Zoomin opetuskäytön vinkit

Kuuluu teemoihin:

Valitsemalla koulutusohjelman saat näkyviin yleisten ohjeiden lisäksi koulutusohjelman mahdolliset omat sisällöt.

Tällä sivulta löydät vinkkejä ja neuvoja Zoom-sovelluksen käyttämiseen opetuksessa.

Laskuharjoitukset etänä

Laskuharjoitusten järjestämisessä ja ohjaamisessa voidaan hyödyntää Zoomin breakout-ryhmähuoneita ja valkotaulua. Jos opiskelijoita ja harjoitusryhmiä on paljon, voidaan ryhmille perustaa esimerkiksi omat breakout-huoneet tai jopa omat kiinteät Zoom-tapaamiset. Opiskelijoita ei tarvitse välttämättä jakaa huoneisiin etukäteen (mikä on kylläkin mahdollista tehdä tapaamisen asetuksissa), vaan he voivat itse siirtyä opettajan nimeämiin huoneisiin ryhmäjakonsa mukaisesti. Assistenttien määrästä riippuen kullakin ryhmällä voi olla oma ohjaajansa, tai assistentti voi kiertää eri huoneissa. Katso tarkemmin ryhmäopetuksesta.

Laskujen läpikäymisessä voidaan käyttää esimerkiksi Zoomin Share-vaihtoehdoista löytyvää valkotaulua (Whiteboard) tai esimerkiksi Office365:n valkotaulua. Valkotaulun käyttö on mahdollista niin yhteisessä tapaamisessa kuin breakout-pienryhmissä. Laskujen kirjoittaminen on usein helpompaa valkotaulusovelluksen kanssa yhteensopivalla piirtonäytöllä/tabletilla ja -kynällä kuin hiirellä. Osalla opiskelijoista saattaa myös olla esimerkiksi oman puhelimensa tai tablettinsa kanssa yhteensopivia kyniä. Laitteiden toimivuus käytettävän valkotauluohjelman kanssa kannattaa testata hyvissä ajoin etukäteen. Mikäli valkotaulusovellus ei toimi käytettävän piirtoalustan kanssa, voi opettaja näyttää laskutoimituksia esimerkiksi webkameran avulla.

Koneeseen liitetyn (web)kameran kuvaa voidaan esittää esim. Zoomin Share Screen > Advanced > Content from 2nd Camera -asetuksen kautta (ks. kuva alla). Tällöin opettaja tai opiskelija voi näyttää tekemiään laskuja webkameralla samaan tapaan kuin dokumenttikameran avulla paperille tekemiään laskuja reaaliaikaisesti.

Mikäli opiskelijat ovat palauttaneet laskuharjoituksensa ennen Zoom-tapaamista (esimerkiksi saadakseen niistä luvattuja pisteitä), opiskelija tai assistentti voi tilanteen aikana avata vastauksia näkyviin Share-toiminnolla. Laskujen eri kohtien osoittamisessa ja merkitsemisessä voidaan käyttää Zoomin annotointityökaluja (kunhan tämä on sallittu tapaamisten yleisasetuksissa). Esimerkiksi Moodlessa ja eräissä muissa ohjelmissa on mahdollista myös lisätä kommentteja pdf-tiedostoihin.

Opettaja tai assistentti voi halutessaan tallentaa harjoitustilanteen Zoomissa ja jakaa tallenteen opiskelijoille jälkeenpäin kertaamista varten. Vaihtoehtoisesti ohjaaja voi tehdä harjoitustehtävien ratkaisuista valmiiksi videot, jotka katsotaan tilaisuuden aikana yhdessä Share-toiminnon avulla. Esitystilanteessa ohjaaja voi päättää, toistaako hän videosta myös puheen vai selostaako laskusuorituksen vasta videon katsomisen ohessa. Videoselostus on joka tapauksessa opiskelijoille hyödyllinen myöhemmin. Zoomin tallennusominaisuutta on mahdollista käyttää myös erilaisten pienten opetusvideoiden tekemisessä kurssin aiheista.

Ryhmäopetus etänä

Ryhmäopetuksessa voidaan hyödyntää Zoomin ryhmähuoneita (Breakout Rooms). Zoom-tapaamisen tehnyt opettaja voi jakaa opiskelijat pienryhmiin:

  1. ennakkoon tapaamisen asetuksista osoitteessa zoom.helsinki.fi.
  2. opetuksen aikana Zoomin ryhmähuone –toiminnolla (Breakout Rooms), joko hyödyntämällä automaattista ryhmiinjakoa tai luomalla ryhmät manuaalisesti.

