Bedömning av lärande och kunskap
Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll.
Sök utbildningsprogram
När du söker utbildningsprogram med namn eller del av namnet begränsas alternativen i listan av utbildningsprogram under sökfältet. Välj efter detta utbildningsprogrammet i listan.
Kandidatprogrammen
Magister- och licentiatprogrammen
Doktorandprogrammen
Yrkesinriktade påbyggnadsutbildningar
Instruktioner
Bestämmelser om bedömning och tentamina
Den som bedömer en studieprestation ska ha behövlig expertis för att ta emot den.
Vitsord, bedömning och bedömningsgrunder
Bedömningen av lärandet ska utgå från bedömningskriterier. Den bedömningsskala som används och bedömningsgrunderna ska beskrivas i undervisningsplanen.
Hur man planerar bedömningen
I Helsingfors universitet är konstruktiv länkning utgångspunkten för planering av undervisningen, enligt vilken undervisningens mål, innehåll, metoder och bedömningspraxis överensstämmer och tillsammans stöder ett högklassigt, djuporienterat lärande.
Anvisningar för bedömning i de olika systemen
På denna sida hittar du allmänna anvisningar för bedömning i de olika systemen, länkar till exaktare tekniska anvisningar och information om riktlinjerna gällande bedömning.
Tillgodoräknande av studier och kompetens
Med tillgodoräknande avses att den kompetens som studenten förvärvat genom studier eller på annat sätt godkänns som en del av en examen, en studiehelhet eller ett studieavsnitt.
Om studenten är missnöjd med bedömningen av en studieprestation och önskar omprövning
Studenten har rätt att få sina skriftliga eller på annat sätt dokumenterade studieprestationer framlagda till påseende. Om studenten är missnöjd med bedömningen av en studieprestation har hen rätt att begära omprövning.
Komplettering av studieprestationen med en personlig prestation
En personlig prestation kan behövas när den studerande saknar något från ett studieavsnitt eller en studiehelhet.