Problemsituationer vid handledning av doktorsavhandlingar

Det är viktigt med en fungerande handledningsrelation med tanke på examen. Om du upplever att dina och din doktorands önskemål eller målsättningar skiljer sig från varandra eller om det i handledningsrelationen uppkommer andra omständigheter som du anser att betydligt försvårar din doktorands avhandlingsarbete, är det bra att få ordning på saken så snabbt som möjligt.

Var får jag hjälp?

I alla handledningsrelationer förekommer större eller mindre problem. För det första är det bra att noggrant utreda att det inte är frågan om ett missförstånd. Många problem som orsakas av motstridiga förväntningar kan redas ut genom diskussioner mellan handledaren och doktoranden. Det är viktigt att du diskuterar öppet och tydligt med doktoranden. Det är viktigt att förstå att doktoranden kan ha en annan syn på handledningsmålen och praktiska frågor. Kontrollera att din doktorands handledningsplan är uppdaterad och att den innehåller riktlinjer för både handledarens (handledarnas) samt doktorandens ansvar och skyldigheter. Observera att olika doktoranden kan ha väldigt olika behov och önskemål när det gäller handledning. Hur nära doktoranden önskar att handledningen ska vara kan också vara under avhandlingsprojektet.

Ibland uppstår det problem i handledningsrelationen, vilka inte kan lösas enbart genom diskussioner med doktoranden. I detta fall är det bra att söka en lösning på problemet med hjälp av en utomstående part. I sådana situationer kan du kontakta doktorandens doktorandprogram eller din chef. Alla problemsituationer tas på allvar och man försöker snabbt finna en lösning som tillfredsställer alla parter.

Jämställdhet, osakligt bemötande, mobbning och trakasserier

Handledning är en hierarkisk, professionell arbetsrelation där båda parterna respekterar gränserna för varandras privatliv. Till handledningsrelationens natur hör ömsesidigt sakligt beteende och agerande.

Handledaren ska bemöta alla doktorander jämlikt. Särskild vikt fästs vid att doktoranderna inte diskrimineras till exempel på grund av kön, härkomst eller ålder. Det eftersträvas att ramarna för studierna ordnas så att olika utgångspunkter inte hindrar att examen avläggs. Universitetet accepterar inte någon typ av osakligt bemötande, mobbning eller trakasserier. Universitetet har publicerat riktlinjer för att förebygga osakligt bemötande och trakasserier.

Typiska problemsituationer i handledning

Det kan uppstå problem till exempel inom följande områden:

• Fördröjning av studierna: Om det uppkommer problem i att nå de uppställda målen, ska situationen kartläggas. Med uppföljning och handledning som erbjuds i samband med det stödjer fakulteterna och doktorandprogrammen studiernas framskridande och färdigställande av examen.
  • Förväntningar: parterna har inte diskuterat vad som förstås med handledning och förväntas av den, eller deras förväntningar är motstridiga.
  • Möten: någondera parten är missnöjd med antalet möten eller önskar att den andra skulle vara bättre förberedd för möten.
  • Feedback: doktoranden önskar mer ingående feedback eller handledaren är missnöjd med hur doktoranden beaktar feedbacken.
  • Linjelösningar: handledaren och doktoranden kan inte nå samförstånd om lösningar eller kan inte kommunicera vad de förväntar sig av varandra. Även sinsemellan avvikande riktlinjer från flera handledare kan försvåra arbetets framskridande.
  • Motstridigheter i vetenskapligt forskningsarbete: åsiktsskillnader om forskningens vetenskapliga innehåll, referensram eller genomförande.