Zoom toimii tehokkaana työkaluna erilaisissa opetustilanteissa
Zoomin välityksellä tapahtuvassa opetuksessa opiskelijat ja muut opetukseen osallistujat ovat paikasta riippumattomasti samanaikaisessa vuorovaikutuksessa keskenään. Zoomin yhteys on kaksisuuntainen, joten sen käyttö ei rajaudu vain luentojen välittämiseen etäyhteydellä. Sen avulla etäopiskelijat voidaan huomioida aktiivisesti mahdollistamalla heille esimerkiksi kysely ja kommentointi sekä opetuksen aikaisiin tehtäviin osallistuminen.
Zoom voi toimia tehokkaana työkaluna erilaisissa opetustilanteissa esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
Luentomainen opetus. Voit välittää fyysisessä opetustilassa tapahtuvan opetuksen etänä oleville opiskelijoille ja mahdollistaa interaktiivisen osallistumisen opetustilanteeseen kysymyksien ja keskustelun kautta riippumatta siitä, missä opiskelijat fyysisesti sijaitsevat.
Vuorovaikutus ja aktivointi. Opiskelijoiden keveässä aktivoinnissa voit hyödyntää etäosallistujien kanssa Zoomin chat-toimintoa tai vaikkapa Reactions-valikosta löytyviä Yes- ja No-valintoja, joilla voi tehdä pikaäänestyksiä. Näin voit tehdä opetuksestasi osallistavampaa ja myös etäosallistujat saavat äänensä kuuluviin.
Ryhmätyöskentelyssä voit hyödyntää Zoomin pienryhmähuoneita (Breakout Rooms) etäosallistujien kanssa. Yleensä lähiopiskelijat kannattaa jakaa omiin pienryhmiinsä ja etäopiskelijat omiinsa. Luentojen ulkopuolella ennakkoon jaetut pienryhmät voivat kokoontua Zoomin avustuksella myös etänä ja työstää yhdessä esim. jotain tehtävää.
Ohjaus. Myös erilaiset vastaanotot ja konsultaatiot voidaan toteuttaa Zoomin avulla.
Vierailut. Vierailuluennoitsijoiden ja erilaisten asiantuntijoiden kutsuminen oppitunnille onnistuu myös helposti Zoomin avulla, ilman että heidän tarvitsee olla fyysisesti tulla paikalla. Zoomin avulla voidaan tehdä luennolla myös virtuaalisia vierailuja, esim. johonkin kohteeseen, johon olisi vaikea mennä isolla joukolla käytössä olevan ajan tai vierailukohteen tilarajoitusten vuoksi.
Tallenteet. Zoom mahdollistaa myös videotallenteiden tekemisen. Voit tallentaa esimerkiksi kurssin luento-osuudet hybridiopetuksessa. Tällaista materiaalia voidaan käyttää esim. kertaamisessa tai vaikkapa tilanteissa, joissa opiskelija ei ole voinut osallistua luennolle. Ennakkoon tehtyjä tallenteita voidaan hyödyntää myös käänteisessä opetuksessa (flipped classroom). Tällöin opiskelijat tutustuvat materiaaliin ennakkoon ja sitä käsitellään jollain tapaa seuraavalla tapaamiskerralla.
Suunnittelu ja valmistautuminen
Zoomin sujuva opetuskäyttö edellyttää huolellista suunnittelua ja sen ominaisuuksiin tutustumista. Mieti tarkkaan, mitä Zoomin toimintoja käytät opetuksessa, miten niitä hallinnoit ja miten niiden käyttö tukee opetusta. Sinun ei kannata kuitenkaan käyttää Zoomin ominaisuuksia vain sen vuoksi, että ne ovat olemassa. Opetus menee näin helposti tekniseksi kikkailuksi.
On hyvä käydä ennakkoon läpi, miten opetuksen eri vaiheet tehdään käytännössä Zoomissa. Tämä onnistuu itsenäisestikin käyttämällä kahta tai useampaa laitetta. Ensimmäisellä laitteella tapaamiseen liitytään kirjautuen Zoomiin omilla tunnuksilla, jolloin pääset tapaamisen hostiksi. Toisella laitteella tapaamisen liitytään ilman kirjautumista pelkällä linkillä tai tapaamisen ID:llä ja salasanalla. Näin pääset näkemään myös sen, miten toteutuksen eri vaiheet näyttäytyvät osallistujille.
