Sulautuva opetus

By selecting a degree programme you are able to see the general content as well as the possible degree programme-specific content.

Viimeisten vuosien aikana opetuksen käytänteet ovat tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämisen myötä muuttuneet. Kun opetuksessa luodaan tieto- ja viestintäteknologioiden avulla monipuolisia oppimisympäristöjä käytetään siitä nimitystä sulautuva opetus. Sulautuvalla opetuksella tarkoitetaan lähiopetuksen ja tietoverkkojen välityksellä toteutetun opetuksen integrointia (Levonen, Joutsenvirta & Parikka 2005). 

Sulautuvassa opetuksessa opiskelijat voivat osallistua opetukseen sekä fyysisesti luokkahuoneessa että virtuaalisesti verkossa. Sulautuvan opetuksen suunnittelussa pitää huomioida verkko- ja lähiopetusympäristöjen ominaisuudet, eli asiat kannattaa tehdä siellä, missä ne sujuvat parhaiten.

Tavoitteena sulautuvassa opetuksessa on yhdistää perinteisen lähiopetuksen vuorovaikutteisuus ja ohjauksen mahdollisuudet digitaalisten oppimisympäristöjen joustavuuteen ja monipuolisuuteen. Sulautuvassa opetuksessa voidaan hyödyntää kolmenlaisia vuorovaikutusympäristöjä:

  1. Kasvokkainen oppimisympäristö (luokkahuoneessa tai muissa kasvokkaisissa ympäristöissä) soveltuu hyvin esimerkiksi ideointiin, keskusteluun ja ryhmätöihin. 
  2. Samanaikaista puheeseen perustuvaa verkkovuorovaikutusta (vaikka henkilöt eivät ole lähellä toisiaan) voidaan tehdä Zoomin välityksellä.
  3. Eriaikaista tekstiin pohjautuvaa vuorovaikutusta voidaan käydä verkkokeskustelualueilla (esim. Moodlessa), kommenttien välityksellä ja yhteiskirjoittamisalueilla. Tekstin välityksellä tapahtuva vuorovaikutus antaa osallistujille vapauden valita opiskeluajankohdan joustavammin sekä antaa aikaa vastauksen ja/tai tekstin miettimiseen. 

Sulautuva opetus auttaa myös vastaamaan erilaisten oppijoiden tarpeisiin, tarjota tehokkaampaa itsenäistä oppimista sekä edistää teknologian hyödyntämistä opetuksessa. Sulautuvassa opetuksessa voidaan hyödyntää seuraavia asioita:

  1. Online-materiaalit ja resurssit: Opettajat voivat tarjota oppilaille pääsyn digitaalisiin materiaaleihin, kuten verkkoluentoihin, videotallenteisiin, interaktiivisiin harjoituksiin ja oppikirjoihin, jotka oppijat voivat käydä läpi oman aikataulunsa mukaan.
  2. Luokkahuoneopetus: Perinteinen luokkahuoneopetus jatkuu edelleen osana sulautuvaa opetusta. Tämä voi sisältää ryhmäkeskusteluja, vuorovaikutusta opettajan kanssa ja yhteistyömahdollisuuksia toisten oppilaiden kanssa.
  3. Verkkokeskustelut ja yhteisöt: Oppijat voivat osallistua online-keskusteluihin ja yhteisöihin, joissa he voivat jakaa ajatuksiaan, esittää kysymyksiä ja käydä vuoropuhelua toisten opiskelijoiden ja opettajien kanssa.
  4. Itsensäarviointi ja testit: Verkossa voi olla saatavilla itsenäisiä harjoituksia ja testejä, joiden avulla oppijat voivat arvioida omaa ymmärrystään ja edistymistään.
  5. Henkilökohtainen oppiminen: Sulautuvassa opetuksessa voidaan käyttää teknologiaa yksilöllisen oppimiskokemuksen tukemiseen. Järjestelmät voivat tarjota oppijoille räätälöityjä suosituksia ja materiaaleja heidän oppimistarpeidensa perusteella.

Sulautuvaa opetusta on Helsingin yliopistossa hyödynnetty jo jonkin aikaa. Sulautuvaa opetusta on käytetty suurimmaksi osaksi yhdistämällä lähi- ja verkkojaksoja. Verkkoalustana on hyödynnetty esim. Moodlea kurssimateriaalin jakopaikkana, verkkokeskusteluissa ja Moodleen on tehty oppimistehtäviä sekä tenttejä.

Linjakas sulautuva opetus

Helsingin yliopistossa opetuksen suunnittelun lähtökohtana on konstruktiivinen linjakkuus, (ks. Yliopistopedagogiikan koulutus) jonka mukaan opetuksen tavoitteet, sisällöt, menetelmät ja arviointikäytänteet ovat linjassa keskenään ja tukevat yhdessä laadukasta, syväsuuntautunutta oppimistaLinjakkaan sulautuvan opetuksen suunnittelussa huomioidaan kurssin osaamistavoitteet, käytettävät oppimisympäristöt, opetuksen sisällöt, opettajan ja opiskelijoiden toiminta, oppimistehtävät ja niiden arviointi. Näiden kaikkien pitää olla linjassa keskenään.

Linjakasta sulautuvaa opetusta suunnitellessasi voit hyödyntää esimerkiksi taulukkoa, jossa kurssi paloitellaan pienempiin jaksoihin joihin kirjataan jakson aika, osaamistavoitteet, toiminnan ja oppimisympäristön. Taulukon jaksoja voidaan hyödyntää myös verkko-oppimisympäristön rakentamisessa.

Hybridiopetus

Hybridiopetuksella tarkoitetaan sellaista luentosalissa tapahtuvaa opetusta, johon osallistuu myös etäosallistujia Zoomin välityksellä. Hybridiopetus ei tarkoita pelkästään luentojen välitystä etäyhteydellä, vaan hybridiopetuksessa etäopiskelijatkin voivat osallistua aktiivisesti opetukseen mahdollistamalla heidän esittämät kysymykset ja kommentointi sekä opetuksen aikaisiin tehtäviin osallistuminen.

Hybridiopetus tekee opetuksesta joustavaa myös niille opiskelijoille, jotka jostain syystä eivät pääse luokkahuoneopetukseen. 

Hybridiopetus voi olla opettajalle kuormittavaa. "Normaalin" opetuksen lisäksi opettajan pitää hallita salin av-tekniikka, Zoom-ohjelman käyttö, huolehtia salissa ja etänä olevien opiskelijoiden tasapuolisesta osallistumisesta,... jne. 

HUOM! Jos suunnittelet käyttäväsi hybridiopetusta, niin varmista etukäteen, että opetustila soveltuu hybridiopetukseen eli että sali on varustettu kameralla/kameroilla ja mikeillä (ks. Opetustyön ohjeet: Opetuksesssa käytettävät tilat). Tilojen varaamisessa voi auttaa koulutussuunnittelija.

Käänteinen opetus

Käänteinen opetus tarkoittaa sellaista sulautuvaa opetusta, jossa opiskelijat valmistautuvat aktivointitehtävien avulla tulevaan lähiopetustapahtumaan. Tavoitteena on, että opiskelijoiden tieto käsiteltävästä asiasta on jo aktivoitu esimerkiksi videoiden, luettavan materiaalin tai oppimistehtävien avulla. Lähitapaamisessa syvennytään aihepiiriin pienryhmissä sekä opettajan kanssa keskustelemalla.