Opettaja voi myös luoda ja nimetä (tyhjät) ryhmät Zoom-tapaamisen asetuksissa ennakkoon ja arpoa opetuksen aikana, lisätä käsin tai antaa opiskelijoiden itse valita ryhmänsä kun ne ovat valmiiksi olemassa.

Pienryhmille voi antaa etukäteen esim. kurssin Moodle-alueella tehtävän, jota he ratkovat yhteisesti huoneessa. Ryhmähuoneessa on käytettävissä jakotoiminto (share screen) ruudun jakamiseen, materiaalien esittämiseen, verkkosivujen katseluun, ohjelmien jakamiseen, valkotaululle piirtämiseen, dokumenttikameran tai iPadin kuvan näyttämiseen. 

Opettaja (eli host) voi vierailla ryhmähuoneissa joko haluamallaan aikataululla, tai opiskelijat voivat kutsua hänet paikalle tarvitessaan apua tai neuvoa.

Apuopettaja(t), eli co-hostit, voivat myös vierailla ryhmähuoneissa kunhan host on aluksi liittänyt heidät johonkin ryhmähuoneeseen. Opettaja voi esimerkiksi luoda yhden ryhmähuoneen apuopettajille, josta käsin he voivat vierailla opiskelijoiden ryhmähuoneissa sovitun aikataulun mukaisesti. Opettaja voi tällä välin keskittyä päähuoneessa huoneiden hallinnointiin ym. asioihin.

Allow participants to choose room -toiminnon ollessa ruksattuna kaikki voivat liikkua vapaasti eri ryhmähuoneiden välillä, mistä voi olla hyötyä, jos opiskelijoiden on tarkoitus kiertää huoneissa esim. posterikävelyn tyylisessä tapahtumassa.

Opintoretkeily etänä

Opetusta tapahtuu muuallakin kuin yliopiston tiloissa -  opintojaksoon voi sisältyä vaikkapa maatila- tai museovierailu, jolloin myös voi haastatella paikan päällä alan asiantuntijoita  ja esittää kysymyksiä samalla kuin näkee ja kokee autenttisen toimintaympäristön. Vierailujen järjestäminen vaatii aina oman vaivansa, ja joihinkin kohteisiin ei voida välttämättä ottaa kaikkia halukkaita ryhmäkoon rajoitusten vuoksi. 

Vaikka Zoom ei korvaakaan tutustumista paikan päällä, on sen avulla mahdollista teknisten rajoitusten puitteissa tarjota etäosallistuminen myös etäopintoretkeen. Helpoiten se sujuu Zoomin mobiiilisovellusta käyttäen älypuhelimella, mutta jotta seuraaminen olisi etäosallistujille antoisaa, edellyttää tämä opettajalta (tai hänen kuvaajanaan toimivalta apuriltaan) ylimääräisiä valmisteluja. Tässä käydään siis läpi tilannetta, jossa kaikki toiminta tapahtuu mobiilisovelluksen avulla luentosalimaisen ympäristön ulkopuolella.

Osallistujien huomioiminen

Zoomia pelkästään mobiililaitteella käyttävän opettajan on vaikeampi seurata keskustelua ja kommentointia mobiilisovelluksessa. Chat-toiminnon seuraaminen valittuina hetkinä, esim. kun esityksessä on kyselytauko, onkin helpoin vaihtoehto tuoda etäosallistujat mukaan opetukseen.

Opiskelijoiden kysymykset videoyhteyden välityksellä etäopetustilaan taas toimivat parhaiten, jos puhelimeen on liitetty ulkoinen bluetooth-kokousmikrofoni tai -kaiutin. Rauhallisessa, hiljaisessa tilassa toki puhelimen oma kaiutin saattaa olla riittävä.

Etäyhteyden toteutus vaatii erityistä paneutumista tekniikkaan

Tutustu Zoomin mobiilikäytön tekniseen ohjeistukseen saadaksesi kuvan siitä, mitä kaikkea kannattaa huomioida jos haluat tarjota etäosallistumisen opintoretkimäiseen opetustilanteeseen. Huomioitavia asioita ovat mm.

