Handledningspraxis för doktorsstudier

Den som handleder forskarstudier ska stödja doktoranden i arbetet med doktorsavhandlingen och hjälpa hen med planeringen av de studier som ingår i doktorsexamen. Varje doktorand har minst en ansvarig handledare och i vissa fall också andra handledare. Förutom handledare ska det för varje doktorand också utses en ansvarig person och en uppföljningsgrupp, som ska ge doktoranden respons, stödja avläggandet av examen, övervaka kvaliteten på handledningen och stödja doktoranden i planeringen av hens framtida karriär.

En fungerande handledningsrelation förutsätter att alla parter är engagerade. Det är viktigt att man genast i början av arbetet med doktorsavhandlingen kommer överens om de olika parternas skyldigheter och rättigheter samt arbetsfördelningen mellan handledarna. Som stöd för utarbetandet av gemensamma spelregler för handledningsrelationen används en handledningsplan, som vid behov uppdateras när arbetet med doktorsavhandlingen framskrider.

Obs: Välja utbildningsprogrammet på menun för att se förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets egna innehåll.

Vad kan doktoranden vänta sig av sin handledare?

• Handledaren ansvarar för att doktoranden får tillräcklig och sakkunnig handledning för att kunna arbeta självständigt.
  • Handledaren ger regelbundet respons på arbetet med doktorsavhandlingen och förbereder sig för träffarna enligt överenskommelse.
  • Handledaren hjälper doktoranden att planera de studier som ingår i doktorsexamen.
  • Handledaren stöder forskarstuderandens etablering i forskarsamhället och hjälper hen med att till exempel söka finansiering och hitta lämpliga konferenser.
  • Handledaren ser till att doktoranden tillägnar sig god vetenskaplig praxis samt allmänna och för det egna vetenskapsområdet specifika etiska principer.
  • Handledaren informerar doktoranden i god tid när det kommer att ske stora förändringar i handledningsrelationen.
  • Handledaren stöder doktoranden i arbetet så att hen kan utexamineras inom den målsatta tiden.

Vad kan handledaren vänta sig av doktoranden?

• Doktoranden ansvarar i första hand själv för sina studier och sin avhandling.
  • Doktoranden håller fast vid den överenskomna tidtabellen och förbereder sig noga inför träffarna.
  • Doktoranden ber aktivt om respons och råd och beaktar responsen.
  • Doktoranden arbetar med sin avhandling enligt planen, tillägnar sig de förfaranden som är typiska för vetenskapsområdet och letar aktivt efter information och deltar aktivt i forskarsamfundets verksamhet.
  • Doktoranden håller handledaren uppdaterad om arbetet med doktorsavhandlingen och diskuterar med handledaren faktorer som kan bromsa upp arbetet. Handledaren måste kunna planera sin tidsanvändning utan att behöva fundera på anledningar till eller längden på förseningar.

Mer information

Mer information om goda handledningspraxis för forskarstudier hittar du på Instruktioner för studerande -servicen. Både handledare och doktorander förutsätts bekanta sig också med Forskningsetiska delegationens anvisningar om god vetenskaplig praxis.