Podcastien äänittäminen

Valitsemalla koulutusohjelman saat näkyviin yleisten ohjeiden lisäksi koulutusohjelman mahdolliset omat sisällöt.

Podcastit ovat monipuolinen, saavutettava ja tehokas oppimateriaalin muoto, joka tukee syvällistä ja joustavaa oppimista. Niiden tuotanto ja jakelu ovat varsin yksinkertaisia, mikä tekee niistä houkuttelevan vaihtoehdon. Näistä syistä podcastien suosio oppimisen välineenä on jatkuvassa kasvussa. Seuraavissa ohjeissa kerromme, kuinka voit luoda podcasteja yliopistolla ja hyödyntää niitä opetuksessasi.

Podcastien äänittäminen yliopistolla

Helsingin yliopistolta löytyy tällä hetkellä kahdesta tilasta podcast-laitteisto henkilöstön omatoimiseen käyttöön. Toinen on Viikin Infokeskuksen Unitube-studion yhteydessä ja toinen Kaisa-talon podcast-tilassa 6021. Molemmat laitteistot koostuvat RØDECaster Pro-tallentimesta ja neljästä RØDE PodMic-mikrofonista, jotka mahdollistavat neljän puhujan äänen tallentamisen. Jokaiselle osallistujalle on tarjolla myös kuulokkeet. 

Ensisijaisesti äänittäminen on ajateltu tehtäväksi tallentimen muistikortille, josta tallenteet voidaan siirtää USB-johdon avulla käyttäjän omalle tietokoneelle. Muistikortille äänitettäessä jokainen äänilähde tallentuu omalle raidalleen, mikä helpottaa äänitteen mahdollista käsittelyä jälkikäteen. Toisena vaihtoehtona on liittää laitteisto tietokoneeseesi USB-johdolla ja tehdä tallenne hyödyntämällä valitsemaasi sovellusta (esim. Audacity). Tällöin tarjolla olevat ominaisuudet riippuvat käytettävästä ohjelmasta ja tietokoneesta.  Podcast-laitteisto kykenee äänittämään neljän mikrofonin lisäksi myös Bluetoothin tai USB:n kautta tulevaa ääntä, joten osallistujia voi olla mukana myös esimerkiksi puhelinsoiton tai Zoom-yhteyden kautta.

Kuten Unitube-studiot toimii myös podcast-laitteisto helppokäyttöisyyden ansiosta itsepalveluperiaatteella. Laitteistoon on kuitenkin mahdollista saada perehdytystä ottamalla hyvissä ajoin yhteyttä opetusteknologiapalveluihin (opetusteknologia@helsinki.fi).

Tutustu tallennuslaitteistojen käyttöohjeisiin: 

Tilojen varaaminen

Henkilökunta pääsee varaamaan tiloja Outlook-kalenterin kautta. Mikäli saat ilmoituksen, että sinulla ei ole oikeutta varata kyseistä tilaa, ota yhteyttä osoitteeseen opetusteknologia@helsinki.fi. Pystymme joissain tilanteissa myöntämään määräaikaisen varausoikeuden tiloihin myös sellaisille yliopistolaisille, jotka eivät kuulu henkilökuntaan.

Kaisa-talo, 6021, podcast-tila

Tilan osoite Outlookissa on kaisa-talo.6021@helsinki.fi. Huom. Aleksandrian vahtimestarit avaavat tilan oven.

Aukioloajat:

  • MA-PE: klo 8-20
  • LA: klo 11-17
  • SU: suljettu

Infokeskus, 2026, Unitube-studio 

Tilan osoite Outlookissa on infokeskus.2026@helsinki.fi. Viikin Infokeskuksen vahtimestarit avaavat oven rakennuksen aukioloaikojen puitteissa. Katso myös Unitube-studioiden ohjeen kohta studioiden varaamisesta.  

Aukioloajat:

  • MA-TO: klo 8-20
  • PE: klo 8-18
  • LA: klo 10-16
  • SU: suljettu

Muita palveluja

Podcastit oppimisessa

Podcastit ovat verkossa julkaistuja äänitallenteita, joita voi kuunnella useilla eri alustoilla, kuten podcastin verkkosivulta, mobiilisovelluksella tai podcast-palvelusta. Ne voivat sisältää monenlaista sisältöä, kuten puhetta, ryhmäkeskusteluja tai haastatteluja, ja ne ovat yhä suositumpia myös oppimateriaalina. Opetuspodcastit viittaavat erityisesti opetuksessa hyödynnettäviin äänitiedostoihin, jotka tarjoavat monipuolisen ja tehokkaan tavan oppia. 

