Utgångspunkterna för undervisningen

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll.

Utgångspunkterna för undervisningen vid Helsingfors universitet finns nedtecknade i universitetets undervisningsfilosofi och de etiska principerna för undervisningen. Scenarier av möjliga framtider för undervisning och lärande kommer att hjälpa dig att förutse och reformera undervisningen.

Mer information på universitetets utgångspunkterna för undervisningen finns i Flamma.

Universitetets undervisningsfilosofi

Helsingfors universitets undervisningsfilosofi sammanfattar de gemensamma värderingarna och utgångspunkterna för undervisningen, vilka universitetet gemensamt håller fast vid. De tre utgångspunkterna för undervisningsfilosofin är: 1) undervisningen är forskningsbaserad, 2) universitetet är en högklassig studiegemenskap och -miljö och 3) undervisningen är lärandeorienterad.

Forskningsbaserad undervisning

  • Alla lärare forskar och alla forskare undervisar.
  • Alla studenter lär sig forskningsbaserade arbetsmetoder och fördjupar sig i forskningsverksamheten under sina studier.

Universitetet är en högklassig studiegemenskap och lärmiljö

  • Studenterna är aktiva och ansvarsfulla aktörer i universitetssamfundet, de bemöts som individer och deras insats uppskattas i all verksamhet.
  • Undervisningen utvecklar den goda gemenskapen vid universitetet och främjar välbefinnandet.

Undervisningen är lärandeorienterad

  • Målet för studierna är djupinriktat och ändamålsenligt lärande. Kriterier för en lyckad undervisning är lärandets kvalitet och relevans och att läranderesultaten är av hög kvalitet.
  • Undervisningen är flerformig och utformad så att de olika undervisningsmetoderna stöder kunskapsmålen och studiemotivationen.
     

Helsingfors universitets undervisningsfilosofi ingår i en helhet som gäller undervisning och studier, där de andra delarna är universitetets etiska principer för undervisning och studier och de kriterier för bedömning av undervisningsförmågan som används vid bedömningen av undervisningsmeriter hos sökande till undervisningsuppdrag. Denna helhet tjänar som en värdegrund för den strategiska planeringen och undervisningen vid universitetet. Helsingfors universitets undervisningsfilosofi används i utvecklingen av undervisningen och lärandet.

Helsingfors universitets undervisningsfilosofi i dess helhet (pdf)

De etiska principerna för undervisning och studier vid Helsingfors universitet

De etiska principerna för undervisning och studier vid Helsingfors universitet synliggör universitetets värderingar och ideal. Principerna hjälper oss att utvärdera hur väl de gemensamma värderingarna förverkligas. I de etiska principerna beskrivs utgångspunkterna och kännetecknen för undervisning och studier på hög etisk nivå som en vägledning för lärare, studenter och övrig personal.

Tre ideal för universitetsutbildning och -studier och kännetecken för hur de förverkligas:

Universitetets tre uppgifter förenas i studierna och undervisningen

  • Undervisning och forskning uppfattas inte som konkurrerande verksamheter, utan universitetet utvecklar hela tiden olika sätt att förena dem som gagnar både undervisning och forskning.
  • Den forskningsbaserade undervisningen är inspirerande eftersom den gör det möjligt att dela med sig och skapa nya forskningsidéer, förmedla och testa forskningens resultat och relevans och interagera med studenterna.
  • Undervisningen och studierna genomförs i en sporrande miljö där man värderar varandras verksamhet.
  • Undervisningen och studierna präglas av ansvar för och engagemang i den egna uppgiften och uppskattning av andras insatser.

Studierna och undervisningen förenar universitetets aktörer

  • Alla upplever att undervisningen och studierna är den centrala verksamheten och var och en för sig och alla tillsammans bär ansvar för genomförandet och för kvaliteten på verksamheten.
  • Undervisningen planeras och genomförs på ett sätt som stöder samarbete och öppen interaktion.
  • Förhållandet mellan olika aktörer grundar sig på ömsesidigt förtroende och respekt för varandras sakkunskap och kompetens.
  • Lärare och studenter engagerar sig i den gemensamma verksamheten och gör sitt bästa för att nå framgång i sina uppgifter.

Universitetsundervisning och universitetsstudier av hög kvalitet är ett uttryck för universitetets kvalitet som arbetsgemenskap

  • Undervisningssamarbetet baserar sig på ömsesidig respekt.
  • Samarbete, interaktion och att dela kunskap anses vara viktigt och främjas.
  • I verksamheten beaktas deltagarnas olika behov och önskemål och man försöker hitta sätt att anpassa dem till de gemensamma målen.
  • Den egna verksamheten utvärderas kontinuerligt ur olika synvinklar. Man förhåller sig öppet och positivt till kritik och förbättringsförslag och ser dem som resurser som främjar utvecklingen.

Etiska problemsituationer

Det kan uppstå överraskande problem i universitetsundervisningen och universitetsstudierna. Ibland kan man bäst beskriva de här situationerna som etiska problem.

I dokumentet Etiska principer för undervisning och studier vid Helsingfors universitet behandlas några problematiska situationer och förslag till frågor att beakta när man diskuterar och utreder problemen. Etiska problemsituationer inom fyra problemområden tas upp:

  • frihet och ansvar
  • utvecklingen av undervisningen och studierna
  • konflikter mellan forskning och undervisning
  • universitetet som arbetsplats

Helsingfors universitetets etiska principer för undervisning och studier​​​​​​​ (pdf)

Framtidens undervisning och lärande

Läsåret 2022-2023 firade Helsingfors universitet undervisningens jubileumsår och som en del av det genomfördes projektet Opetuksen tulevaisuus 2035 (undervisningens framtid 2035). Inom ramen för projektet byggs det upp scenarier för undervisningens och lärandets framtid genom olika expertintervjuer och workshoppar.

Scenarierna som sträcker sig till år 2035 handlar om förändringar i universitetsvärldens verksamhetsmiljö samt i undervisning, lärande och forskning, inte direkt med Helsingfors universitets verksamhet. Med hjälp av scenarierna kan vi utveckla fakulteternas undervisningsutbud och undervisningsmetoder samt stödtjänsterna för och kompetensen inom undervisningen. Därutöver fungerar scenarierna som drivkrafter och innovatörer för all utvecklingsverksamhet.

Avsikten är att scenarierna och slutrapporten ska kunna användas internt vid universitetet under flera års tid. Du hittar dem på Flammas sida Utgångspunkterna för undervisningen (kräver inloggning med UH användarnamn).

Sammandrag av scenarierna (pdf)

 

Se även Instruktioner för studerande

Du hittar relaterat innehåll för studerande i Studietjänsten.