Lärarnas och forskarnas utbyteserfarenheter

Instruktionen hör till följande teman

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll.

Funderar du på att åka på utbyte? Utbyteserfarenheter från andra lärare och forskare kan ge dig mer information som hjälper dig att bestämma dig.

Lärarutbyte i Litauen: nätverk och gästfrihet

Text: Kaarlo Somerto 2018

Marjut Jyrkinen har arbetat vid Helsingfors universitet sedan 2012. Hon arbetar som biträdande professor i forskning av arbetslivet och jämställdhet samt genusforskning och konsortieledare för WeAll-projektet som finansieras av rådet för strategisk forskning vid Finlands Akademi.

I januari 2018 deltog Jyrkinen i Erasmus lärarutbyte i Litauen vid Vilnius universitet och Kaunas tekniska universitet. Före det hade hon redan deltagit i flera lärarutbyten vid Edinburgh universitet i Skottland.

Varför just Litauen, Marjut Jyrkinen?

”Jag hade redan samarbetat tidigare med forskare på dessa universitet. Därifrån kom önskan att jag skulle komma dit på besök för att tala särskilt om intersektionalitet, dvs. om skillnader som korsar varandra samt om forskningsteman i vårt projekt.”

”Forskare från Litauen som är intresserade av dessa teman har också besökt Finland.”

”Enligt principen om ömsesidighet delar vi med oss av kunnande, uppfattningar och erfarenheter. Några forskare från Jyväskylä och Tammerfors universitet kom samtidigt till Litauen. När man är borta från sitt vardagsarbete har man också mer tid att bekanta sig med finländska kollegor under utbytet.”

Jyrkinen överraskades av Litauen som område.

”Jag var verkligen positivt överraskad av Vilnius, och särskilt av Kaunas. Det är en plats dit det vore trevligt att åka på semester!”

Jyrkinen säger att sökprocessen var smidig. Att ordna Erasmus-lärarutbyte var bekant för personalen på universiteten både i Helsingfors och i Litauen. Det enda som var en utmaning för Jyrkinen var att hitta tillräckligt med tid. ”En vecka, som jag själv tillbringade på utbyte, är en stor tidsmässig satsning.”

Enligt Jyrkinen var det bästa med utbytet möte med samarbetspartner. På utbyte har man rikligt med tid för diskussioner med utländska kollegor, vilket gör det möjligt att föra samtal som går på djupet och som är genuint fruktbara.

”På något sätt var vänligheten där mycket övertygande. Man kände sig välkommen.”

”Det var trevligt att möta människor också i andra situationer än på konferenser och diskutera allt mellan himmel och jord.”

Vad lärde sig Jyrkinen under utbytet? I arbetet som biträdande professor är pedagogiska färdigheter viktiga, och hon anser också att med tanke på detta var utbytet en lärorik upplevelse.

”Det är bra att tänka på den målpublik som man ska tala inför. Kanske jag var förberedd under besöket att för en del studerande som precis hade inlett sina studier tala lite för invecklat om vissa saker. Det är ytterst viktigt att man tar hänsyn till grundläggande undervisning och föreläsningarnas målpublik.”

Blev resan till Litauen Jyrkinens sista utbyte eller ska hon resa på nytt någonstans?
”Säkert reser jag bara min tidsbudget tillåter det. Internationellt utbyte och samarbete är viktigt och berikande.”

”Jag rekommenderar varmt utbyte åt andra personalmedlemmar vid Helsingfors universitet. Jag tycker att lärar- och forskarutbyte är trevligare än att bara åka på vetenskapliga konferenser – det vidgar vyerna och ger nya idéer. Det var en positiv erfarenhet, jag rekommenderar.”

Lärdomar om inkludering i Otago

Text Kaarlo Somerto 2018

Minna Kaarakainen, universitetslektor i konsumentforskning, tillbringade under våren 2018 drygt en vecka på lärar- och forskarutbyte i Nya Zeeland. Kaarakainens resa gick till det äldsta och största universitetet på Nya Zeeland, University of Otago. Universitetet har flera verksamhetsställen på Nya Zeeland och Kaarakainen besökte en enhet i staden Dunedin.

”Resan tog lång tid och därmed jag tillbringade jag också bara en vecka i själva Dunedin. Därutöver reste jag till Wellington för ett samtal om inkludering av medborgare med människor på social- och hälsovårdsministeriet, vilket tog en dag”, berättar Kaarakainen.

Intresset för inkludering av medborgare var också en av de viktigaste orsakerna för Kaarakainen för att uttryckligen åka på utbyte till Nya Zeeland.

”Jag undersöker kundrelationer inom social- och hälsovårdstjänster och inkludering av medborgare. Man har forskat mycket i inkludering i Otago, och på Nya Zeeland har medborgare tagits med i beredningen av social- och hälsovårdstjänster. Dessutom påverkades mitt beslut att åka på utbyte av att jag skulle får undervisningserfarenhet i ett nytt land.”

”Jag har gjort olika slags utredningar som gäller vårdreformen i 15 år. Irriterande har varit att man inte tar hänsyn till medborgare i processen samt att man inte frågar om deras åsikter. På Nya Zeeland har detta tagits på en helt annan nivå både i det kommunala och nationella beslutsfattandet. Därför ville jag åka dit och det kändes som ett riktigt lyckokast när jag fick reda på att Helsingfors universitet har ett utbytesavtal med University of Otago.”

