Internationella utbildningssamarbeten i project och initiativ

Lärarna har möjligheten att delta i internationellt samarbete genom utbildningssamarbetsprojekt och initiativ.

Med internationella utbildningssamarbetsprojekt avses projekt och initiativ som genomförs i samarbete med ett eller flera utländska universitet eller en annan enhet och som huvudsakligen gäller utveckling av utbildning och som finansieras helt eller delvis med extern finansiering. Finansieringen av utbildningssamarbetsprojekt är oftast Erasmus+ Key Action 2- eller Nordplus-finansiering.

Med hjälp av utbildningssamarbetsprojekten har lärarna möjligheten att utveckla sin undervisning till exempel genom att bearbeta undervisningsmetoder, förnya undervisningsmaterial eller planera intensivkurser i internationellt samarbete.

Du hittar närmare instruktioner för genomförande av utbildningssamarbetsprojekt och beredning av finansieringsansökningar samt universitetets interna instruktioner i Flamma på sidan för utbildningssamarbetsprojekt.

I frågor som gäller utbildningssamarbetsprojekt får du hjälp av mobilitetsservicen på adressen educationprojects@helsinki.fi