De etiska principerna för undervisning och studier vid Helsingfors universitet synliggör universitetets värderingar och ideal. Principerna hjälper oss att utvärdera hur väl de gemensamma värderingarna förverkligas. I de etiska principerna beskrivs utgångspunkterna och kännetecknen för undervisning och studier på hög etisk nivå som en vägledning för lärare, studenter och övrig personal.
Tre ideal för universitetsutbildning och -studier och kännetecken för hur de förverkligas:
Universitetets tre uppgifter förenas i studierna och undervisningen
- Undervisning och forskning uppfattas inte som konkurrerande verksamheter, utan universitetet utvecklar hela tiden olika sätt att förena dem som gagnar både undervisning och forskning.
- Den forskningsbaserade undervisningen är inspirerande eftersom den gör det möjligt att dela med sig och skapa nya forskningsidéer, förmedla och testa forskningens resultat och relevans och interagera med studenterna.
- Undervisningen och studierna genomförs i en sporrande miljö där man värderar varandras verksamhet.
- Undervisningen och studierna präglas av ansvar för och engagemang i den egna uppgiften och uppskattning av andras insatser.
Studierna och undervisningen förenar universitetets aktörer
- Alla upplever att undervisningen och studierna är den centrala verksamheten och var och en för sig och alla tillsammans bär ansvar för genomförandet och för kvaliteten på verksamheten.
- Undervisningen planeras och genomförs på ett sätt som stöder samarbete och öppen interaktion.
- Förhållandet mellan olika aktörer grundar sig på ömsesidigt förtroende och respekt för varandras sakkunskap och kompetens.
- Lärare och studenter engagerar sig i den gemensamma verksamheten och gör sitt bästa för att nå framgång i sina uppgifter.
Universitetsundervisning och universitetsstudier av hög kvalitet är ett uttryck för universitetets kvalitet som arbetsgemenskap
- Undervisningssamarbetet baserar sig på ömsesidig respekt.
- Samarbete, interaktion och att dela kunskap anses vara viktigt och främjas.
- I verksamheten beaktas deltagarnas olika behov och önskemål och man försöker hitta sätt att anpassa dem till de gemensamma målen.
- Den egna verksamheten utvärderas kontinuerligt ur olika synvinklar. Man förhåller sig öppet och positivt till kritik och förbättringsförslag och ser dem som resurser som främjar utvecklingen.
Etiska problemsituationer
Det kan uppstå överraskande problem i universitetsundervisningen och universitetsstudierna. Ibland kan man bäst beskriva de här situationerna som etiska problem.
I dokumentet Etiska principer för undervisning och studier vid Helsingfors universitet behandlas några problematiska situationer och förslag till frågor att beakta när man diskuterar och utreder problemen. Etiska problemsituationer inom fyra problemområden tas upp:
- frihet och ansvar
- utvecklingen av undervisningen och studierna
- konflikter mellan forskning och undervisning
- universitetet som arbetsplats
Helsingfors universitetets etiska principer för undervisning och studier (pdf)