Kaarakainens utbyte var givande och mångsidigt. Att undervisa på engelska i en ny slags universitetskultur var en utvecklande erfarenhet som fick henne att känna sig säkrare i fråga om sin undervisningsförmåga. Besöket på Nya Zeelands social- och hälsovårdsministerium var en ögonöppnande upplevelse med tanke på frågor om inkludering av medborgare. Det bästa med utbytet var emellertid nya människor.

”Även om internet och videoförbindelser gör det möjligt att hålla kontakt och se människor, så ersätter det ändå inte det att man personligen besöker en plats. Om man tänker att jag skulle börja söka finansiering för ett projekt som gäller kundrelationer inom social- och hälsovården, så är det ju en helt annan sak att skicka e-post till en professor vid University of Otago som jag träffat jämfört med att jag aldrig skulle ha träffat honom.”

Kaarakainen anser att internationell mobilitet är absolut viktigt för hennes eget arbete. Hon önskar också att så många som möjligt skulle utnyttja möjligheten till att se lite utanför sitt vardagliga arbete och hemkontoret och skulle åka på utbyte.

”Alltid när man åker på en konferens eller någon annanstans så får man olika slags kontaktnätverk. Och på utbyte när man dyker in i vardagen på platsen, förstår man livet och kulturen där på en helt annan nivå.”

Minna Kaarakainen rekommenderar också varmt utbyte åt alla personalmedlemmar vid Helsingfors universitet.

”Absolut! Det borde nästan vara en plikt att man ser livet utanför sitt eget kontor.”

Erasmus+ Global-utbytet i Sarajevo

Text Hilkka Honkanen 2018

Johanna Virkkula, universitetslektor i sydslaviska språk och kulturer tillbringade i våras en vecka i Bosnien och Hercegovinas intressanta huvudstad, Sarajevo. Det kändes naturligt att välja detta som utbytesmål, eftersom Virkkula forskar i språksituationen i Bosnien och Hercegovina och hade redan besökt landet några gånger för att samla undersökningsmaterial. Erasmus+ Global-utbytet möjliggjorde en annorlunda resa till landet:

”Jag tänkte att lärarutbyte till Sarajevo vore ett bra sätt att stärka kontakterna dit. Jag kände en professor sedan tidigare, men vårt samarbete har bara börjat. Det är emellertid helt annorlunda att möta kollegor och eventuella framtida samarbetspartner ansikte mot ansikte än att bara kommunicera per e-post. På plats är kommunikationen helt annorlunda, även om man skulle känna den andra väl.”

Till Erasmus+ Global utbytet hör åtta timmar undervisning under en vecka, och Virkkula använder dem till att hålla fyra föreläsningar om sin egen forskning som handlar om undervisningen av bosniska, kroatiska och serbiska språken i Finland samt skillnaderna mellan det lokala språket och finska språket.

”Det var något utmanande att planera timmarna på förhand, eftersom jag inte visste på vilken årskurs studerandena är. Studerandena tyckte emellertid att föreläsningarna var intressanta, och oväntat kom också en lokal, ansedd forskare vars forskning jag själv också har följt mycket för att lyssna på min föreläsning. Det var spännande och roligt. I övrigt hade jag mer interaktion med lokala, kända lingvister än vad jag förväntade mig på förhand.”

Utbytet till Sarajevo var det första utbytet som Virkkula gjorde som lärare, men hon har erfarenhet av studier i Balkanområdet från sin studietid.

”Undervisningskulturen var redan bekant för mig sedan mina egna studentutbyten. På utbyte lär man sig emellertid förutom mållandet även att se undervisningskulturen i det egna universitetet från ett nytt perspektiv. Jag märkte också att även om det förekommer skillnader i detaljer mellan universitet, så har människorna samma intressen. Under en vecka hinner man bara se en bråkdel av detta.”

Virkkula tyckte att utbytestiden var ganska kort, men tillräcklig. ”Av mitt sju dagar långa utbyte gick två till resor, så jag vara bara fem dagar framme. Det är en rätt kort tid till exempel för samarbetsprojekt, men skapar förutsättningar för en god start.”

Utbytet i Sarajevo var övertygande, och Virkkula konstaterar också att hon mycket väl kunde tänka sig att åka på utbyte på nytt, till Sarajevo eller någon annanstans. ”Det är roligt och givande att vara på utbyte, och ansökningsprocessen är enkel. Om jag åker på utbyte på nytt skulle jag vilja öva på mina metodiska färdigheter som lärare, dvs. att lära sig att undervisa. Det vore intressant att till exempel följa hur andra lärare undervisar en viss fråga.” 

Till slut ett tips åt andra som åker på utbyte: ”Det ordnades många intressanta evenemang i Sarajevo universitet när jag var där. Man gör klokt i att redan på förhand fråga den lokala kontaktpersonen om eventuella festligheter, boksläpp och annat program som sker på universitetet, så att man kan placera de mest intressanta evenemangen i veckoplanen.”