Sulautuva opetus
Search for degree programme
Open University programmes
Bachelor's Programmes
Master's and Licentiate's Programmes
Doctoral Programmes
Specialist training programmes
Viimeisten vuosien aikana opetuksen käytänteet ovat tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämisen myötä muuttuneet. Kun opetuksessa luodaan tieto- ja viestintäteknologioiden avulla monipuolisia oppimisympäristöjä käytetään siitä nimitystä sulautuva opetus. Sulautuvalla opetuksella tarkoitetaan lähiopetuksen ja tietoverkkojen välityksellä toteutetun opetuksen integrointia (Levonen, Joutsenvirta & Parikka 2005).

Sulautuvassa opetuksessa opiskelijat voivat osallistua opetukseen sekä fyysisesti luokkahuoneessa että virtuaalisesti verkossa. Sulautuvan opetuksen suunnittelussa pitää huomioida verkko- ja lähiopetusympäristöjen ominaisuudet, eli asiat kannattaa tehdä siellä, missä ne sujuvat parhaiten.
Tavoitteena sulautuvassa opetuksessa on yhdistää perinteisen lähiopetuksen vuorovaikutteisuus ja ohjauksen mahdollisuudet digitaalisten oppimisympäristöjen joustavuuteen ja monipuolisuuteen. Sulautuvassa opetuksessa voidaan hyödyntää kolmenlaisia vuorovaikutusympäristöjä:
- Kasvokkainen oppimisympäristö (luokkahuoneessa tai muissa kasvokkaisissa ympäristöissä) soveltuu hyvin esimerkiksi ideointiin, keskusteluun ja ryhmätöihin.
- Samanaikaista puheeseen perustuvaa verkkovuorovaikutusta (vaikka henkilöt eivät ole lähellä toisiaan) voidaan tehdä Zoomin välityksellä.
- Eriaikaista tekstiin pohjautuvaa vuorovaikutusta voidaan käydä verkkokeskustelualueilla (esim. Moodlessa), kommenttien välityksellä ja yhteiskirjoittamisalueilla. Tekstin välityksellä tapahtuva vuorovaikutus antaa osallistujille vapauden valita opiskeluajankohdan joustavammin sekä antaa aikaa vastauksen ja/tai tekstin miettimiseen.
Sulautuva opetus auttaa myös vastaamaan erilaisten oppijoiden tarpeisiin, tarjota tehokkaampaa itsenäistä oppimista sekä edistää teknologian hyödyntämistä opetuksessa. Sulautuvassa opetuksessa voidaan hyödyntää seuraavia asioita:
- Online-materiaalit ja resurssit: Opettajat voivat tarjota oppilaille pääsyn digitaalisiin materiaaleihin, kuten verkkoluentoihin, videotallenteisiin, interaktiivisiin harjoituksiin ja oppikirjoihin, jotka oppijat voivat käydä läpi oman aikataulunsa mukaan.
- Luokkahuoneopetus: Perinteinen luokkahuoneopetus jatkuu edelleen osana sulautuvaa opetusta. Tämä voi sisältää ryhmäkeskusteluja, vuorovaikutusta opettajan kanssa ja yhteistyömahdollisuuksia toisten oppilaiden kanssa.
- Verkkokeskustelut ja yhteisöt: Oppijat voivat osallistua online-keskusteluihin ja yhteisöihin, joissa he voivat jakaa ajatuksiaan, esittää kysymyksiä ja käydä vuoropuhelua toisten opiskelijoiden ja opettajien kanssa.
- Itsensäarviointi ja testit: Verkossa voi olla saatavilla itsenäisiä harjoituksia ja testejä, joiden avulla oppijat voivat arvioida omaa ymmärrystään ja edistymistään.
- Henkilökohtainen oppiminen: Sulautuvassa opetuksessa voidaan käyttää teknologiaa yksilöllisen oppimiskokemuksen tukemiseen. Järjestelmät voivat tarjota oppijoille räätälöityjä suosituksia ja materiaaleja heidän oppimistarpeidensa perusteella.
Sulautuvaa opetusta on Helsingin yliopistossa hyödynnetty jo jonkin aikaa. Sulautuvaa opetusta on käytetty suurimmaksi osaksi yhdistämällä lähi- ja verkkojaksoja. Verkkoalustana on hyödynnetty esim. Moodlea kurssimateriaalin jakopaikkana, verkkokeskusteluissa ja Moodleen on tehty oppimistehtäviä sekä tenttejä.