Panosta Moodle-alueesi selkeyteen
Kuuluu teemoihin:
Valitsemalla koulutusohjelman saat näkyviin yleisten ohjeiden lisäksi koulutusohjelman mahdolliset omat sisällöt.
Hae koulutusohjelmaa
Kun haet koulutusohjelmaa nimellä tai nimen osalla hakukentän alapuolella olevan koulutusohjelmalistan vaihtoehdot rajautuvat. Valitse tämän jälkeen koulutusohjelma listasta.
Kandiohjelmat
Maisteri- ja lisensiaattiohjelmat
Tohtoriohjelmat
Ammatilliset jatkokoulutukset
Moodle-alueen tulee olla rakenteeltaan selkeä, jotta opiskelija ei turhaudu materiaalien ja tehtävien etsimiseen. Vinkkejä:
- Usein Moodle-kurssi rakennetaan niin, että ensimmäisessä osiossa on Aluksi-/Tervetuloa-osio, joka sisältää mm. tietoa kurssin kulusta; toisessa osiossa kurssin ensimmäisen pääteeman sisältö (esim. ensimmäinen osaamistavoite), osiossa kolme toisen teeman sisältö jne. Osion nimeen kannattaa lisätä ajanjakso, jos mahdollista.
- Nimeä osiot, linkit ja muut sisällöt kuvaavasti – parhaimmillaan vasemmalla oleva navigaatio toimii kurssin sisällysluettelona. Jos sisällöt käydään läpi tietyssä järjestyksessä, numeroi.
- Jotta Moodle-kurssin etusivusta ei tule liian pitkä, lisää pidemmät tekstit omille sivuille, tiedostot kansioihin ja tehtävänannot palautustilojen yhteyteen esim. Tehtävä-aktiviteetin kuvauskenttään.
- Voit myös näyttää kunkin Moodle-kurssin osion omalla sivullansa (Asetukset > Kurssialueen sisällön taitto sivuille > Näytä kaikki osiot yhdellä sivulla). Ks. esimerkki: Opettajan perehdytys ohjaukseen.
- Poista/piilota sisällöt ja toiminnot, joita ei käytetä (esim. Uutiset-alue, jos sitä ei käytetä).
Moodle-kurssilla kannattaa olla:
- linkki kurssisivulle, jossa on kurssin kuvaus ja osaamistavoitteet
- kurssin kulku mielellään yhdellä sivulla tiivistettynä: kurssin eteneminen, tehtävät kootusti, materiaalit sekä miten tehtävät vaikuttavat kurssin arvosanaan
- keskustelualue opettajan tiedotteille ja opiskelijoiden kysymyksille – usein verkkokursseilla on myös keskustelualue esittäytymistä varten
- linkit oppimateriaaleihin (huomioi tekijänoikeudet)
- tehtävien palautustilat, joiden yhteydessä on tehtävänanto ja arviointikriteerit
- linkit mahdollisille verkkoluennoille (voit luoda Zoom-tapaamiset Moodlessa)
- mahdolliset verkkotentit ja opettajan arviointi
- edistymisen/suoritusten seuranta ja Edistymisen seuranta -lohko (ks. Opettajan Moodle-oppaan ohje)