Samoin kuin muunkin verkkoteknologian käytössä, on tärkeää ottaa huomioon myös opiskelijoiden erilaiset tekniset kyvyt ja tarvittavien laitteiden saatavuus. Kaikki opiskelijat eivät välttämättä hallitse vielä Zoomin käyttöä riittävällä tasolla. Selitä heille toiminnot, joita aiot käyttää, ja auta heitä tarvittaessa alkuun Zoomin käytössä. Selkeän ohjeistuksen avulla voit varmistaa, että kaikki pystyvät seuraamaan ja osallistumaan opetukseesi.
Jos käytät opetuksessa yliopiston fyysistä opetustilaa ja siellä tarjolla olevia teknisiä välineitä, niihin on hyvä perehtyä ennakkoon. Näin tiedät, mikä tilassa on mahdollista ja voit varmistua tekniikan toimivuudesta. Hyvän valmistautumisen myötä pystyt keskittymään paremmin opetettavaan sisältöön itse opetustilanteessa. Tästä aiheesta löytyy tarkempaa tietoa ohjeiden Zoomin käyttöön soveltuvat tilat ja niiden tekniikka -osiosta
Zoom luentomaisessa opetuksessa
Zoom mahdollistaa erilaisten opetusmateriaalien monipuolisen käytön. Voit normaalien esitysdiojen lisäksi jakaa esimerkiksi videota tai näyttää vaikkapa joitain verkkosivuja, jotka liittyvät käsiteltävään aiheeseen.
Hybridiopetuksessa on tärkeää varmistaa, että käytettävä materiaali näkyy samalla tavoin sekä luokkatilassa että etäosallistujille. Helpoiten tämä onnistuu niin, että käsiteltävä sisältö näytetään myös opetustilassa Zoomin ruudunjakonäkymässä (Screen share). Näin sama sisältö on varmasti nähtävissä niin opetustilassa kuin etänäkin. Kannattaa toki miettiä, mitä sisältöjä pitää milloinkakin näkyvillä opetustilanteen eri vaiheissa. Esimerkiksi ruudulla vilistävät chat-viestit eivät varmastikaan tue osallistujien keskittymistä luento-osuuden aikana. Kysymyksille ja kommenteille kannattaakin varata monesti oma aikansa.
Halutessasi voit tallentaa luento-osuuden Zoomilla myöhempää käyttöä varten. Tallenteen voi jakaa opiskelijoille Unitube Lataamon kautta esim. tietylle Moodle-alueelle rajattuna videona. Näin vain kurssille osallistuvat opiskelijat pääsevät katsomaan tallenteita kyseisen Moodle-alueen kautta. Luentotallenteiden käyttö mahdollistaa opiskelijoiden omatahtisen oppisisällön tarkastelun esimerkiksi kertaamisen yhteydessä.
Zoomilla on helppoa pitää luentoja ja esityksiä, joissa opettaja luennoi ja opiskelijat kuuntelevat. Kannattaa kuitenkin pohtia, millä tavoin opetukseen voisi tuoda opiskelijoita aktivoivia ja osallistavia elementtejä mukaan. Niillä voidaan rytmittää opetusta ja tukea näin opiskelijoiden keskittymisen säilymistä. Pidempiä etäluentoja suunnitellessa pelkkä rytmitys ei välttämättä riitä vaan opetukseen kannattaa miettiä sopiviin kohtiin myös taukoja. Tauoille pitää varata riittävästi aikaa, jotta osallistujat ehtivät poistua näytön äärestä jaloittelemaan ja hakemaan vaikkapa kupin kahvia.
Alla olevassa osiossa käydään läpi erilaisia tapoja aktivoida opiskelijoita ja tukea vuorovaikutuksen syntymistä.
Vuorovaikutus ja aktivointi Zoomissa
Opetusta suunnitellessa kannattaa miettiä, millaisia aktivoivia elementtejä opetukseen voisi tuoda ja miten vuorovaikutusta voisi tukea opetuksen aikana. Zoom ja muutamat erilliset alustat tarjoavat tähän monipuolisia vaihtoehtoja. Tapoja valittaessa myös sillä on merkitystä, onko toteutus etänä vai hybridinä.
Opettajan on hyvä kertoa opiskelijoille luennon alussa toimintaohjeet liittyen esimerkiksi kysymyksien ja kommenttien esittämiseen. Onko esimerkiksi yhteiselle keskustelulle varattu aikaa luento-osion perään tai toivooko opettaja, että kommentit kerätään vaikkapa kaikille yhteiselle alustalla. Näin toimimalla voidaan sujuvoittaa opetustilanteen kulkua.
