Tips för att använda Zoom i undervisningen

Tillhör teman:

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll.

På den här sidan hittar du tips och råd för att använda Zoom i undervisningen. 

Räkneövningar på distans

Zooms breakout-rum och whiteboard kan användas för att organisera och vägleda räkneövningar. Om det är många studenter och träningsgrupper kan du sätta upp separata breakoutrum eller till och med separata fasta Zoom-möten för varje grupp. Studenter behöver inte nödvändigtvis tilldelas rum i förväg (även om det är möjligt i mötesinställningarna); I stället kan de förflytta sig till de rum som läraren har anvisat enligt deras gruppuppgifter. Beroende på antalet assistenter kan varje grupp ha sin egen instruktör, eller så kan assistenten rotera mellan olika rum. Läs mer i kapitlet om gruppundervisning nedan. 

När du arbetar med matematiska problem kan du till exempel använda whiteboard-funktionen i Zoom Share-funktionerna eller externa whiteboard-verktyg som t.ex. Whiteboard i Microsoft 365 eller Miro. Whiteboardtavlan kan användas både i själva mötet och i smågrupper. Det är ofta enklare att skriva beräkningar med hjälp av en surfplatta och en penna som är kompatibel med whiteboard-programmet än med en mus. En del elever kan också ha styluspennor som är kompatibla med deras egna telefoner eller surfplattor. Det lönar sig att i god tid testa enheternas kompatibilitet med whiteboard-programmet. Om whiteboard-applikationen inte fungerar med surfplattan kan läraren visa beräkningarna till exempel med hjälp av en webbkamera. 

Bilden från en webbkamera som är ansluten till datorn kan visas, till exempel via Zooms inställning Share Screen > Advanced > Content from 2nd Camera. I det här fallet kan läraren eller eleven visa sina beräkningar i realtid med hjälp av en webbkamera på samma sätt som de skulle göra med en dokumentkamera. 

Om studenter har lämnat in sina räkneuppgifter före Zoom-mötet (t.ex. för att få de utlovade poängen) kan studenten eller assistenten använda funktionen Dela för att visa svaren under mötet. Zooms annoteringsverktyg kan användas för att markera och markera olika delar av beräkningarna (så länge detta är tillåtet i de allmänna inställningarna för möten). Till exempel i Moodle och vissa andra program är det också möjligt att lägga till kommentarer till PDF-filer. 

Om så önskas kan läraren eller assistenten spela in träningspasset i Zoom och dela inspelningen med studenterna i efterhand för genomgång. Alternativt kan instruktören förbereda videor av övningsuppgifternas lösningar, som kan ses tillsammans under sessionen med hjälp av Share-funktionen. Under presentationen kan instruktören bestämma om han eller hon vill spela upp ljudet från videon eller förklara beräkningarna medan han eller hon tittar på videon. I vilket fall som helst kommer videokommentaren att vara användbar för eleverna senare. Zooms inspelningsfunktion kan också användas för att göra korta instruktionsvideor om kursens ämnen.

Gruppundervisning på distans

Zoom Breakout Rooms kan användas för gruppundervisning. Läraren som skapade Zoom-mötet kan dela in studenterna i mindre grupper:

  1. i förväg från mötesinställningarna på zoom.helsinki.fi.

  2. under undervisningen med Zooms Breakout Rooms-funktion, antingen genom att använda automatisk grupptilldelning eller genom att skapa grupper manuellt. 

Om så önskas kan läraren skapa och namnge (tomma) rum för grupper i förväg i mötesinställningarna. Läraren kan slumpmässigt tilldela deltagare till rum under lektionen, lägga till dem manuellt eller låta eleverna välja sina egna grupper. 

Små grupper kan få en uppgift på förhand, till exempel på Moodle-kurssidan, som de kan arbeta med tillsammans i rummet. Breakout-rummet har en share screen-funktion som kan användas för att dela skärmar, presentera material, visa webbplatser, dela program, rita på en whiteboard och visa bilder från en dokumentkamera eller iPad.  

Läraren (dvs. Host-deltagaren) kan besöka grupprummen antingen enligt sin egen tidtabell eller när studenterna kallar efter host-användaren för att få hjälp eller råd. 

Assistentlärare (co-host), kan också besöka smågrupper när host har lagt till dem i en smågrupp. Läraren kan till exempel skapa ett breakoutrum för assistentlärare, från vilket de kan besöka elevernas breakoutrum enligt ett överenskommet schema. Under tiden kan läraren fokusera på att hantera rummen och andra ärenden i huvudrummet. 

När funktionen Allow participants to choose room är ikryssad kan alla röra sig fritt mellan olika grupprum, vilket kan vara användbart om studenter ska röra sig mellan rum, till exempel i en affischpromenad.

Studieresor inom distansutbildning

Undervisning sker även utanför universitetets lokaler – en kurs kan till exempel innehålla ett besök på en gård eller ett museum, där studenterna kan intervjua experter inom området och ställa frågor samtidigt som de får se och uppleva en autentisk miljö. Att organisera besök kräver alltid en del jobb, och vissa destinationer kanske inte kan ta emot alla intresserade på grund av begränsningar i gruppstorlek.  