  • verkkoyhteyden laatu
  • kuvaaminen (käsivaralta tai jalustalta)
  • valaistus
  • äänenlaatu

Oppimistehtävät etänä

Ryhmätyöt ryhmähuoneissa

Opettaja (host) voi jakaa opiskelijat pienryhmähuoneisiin (breakout rooms), joissa osallistujat voivat keskustella muiden osallistujien kanssa annetun tehtävän puitteissa. Keskustelu voi olla melko vapaamuotoista tai strukturoitua. Pienryhmät voivat tuottaa keskustelusta tiivistelmät tai ratkaisuehdotukset jaettuun dokumenttiin (esim. jaettu Word-dokumentti) tai vaikkapa yhteiselle Presemo-alueelle. Pienryhmien keskustelut voidaan sitten purkaa koko kurssille.

Videomuotoiset tehtävänpalautukset

Opiskelijoille ohjeet Zoom-videon tekoon Digitaidot-kurssilla.

Aktivointitehtävät etänä

Posterikävely

Posterikävely on opetustapahtuma, jossa opiskelijat esittelevät tutkimustaan, projektiaan tai ideoitaan visuaalisen posterin avulla muille opiskelijoille ja/tai opettajalle. Se antaa opiskelijoille mahdollisuuden syventyä tiettyyn aiheeseen ja esitellä oppimaansa luovalla ja interaktiivisella tavalla.

Posterikävelyllä on seuraavat perusominaisuudet: Jokainen opiskelija tai opiskelijaryhmä laatii posterin, joka kuvailee ja selittää heidän tutkimustaan, projektiaan tai aihettaan, jonka jälkeen opiskelija tai ryhmä esittelee posterinsa opettajille ja muille opiskelijoille. Esityksen jälkeen seuraa keskusteluaikaa, jolloin opettajat ja muut opiskelijat voivat esittää kysymyksiä ja antaa palautetta. Posterikävelyn aikana osallistujat liikkuvat "posterilta toiselle", mikä antaa mahdollisuuden tutustua moniin eri töihin ja aiheisiin.

Posterikävely tukee opiskelijoiden kriittisen ajattelun kehitystä, tutkimustaitojen harjoittamista, esiintymistaitojen parantamista ja vuorovaikutustaitojen kehittämistä. Se myös kannustaa ryhmätyöskentelyn ja yhteisöllisen oppimisen kautta saavutettavaa syvällisempää oppimista. Lisäksi se tarjoaa mahdollisuuden monipuolistaa opetusta ja oppimista.

Zoomissa voi järjestää posterikävelyn seuraavasti:

  1. Ryhmittele opiskelijat: Jokainen opiskelijaryhmä tai yksittäinen opiskelija luo oman posterinsa. He voivat käyttää erilaisia visuaalisen esityksen välineitä, kuten PowerPoint, Canva tai muu vastaava, luodakseen digitaalisen posterin.
  2. Aikataulu: Laadi aikataulu, jonka mukaan kukin ryhmä esittelee posterinsa. Määritä esityksen kesto etukäteen.
  3. Jakaminen sähköisesti: Pyydä opiskelijoita jakamaan luomansa posteri Zoomin "Jaa näyttö" -toiminnon avulla. Muistuta heitä valitsemaan oikea ikkuna tai dokumentti, jotta he jakavat haluamansa sisällön.
  4. Käytä breakout-huoneita: Käytä Zoomin breakout-huoneita, jotta posterien tekijät voivat esitellä töitään pienemmille ryhmille. Tämä luo intiimimmän ympäristön keskustelulle ja kysymyksille.
  5. Keskustelu: Anna muiden opiskelijoiden esittää kysymyksiä ja antaa palautetta posterista. Voit käyttää Zoomin chatti-toimintoa palautteen ja kysymysten jakamiseen.
  6. Tallennus: Harkitse tapahtuman tallentamista, jotta opiskelijat voivat palata katsomaan esityksiä myöhemmin.
  7. Moderaattori: Opettajan rooli on tässä tilanteessa moderaattorin rooli. Hän juontaa tapahtumaa, tekee ryhmähuoneet, pitää huolen ajasta ja auttaa tekniikan kanssa tarvittaessa. Allow participants to choose room -toiminnon ollessa ruksattuna kaikki voivat liikkua vapaasti eri ryhmähuoneiden välillä, mistä voi olla hyötyä  posterikävelyn tyylisessä tapahtumassa.

Halutessasi voit luoda tapahtumalle myös etukäteistehtäviä tai jälkitehtäviä. Esimerkiksi opiskelijat voivat ladata posterit etukäteen johonkin yhteiseen kansioon, josta muut voivat tutustua niihin ennen itse tapahtumaa, tai kirjoittaa tapahtuman jälkeen yhteenvedon oppimistaan asioista.