Hybridiopetuksessa opettajan on melko vaikeaa huomioida sekä lähi- että etäopiskelijat tasapuolisesti. Tilannetta voi helpottaa suunnittelemalla opetukseen selkeitä osioita kysymyksille, kommenteille ja keskustelulle, jolloin opettaja voi keskittyä puhtaasti niihin. Jos kurssilla on toinen opettaja tai esimerkiksi opiskelijoista valittu avustaja, hänelle voidaan antaa tehtäväksi keskittyä etäosallistujien kommenttien ja kysymyksien seuraamiseen ja koostamiseen myös luento-osion aikana.
Hybridiopetuksessa on tärkeää kiinnittää erityistä huomiota opiskelijoiden vuorovaikutuksessa ja aktivoinnissa käytettäviin verkkoalustoihin, joiden kannattaa olla koko ryhmälle yhteisiä. Zoomin omat työkalut voivat olla samassa tilassa istuvien kannalta haastavia, koska ääni lähtee tällöin helposti kiertämään, jos tilassa useammalla on sama Zoom-tapaaminen avattuna. Tähän helppona ratkaisuna on käyttää lähi- ja etäosallistujien kanssa yhteistä keveää Zoomista riippumatonta alustaa (esim. Presemo). Alustalle voidaan rakentaa esimerkiksi jokin yhteinen tehtävä, kysely tai kerätä yksinkertaisimmillaan osallistujien kysymyksiä päivän aiheeseen liittyen. Näin sekä lähi- että etäosallistujat pääsevät toimimaan yhteisellä alustalla ja luomaan koko kurssin yhteisöllisyyttä, vaikka kaikki eivät olekaan samassa fyysisessä tilassa.
Yksinkertaisia äänestyksiä voidaan tehdä myös niin, että luokkahuoneessa opiskelijat nostavat kätensä ja Zoomissa taas käytetään esimerkiksi reaktioista löytyvää Yes/No -toimintoa. Opetustilaan saapuville osallistujille on hyvä kertoa ennakkoon, jos tunnilla ollaan hyödyntämässä verkkoalustoja, jotta he osaavat ottaa mukaan jonkin laitteen, jolla voivat osallistua toimintaan.
Etäopetuksessa Zoomin omia ominaisuuksia voi hyödyntää huolettomammin. Kyselyjä voidaan toteuttaa esimerkiksi Polls-toiminnon avulla.
Etäosallistujat voivat osallistua keskusteluun joko chatin välityksellä tai mahdollisuuksien mukaan mikin ja kameran välityksellä. Keskustelujen puheenvuorojen jaossa kannattaa käyttää etäosallistujien kanssa Zoomista löytyvää viittaustoimintoa. Näin vältytään päällekkäin puhumiselta ja kukin pääsee vuorollaan ääneen. Joissain tiloissa keskustelujen aikana kamera voidaan suunnata yleisöön, jolloin myös etäosallistujat näkevät äänessä olevat lähiosallistujat. Kameran käytöstä pitää toki sopia kurssilla yhteisesti.
Pienryhmätyöskentely
Opetusta voidaan rytmittää myös erilaisilla pienryhmätehtävillä. Zoomissa tällaiseen työskentelyyn on tarjolla Breakout Rooms-ominaisuus. Sen avulla opettaja (host) voi jakaa osallistujat ryhmiin, joilla kullakin on oma huoneensa. Tyypillisesti ominaisuutta käytetään esimerkiksi kevyiden ryhmätöiden tai porinaryhmien yhteydessä. Työskentelyyn on hyvä varata jokin ennalta ohjeistettu yhteinen alusta (kuten jaettu PowerPoint-esitys), johon ryhmät voivat esimerkiksi kiteyttää ajatuksiaan käsiteltävään teemaan liittyen. Yhteinen alusta helpottaa myös ryhmätyöskentelyn purkua. Työskentelyn tulokset voidaan kerätä tarvittaessa esim. kurssin Moodle-alueelle ja hyödyntää niitä seuraavilla kerroilla. Parhaiten Breakout Roomsit soveltuvat etäopetukseen, mutta niitä voidaan hyödyntää myös hybridiopetuksessa. Luokkatilassa pienryhmät voivat kokoontua pöytäryhmissä ja etäosallistujat taas Zoomin pienryhmähuoneissa.
