Bedömning är i sig ett inlärningstillfälle och samtidigt ett sätt att stödja lärandet. Bedömningen har en avgörande inverkan på studerandenas lärande: studerandena uppmärksammar oftast hur kursen ska genomföras och nödvändigtvis inte vilka kunskapsmål kursen har.
Om bedömningen inte är i linje med kunskapsmålen, utvecklas nödvändigtvis inte studerandenas kunskaper. Därmed är utveckling av bedömningsmetoder ett centralt medel för att ända studerandenas inlärningssätt. En lyckad bedömning och snabb feedback stöder framsteg och uppmuntrar studenterna till ett djuporienterat lärande.
En bedömning som stöder lärande fokuserar på de kärnkunskaper som definieras i kursens kunskapsmål, och konstruktivt länkade bedömningsmetoder planeras så att man med hjälp av dem bedömer hur kunskapsmålen uppnås. Dessutom är det centralt att vid planering av bedömningen fundera över:
- hurdana kunskaper förväntar man sig av studerandena (till exempel definiering av begrepp, kritiskt tänkande, kommunikationsfärdigheter, problemlösning) och
- hur bedömningen stöder kunskapsutvecklingen.
Om kunskapsmålet till exempel är att studerandens problemlösningsfärdigheter utvecklas, borde bedömningen fokusera på att stöda utvecklingen av problemlösningsfärdigheterna på kursen (till exempel feedback från läraren, kamratfeedback, självbedömning, mellantentamen osv.). I lyckad konstruktiv undervisning gäller då slutbedömningen bedömningen av studerandenas problemlösningsfärdigheter och inte till exempel definiering av begrepp.