvosana on yhtä arvosanaa heikompi kuin määräajassa palautettujen töiden. Onko opettajalla oikeus toimia näin?
Opiskelijan tulee noudattaa opintoihin liittyvien tehtävien määräaikoja, jotka opettajan on ilmoitettava viimeistään opetuksen alkaessa. Palauttamisen määräaika on asetettava siten, että se on kohtuullinen sekä opiskelijan opintojen suorittamisen että opettajan töiden ajoittamisen kannalta. Opettajalla ei ole velvollisuutta ottaa vastaan opiskelijan myöhässä palauttamaa työtä, vaan opiskelijan voidaan edellyttää osallistuvan opintojaksolle uudestaan.

Opettajan ei ole mahdollista käyttää eri arvosteluasteikkoa määräaikaa noudattaneiden opiskelijoiden ja sitä noudattamatta jättäneiden opiskelijoiden töiden arvioinnissa. Opettaja voi käyttää eri arvosteluasteikkoa vain ja ainoastaan silloin kun annetun määräajan noudattaminen sisältyy opetussuunnitelman mukaisiin oppimistavoitteisiin. Asiasta on ilmoitettava opiskelijoille etukäteen.

Opiskelija on pyytänyt opintojakson korvaavuutta toisessa korkeakoulussa suorittamansa vastaavan opintojakson perusteella. Opintojakso on arvioitu asteikolla 0-5 ja sama asteikko on käytössä Helsingin yliopistossa tämän opintojakson arvioinnissa. Opiskelija saa korvaavuuden ja saman arvosana, jonka on saanut toisessa korkeakoulussa. Opiskelija on kuitenkin tyytymätön arvosanaan. Onko hänen mahdollista yrittää korottaa arvosanaa?
Jos opiskelija on hakenut opintojakson korvaavuutta ja hän on saanut sen, hyväksiluetun opintojakson arvosanaa ei ole mahdollista yrittää korottaa.

Opetussuunnitelmassa on päätetty, että opettajan vastuulla olevan opintojakson arvioinnissa käytetään arvosteluasteikkoa 0-5. Opettaja katsoo, että pieni osa opintojaksolle osallistuneista opiskelijoista on suoriutunut sen verran heikosti, ettei heille voi antaa kuin hyväksytty-arvosanan. Onko opettajan mahdollista toimia näin?
Opetussuunnitelmassa on päätetty kunkin opintojakson arvosteluasteikko, eikä opettajan ole mahdollista poiketa siitä. Opintojaksojen arvosteluasteikot vaikuttavat opintokokonaisuuksista annettaviin arvosanoihin siten, että kutakin opintojaksoa painotetaan sen opintopistemäärän mukaisesti. Arvosanaa laskettaessa huomioidaan ainoastaan opintojaksot, jotka on arvioitu asteikolla 0-5. Opintokokonaisuuden arvosana saattaa vaikuttaa esim. siihen, voiko opiskelija päästä oman yliopiston tai toisen yliopiston suosittuun maisteri- tai tohtoriohjelmaan.

Koulutusohjelmassa valmistellaan uutta opetussuunnitelmaa. Käydään keskustelua siitä, mitkä opintojaksot olisi hyvä arvioida asteikolla 0-5 ja mitkä asteikolla hyväksytty-hylätty. Onko arvosteluasteikko vapaasti valittavissa?
Yliopiston hallituksen hyväksymän tutkinto- ja oikeusturvajohtosäännön mukaisesti opintosuoritusten arvostelussa käytetään asteikkoa 0-5. Opetussuunnitelmassa voidaan kuitenkin päättää, että käytetään asteikkoa hyväksytty-hylätty. Yliopistossa yleisesti käytetty asteikko on siis 0-5. Asteikko hyväksytty-hylätty on poikkeuksen asemassa ja sitä tulee käyttää opetussuunnitelmassa vain perustellusti.