Opettajan (host) on mahdollista vierailla ryhmähuoneissa joko haluamallaan aikataululla, tai opiskelijat voivat kutsua hänet paikalle tarvitessaan apua. Jos tapaamisessa on mukana apuopettajia (co-host), he voivat myös vierailla ryhmähuoneissa, kunhan host on aluksi liittänyt heidät johonkin ryhmähuoneeseen. Opettaja voi esimerkiksi luoda yhden ryhmähuoneen apuopettajille, josta käsin he voivat vierailla opiskelijoiden ryhmähuoneissa sovitun aikataulun mukaisesti. Opettaja voi tällä välin keskittyä päähuoneessa esimerkiksi huoneiden hallinnointiin ja mahdollisiin ongelmatilanteisiin.
Breakout Roomsissa on käytettävissä ruudun jakotoiminto (share screen), jolla opiskelijat voivat jakaa esimerkiksi käsiteltävän materiaalin tai yhteisen työskentelyalueen ryhmäläisten nähtäville. Pienryhmätoiminnassa kannattaa monesti ohjeistaa, että ryhmä valitsee keskuudestaan sihteerin, joka huolehtii ryhmän ajatuksien kirjaamisesta sovitulle alustalle. Jos työskentelyä on tarkoitus purkaa yhteisesti, ryhmästä on hyvä valita myös esittelijä, joka valmistautuu kertomaan ryhmän ajatukset tiivistetysti.
Yleensä Breakout Roomsit ja ryhmiin jako tehdään Zoomissa tapaamisen aikana joko manuaalisesti tai vaihtoehtoehtoisesti automaattista jakoa hyödyntäen. Tapaamisen perustanut henkilö voi tehdä ryhmähuoneet myös etukäteen tapaamisen asetuksissa osoitteessa zoom.helsinki.fi ja haluttaessa jakaa osallistujat valmiiksi huoneisiin. Kannattaa kuitenkin huomioida, että etukäteen tehty ryhmäjako toimii vain jos:
- osallistujat ovat aiemmin jo kirjautuneet Helsingin yliopiston Zoomiin.
- he saapuvat tapaamiseen niin, että ovat kirjautuneet ensin Zoomiin yliopiston tunnuksella.
- osallistujat ovat Zoom-tapaamisessa sisällä ennen kuin ryhmähuoneet avataan.
Kevyempänä vaihtoehtona on tehdä ja nimetä pelkät ryhmähuoneet ennakkoon ilman osallistujien määrittämistä. Osallistujat lisätään sitten tapaamisen aikana manuaalisesti tai automaattisesti huoneisiin tai heitä voidaan pyytää itse menemään heille osoitettuun huoneeseen. Jälkimmäinen vaihtoehto on mahdollinen, kun Breakout Roomsien asetuksista on valittuna Allow participants to choose room -toiminto. Tästä on erityisesti hyötyä silloin, jos opiskelijoiden on tarkoitus kiertää eri huoneissa esim. learning cafen tai posterikävelyn tyylisissä toteutuksissa.
Voit lukea Breakout Roomsien käytöstä lisää Helpdeskin ohjeista ja Zoomin aihetta käsittelevästä ohjeesta.
Opiskelijoiden ohjaaminen
Zoomia voidaan käyttää varsinaisen opetuksen lisäksi opiskelijoiden etäohjaukseen tai palautteenantoon. Tapaamisessa voi olla joko yksittäinen opiskelija tai ryhmä. Mikäli paikalla on enemmän opiskelijoita, esimerkiksi useita pienryhmiä, on heidät mahdollista jakaa pienryhmähuoneisiin (Breakout Rooms), joissa opettaja voi käydä vuorotellen kuulemassa tuen tarpeista ja auttamassa työskentelyä eteenpäin.
Ohjaustilanteeseen voidaan sisällyttää erilaisten aineistojen yhteistä tarkastelua. Opiskelijat voivat esittää omia töitään Zoomin ruudunjakotoiminnolla (Share Screen), tai jos työt on toimitettu etukäteen opettajalle, tämä voi avata ne ja näyttää niistä valitsemiaan asioita kommentointinsa ohessa. Zoomin Annotate-työkalujen avulla opettaja pystyy osoittamaan tai merkitsemään dokumenteista huomioitavia kohtia. Tämä on mahdollista myös opiskelijoille. Toisinaan voi olla parempi käyttää esim. tekstinkäsittelyohjelmassa olevaa kommentointiominaisuutta, jotta merkinnät jäävät talteen.