Även om Zoom inte kan ersätta ett besök på platsen, gör det det möjligt att, inom tekniska begränsningar, erbjuda deltagande på distans att delta i studieresan. Det enklaste sättet att göra detta är att använda Zoom-mobilappen på en mobiltelefon, men för att distansdeltagare ska få ut det mesta av upplevelsen krävs det ytterligare förberedelser från lärarens sida (eller deras assistent som fungerar som kameraoperatör). Här kommer vi att gå igenom en situation där all verksamhet sker utanför föreläsningssalsmiljön med hjälp av en mobilapp.

Att ta hänsyn till deltagarna

Lärare som använder Zoom på en mobil enhet kan ha svårare att följa diskussionen och kommentarerna i mobilappen. Det är därför lämpligt att kontrollera meddelanden i chatten vid utvalda tidpunkter, t.ex. under en naturlig paus i presentationen. Det här är det enklaste sättet att inkludera distansdeltagare i undervisningen. 

Elevernas frågor via video- och ljudanslutning till fjärrundervisningsutrymmet fungerar bäst om en extern bluetooth-konferensmikrofon eller högtalare är ansluten till den mobila enheten. I en tyst, lugn miljö kan det räcka med telefonens egen högtalare.

Implementering av fjärranslutning kräver särskild uppmärksamhet på teknik

Bekanta dig med Zooms tekniska riktlinjer för mobil användning för att få en uppfattning om vad du behöver tänka på om du vill erbjuda deltagande på distans i en studiereseliknande undervisningssituation. Saker att tänka på är till exempel 

  • Kvalitet på nätverksanslutning 

  • bildkvalité (handhållen eller med hjälp av stativ) 

  • belysning 

  • ljudkvalité

Uppgifter för distansundervisning

Grupparbete i breakout rooms

Läraren (host) kan dela upp studenterna i breakout-rum, där deltagarna kan diskutera den givna uppgiften sinsemellan. Diskussionen kan vara relativt informell eller strukturerad, beroende på uppgiftens karaktär. Smågrupper kan producera sammanfattningar eller förslag till lösningar baserat på sina diskussioner, som kan dokumenteras i en delad fil (t.ex. ett delat Word-dokument) eller på en samarbetsplattform som Presemo. Dessa gruppdiskussioner kan sedan gås igenom och diskuteras med hela klassen.

Inlämning av uppgifter i videoformat

Instruktioner för studenter om hur man skapar en Zoom-video finns i Studentens digitala färdighetskurs.

Aktiveringsuppgifter i distansundervisning

Postervandring

En postervandring är en inlärningsaktivitet där eleverna presenterar sin forskning, sitt projekt eller sina idéer för andra elever och/eller läraren med hjälp av en visuell poster. Det ger eleverna möjlighet att fördjupa sig i ett specifikt ämne och visa upp sina kunskaper på ett kreativt och interaktivt sätt.

Postervandringen innehåller följande centrala element: Varje student eller studentgrupp förbereder en poster som beskriver och förklarar deras forskning, projekt eller valda ämne. Eleven eller gruppen presenterar sedan sin poster för läraren och de andra studenterna. Efter presentationen finns det tid för diskussion, där lärare och andra studenter kan ställa frågor och ge feedback. Under postervandringen går deltagarna från en poster till en annan, vilket gör att de kan engagera sig i en mängd olika projekt och ämnen. 

Postervandringen stöder utvecklingen av elevernas kritiska tänkande, forskningsfärdigheter, presentationsförmåga och interpersonella kommunikation. Det uppmuntrar också till djupare lärande genom samarbete och interaktion med kollegor. Dessutom erbjuder det ett sätt att diversifiera undervisnings- och inlärningsmetoder.

Organisera en postervandring i Zoom:

  1. Gruppera studenterna: Varje student eller studentgrupp skapar sin egen poster. De kan använda olika visuella presentationsverktyg som PowerPoint för att designa en digital poster. 

  2. Schemaläggning: Förbered ett schema som anger när varje grupp ska presentera sin psoter. Bestäm varaktigheten för varje presentation i förväg. 

  3. Dela digitalt: Be eleverna att dela sin affisch med hjälp av Zooms funktion "Share Screen". Påminn dem om att välja rätt fönster eller dokument för att säkerställa att det avsedda innehållet visas. 

  4. Använd Breakout Rooms: Använd Zooms breakout rooms för att låta posterskapare presentera sitt arbete för mindre grupper. Detta skapar en mer intim miljö för diskussion och frågor. 

  5. Diskussion: Uppmuntra andra elever att ställa frågor och ge feedback på dem som lagt upp förslagen. Zooms chattfunktion kan användas för att dela kommentarer och frågor under sessionen. 

  6. Inspelning: Spela gärna in händelsen så att eleverna kan gå tillbaka till presentationerna senare. 

  7. Moderator: Läraren fungerar som moderator under evenemanget. De är värdar för sessionen, hanterar grupprum, håller koll på tiden och hjälper till med tekniska problem vid behov. När alternativet " Allow participants to choose room" är aktiverat kan alla deltagare fritt röra sig mellan smågrupper, vilket kan vara fördelaktigt i en postervandring.

Du kan också skapa föruppgifter eller efteruppgifter för evenemanget. Eleverna kan till exempel ladda upp sina posters i förväg till en delad mapp så att andra kan granska dem före sessionen. Efter evenemanget kan eleverna skriva en sammanfattning av vad de lärt sig.