Podcastit ovat vallanneet oppimisen kenttää useista syistä. Ensinnäkin kuunteleminen on luonnollinen ja tehokas tapa oppia, erityisesti niille, jotka omaksuvat tietoa parhaiten kuuntelemalla. Äänisisältö voi parantaa kuullun ymmärtämistä ja keskittymiskykyä, mikä on hyödyllistä kaikilla oppimisen osa-alueilla. Podcastit tarjoavat mahdollisuuden monipuolistaa oppimistapahtumia, sillä ne ovat kuunneltavissa milloin ja missä tahansa, kuten kotona, työmatkalla, lenkillä tai vaikka ruokaa laittaessa. Tämä tekee niistä erityisen houkuttelevia kiireisille opiskelijoille ja ammattilaisille, jotka haluavat käyttää aikansa tehokkaasti. 

Podcastien avulla aihetta voidaan käsitellä myös eri näkökulmista tarjoamalla esimerkiksi useiden asiantuntijoiden näkemyksiä ja kokemuksia. Tämä voi edistää kriittistä ajattelua ja syvällistä ymmärrystä käsiteltävästä aiheesta. Lisäksi podcastien tuotanto ja jakelu ovat suhteellisen helppoja ja kustannustehokkaita, mikä antaa opettajille ja oppilaitoksille mahdollisuuden luoda ja jakaa uusia oppimateriaaleja nopeasti ja vaivattomasti. Tämä edistää opetuksen monipuolisuutta ja mahdollistaa ajankohtaisten ja relevanttien aiheiden käsittelyn. 

On myös tärkeää huomioida, että opiskelijat voivat itse osallistua podcastien tekemiseen. Tämä tarjoaa heille mahdollisuuden kehittää viestintäteknisiä taitojaan, kuten sisällön suunnittelua, äänenkäyttöä ja teknistä osaamista. Podcastien tekeminen voi myös lisätä opiskelijoiden motivaatiota ja sitoutumista oppimiseen, kun he pääsevät aktiivisesti osallistumaan oppimateriaalin tuotantoon. Näin podcastit eivät ainoastaan toimi oppimateriaalina, vaan myös välineenä, joka kehittää opiskelijoiden laaja-alaisia taitoja. 

Podcastien hyödyntäminen kurssilla

Podcastien käyttö opetuksessa voi olla erittäin tehokasta, mutta se vaatii huolellista suunnittelua. Tässä muutamia keskeisiä asioita, jotka opettajan tulisi ottaa huomioon suunnitellessaan kurssia, jossa hyödynnetään podcasteja:

  • Määrittele selkeät oppimistavoitteet, joita haluat saavuttaa podcastien avulla. Mitä tietoja ja taitoja opiskelijoiden tulisi oppia kuuntelemalla podcasteja?
  • Suunnittele, miten podcastit integroidaan osaksi laajempaa opetussuunnitelmaa. Mieti, miten ne tukevat muita oppimateriaaleja ja aktiviteetteja.
  • Kun teet podcasteja kurssille huomioi edellä mainitut oppimistavoitteet ja opetussuunitelma.
  • Opeta opiskelijoille tehokkaita kuuntelustrategioita. Tämä voi sisältää muistiinpanojen tekemistä, keskeisten ajatusten tunnistamista ja kriittistä ajattelua kuunnellessa.
  • Suunnittele aktiviteetteja ja tehtäviä, jotka auttavat opiskelijoita käsittelemään ja soveltamaan kuulemaansa. Tämä voi sisältää keskusteluja, ryhmätöitä, esseitä tai luovia projekteja.
  • Varmista, että kaikilla opiskelijoilla on pääsy tarvittavaan teknologiaan ja että he osaavat käyttää sitä. Tämä voi sisältää ohjeistusta podcastien lataamisesta ja kuuntelemisesta eri laitteilla.
  • Suunnittele realistinen aikataulu podcastien kuuntelemiselle ja niihin liittyville tehtäville. Varmista, että opiskelijoilla on riittävästi aikaa kuunnella ja käsitellä sisältöä.
  • Määrittele, miten arvioit opiskelijoiden oppimista podcastien pohjalta. Tämä voi sisältää sekä formatiivista että summatiivista arviointia. Tarjoa myös palautetta, joka auttaa opiskelijoita kehittymään.
  • Mieti, miten voit pitää opiskelijat motivoituneina ja sitoutuneina. Tämä voi sisältää kiinnostavia ja ajankohtaisia aiheita, vuorovaikutteisia elementtejä ja mahdollisuuksia opiskelijoiden omalle osallistumiselle.
  • Huomioi tekijänoikeudet ja varmista, että käytät podcasteja laillisesti. Käsittele myös eettisiä kysymyksiä, lähdekritiikkiä ja muita mediakasvatuksen teemoja.

Näiden seikkojen huomioiminen auttaa luomaan pedagogisesti tehokkaan ja opiskelijoita innostavan kurssin, jossa hyödynnetään podcasteja monipuolisesti.