Helsingfors universitets biblioteks stöd för lärare

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll.

Biblioteket erbjuder lärare tjänster, lokaler och stöd för att planera och genomföra undervisning.

Presentationer av Helsingfors universitets biblioteks enheter samt öppettider för och kontaktuppgifter till dess kundservice finns på bibliotekets webbplats.

På sidan Helsingfors universitets bibliotek på webbplatsen Instruktioner för studerande presenteras en sammanfattning av bibliotekets tjänster.

Användning av kursmaterial

Biblioteket har en hel del digitalt kursmaterial som du kan dela med studenterna i en lärmiljö eller i lärresurserna.

Helkas permanenta länk ger studenten tillgång till materialet på distans med universitetets användarnamn. Länken fungerar även om URL-adressen eller tillgänglighetsuppgifterna ändras.

Om du använder en direktlänk till en förläggares tjänst, ska du lägga till universitetets proxylänk före länken, vilket gör det möjligt att använda materialet på distans: http://login.libproxy.helsinki.fi/login?url=

Användare av VPN-anslutning får tillgång till bibliotekets OpenVPN genom att välja uh-vpn-allroute. Alternativet uh-vpn-helsinkifi-only hindrar åtkomsten till bibliotekets material även om du är inloggad i Helka.

Kom ihåg att respektera upphovsrätten och följa villkoren för användning av materialet!

Svar på vanliga frågor från lärare om användningen av kursmaterial finns i bibliotekets guide Opetuksen tuki (på finska).

Se instruktionsvideon on användning av bibliotekets material på distans genom Helka och med hjälp av VPN (på finska)

Om en student ska använda en e-bok i webbläsaren Safe Exam Browser (SEB) under en webbtentamen ska du i god tid, cirka en månad före tentamen, kontrollera om e-boken på biblioteket fungerar i Safe Exam Browser. Alla e-böcker fungerar inte i SEB-webbläsaren. Om du har problem med att öppna en e-bok, kontakta biblioteket: kirjasto@helsinki.fi.

Åtkomst till en e-bok under en SEB-examen förutsätter att webbläsaren tillåter adressen till e-boken. Använd Helkas permanenta länk eller en proxylänk.

Obs! Alla de e-böcker som biblioteket erbjuder fungerar inte i SEB-webbläsaren. Orsaken kan vara till exempel läsprogrammet för e-bokens användargränssnitt.

Mer information om användningen av e-material finns i bibliotekets guide Opetuksen tuki (på finska).

Anskaffning av kursmaterial

Biblioteket skaffar den kurslitteratur som anges i undervisningsplanen med bibliotekets anslag. Kontrollera vid fakulteten vem som ansvarar för att meddela kurslitteraturen till biblioteket. Praxis varierar från fakultet till fakultet.

Den lärare som genomför kursen ansvarar för att meddela biblioteket om eventuella ändringar i undervisningsplanens kurslitteratur under den termin som föregår undervisningens början. Biblioteket behöver till exempel information om en ändrad upplaga, en ny bok eller bredvidläsning som används på en kurs, om den ännu inte angetts i undervisningsplanen.  

Meddela biblioteket om preciseringar i kurslitteraturen 

  •     senast den 31 maj för att kurslitteraturen ska vara tillgänglig vid ingången av höstterminen   
  •     senast den 30 november för att kurslitteraturen ska vara tillgänglig vid ingången av vårterminen.

Biblioteket behöver informationen om preciseringar i kurslitteraturen i god tid för att kunna utreda tillgängligheten av och licensvillkoren för e-böcker samt beställa litteratur av förläggarna innan en kurs börjar. 

I alla frågor om kursmaterial kan du kontakta serviceadressen hulib-textbooks@helsinki.fi.

 

 

Öppna lärresurser

Öppna lärresurser kan användas och bearbetas av alla. Du kan använda öppet publicerade lärresurser i din egen undervisning. Öppna lärresurser främjar kontinuerligt lärande, eftersom studenterna har lika tillgång till resurserna. Öppenheten är även mer studentorienterad om en licens som används tillåter bearbetning i och med att studenterna då kan, om de så önskar, delta i vidare bearbetning av lärresurserna.

Läs mer på bibliotekets webbplats i tjänsten för öppna lärresurser: öppet lärande och öppna lärresurser.

Handledning och undervisning i informationssökning

Undervisar du i en kurs i vetenskaplig skrivande eller ett avhandlingsseminarium? Det lönar sig för dig att tipsa dina studenter om att delta i bibliotekets informationssökningskurser.

På bibliotekets kurser, webbseminarier och distanshandledning får studenten öva på sina informationssökningsfärdigheter

  1. som webbstudier: i början av studierna på kursen Studentens digitalkompetens och efter hand som studierna fortskrider Nätkursen informationssökning för avhandlingsförfattare
  2. varefter det finns möjlighet att fördjupa kompetensen på webbseminarier och som närundervisning: kurser och workshoppar
  3. vid behov genom personlig distanshandledning som kräver tidsbokning. Personlig handledning vid närträffar erbjuds när det utöver distanshandledning behövs ett fysiskt möte.

Var finns bibliotekets undervisningsprogram? Det läsårsvisa utbudet av kurser i informationssökning och referenshantering finns i Studietjänsten.

Även bibliotekspersonalen är välkommen att delta i bibliotekets kurser.

Undervisnings- och anvisningsvideor om informationssökning finns på Helsingfors universitets biblioteks Youtubekanal (på finska och engelska).

Frågor om kurser eller workshoppar i informationssökning? Du kan nå bibliotekets utbildare i informationssökning med hjälp av en blankett.

Datahantering

Har du redan använt Grundläggande guide för datahantering för att hjälpa dina studenter med deras examensarbete? Datahantering är både en forskningspraktik och en färdighet i arbetslivet. Den grundläggande datahanteringsguiden ger anvisningar om hur man bearbetar och lagrar forskningsmaterial som samlas in eller används för avhandlingen. 

I avdelningen Studentens DMP hittar du en mall för studentens datahanteringsplan (Word). Uppsatshandledaren bör helst gå igenom planen tillsammans med studenten och se till att materialet hanteras säkert och omsorgsfullt.

 Personuppgiftstestet hjälper till att avgöra om personuppgifter som omfattas av EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR) behandlas i projektet.

Du kan kontakta Datastödet om du behöver hjälp med datahanteringsfrågor: datasupport@helsinki.fi 

Läromiljöer på biblioteket

De som deltar i din undervisning kanske undrar var de kan delta i föreläsningar eller göra grupparbeten.  Biblioteket erbjuder studenterna trivsamma, ergonomiska och mångfunktionella lokaler som gör det möjligt att arbeta ensam och att lära sig i grupp.

Studenten kan, om hen så vill, delta i distansundervisning i bibliotekets lokaler med egna hörlurar. Bibliotekets lokaler är indelade i färgkodade ljudzoner enligt om zonen är en tyst zon, en arbetszon eller en zon för socialt umgänge.

Bibliotekets lokaler är öppna för alla och tjänar även kontinuerligt lärande. Av dem som arbetar i de gemensamma lokalerna förutsätts att de förbinder sig till de gemensamma reglerna. Läs anvisningen för användningen av lokalerna på bibliotekets webbplats på adressen.

Information om bibliotekets enheter och närmare beskrivningar av lokalerna finns på bibliotekets webbplats.

Mer information om olika lärandemiljöer vid universitetet finns i Studietjänsten på adressen.

Video (på finska): Kumpulassa on tilaa oppia ja ajatella (ung. I Gumtäkt finns plats för lärande och tänkande)

Vanliga frågor

1. Kan jag ladda upp en artikel i pdf-format till Moodle? 

Läraren får dela ett begränsat antal kopior som hen tagit med Kopiostos kopieringslicens i form av kompendier eller digitalt i en sluten lärandemiljö. Kopiorna får finnas tillgängliga för undervisningsgruppen på kursplattformen under studieavsnittet, kursen eller motsvarande studiehelhet.

Närmare villkor och uppgifter om antalet kopior finns på Kopiostos webbplats.

Om du är osäker på om en artikel får laddas upp, kontakta biblioteket per e-post på adressen kirjasto[at]helsinki.fi.

2. Kan studenterna använda bibliotekets material hemifrån? 

Ja. På bibliotekets webbplats finns anvisningar för användningen av material på distans.

3. Hur mycket av en tryckt/digital publikation får jag fotokopiera/skanna/kopiera?

Det lönar sig för en lärare att komma ihåg 20–20-regeln: Högst 20 procent och högst 20 sidor av samma publikation får kopieras. Närmare villkor och uppgifter om antalet kopior finns på Kopiostos webbplats.

4.  Hur mycket av en tryckt/digital tidning får jag fotokopiera/skanna/kopiera?

Du får kopiera en hel artikel oberoende av sidantal med Kopiostos kopieringslicens. Du får kopiera högst 20 artiklar från samma tidning. Källan kan vara en webbtidning som ligger bakom en betalningsmur om universitetet eller läraren på basis av en prenumeration eller ett avtal har rätt att använda tidningen. Närmare villkor och uppgifter om antalet kopior finns på Kopiostos webbplats. 

5. Vad är en CC-licens? 

En Creative Commons-licens är en licens som ger tilläggsbehörigheter för användningen av material. CC-licensen kan i princip användas för alla typer av material, men den har ursprungligen främst utformats för användning av digitalt material. 

Du kan läsa mer om CC-licenser i bibliotekets guide om open access-publicering.