Även om det är relativt enkelt att skapa videor med Zoom finns det flera faktorer att tänka på när man planerar och genomför Zoom-videor. Noggrann planering och förberedelse bidrar till att innehållet blir användbart och intressant för målgruppen. Här är några viktiga punkter att tänka på:
Videodesign
Fundera över hur läromaterialet ska integreras i andra delar av kursen och om visningen ska kopplas till uppföljning och bedömning i form av uppgifter. När du utformar och implementerar en lärovideo ska lärupplevelsen vara det primära målet, med stöd av alla tekniska och innehållsrelaterade lösningar.
Syfte och målgrupp för videon
• Tänk på videons pedagogiska mål.
• Vem riktar sig videon till? (t.ex. förstaårsstudenter, doktorander, studenter på en specifik kurs).
Videoinnehåll och struktur
• Använd ett tydligt och koncist språk.
• Dela upp innehållet i tydliga avsnitt eller moduler.
• Utforma videon så att den stöder lärandemålen (t.ex. exempel, övningar, nyckelbegrepp).
Videons längd
• Korta videor (5–10 minuter) håller studenternas uppmärksamhet bättre än långa föreläsningar.
• Överväg att dela upp innehållet i flera kortare videor om ämnena är breda.
Visuellt utseende
• Gör dina bilder tydliga och enkla; fyll dem inte med för mycket text.
Tillgänglighet
• Se till att videon är tillgänglig, till exempel genom undertexter och tydligt språk.
Slutligen: Öva på din presentation i förväg så att du kan hålla den på ett smidigt och naturligt sätt.
Innan du spelar in videon
Se till att din internetanslutning är stabil. Utan en fungerande anslutning kan Zoom-videoinspelning inte genomföras. I så fall bör du överväga att använda ett skärmdumpningsprogram som inte kräver internetanslutning, till exempel Screenpal.
Innan du spelar in den faktiska videon är det en bra idé att göra en testinspelning så att du kan kontrollera ljudkvaliteten, belysningen, synligheten för det material som presenteras och andra tekniska aspekter. Att göra korrigeringar i efterhand kan vara mycket mödosamt eller till och med omöjligt.
När du spelar in en video är det lämpligt att använda en webbkamera och mikrofon av högsta möjliga kvalitet för att säkerställa att videobilden och ljudet är tydliga och fria från störningar. Se till att volymen på testvideon är lämplig och att det inte finns några störande ljud i bakgrunden (t.ex. högt ljud från luftkonditioneringen). Ljudkvaliteten är mycket viktig för en bra inspelning, och för att korrigera den i efterhand krävs specialprogramvara.
Välj en inspelningsplats med så få störande moment som möjligt. Om du till exempel spelar in hemma, se till att ingen stör dig. Det är också en bra idé att ställa in telefonen på ljudlöst läge.
Se till att det område som syns i videon är städat. Använd en digital bakgrund om du inte vill att ditt hem ska synas i bilden.
Kontrollera också att belysningen är tillräcklig och av god kvalitet. Filma aldrig med ljuset bakom dig (t.ex. ett fönster bakom dig). Ljuset ska komma framifrån eller ovanifrån i en vinkel. Bärbara lampor gör det lättare att justera belysningen hemma (t.ex. en läslampa).
Testning och faktisk inspelning
När du har kontrollerat ovanstående kan du börja med att göra en testinspelning. Öppna Zoom-applikationen och klicka på knappen ”New Meeting” om det inte finns någon förutbestämd Zoom-adress för evenemanget. Detta startar omedelbart ett nytt möte med dig som enda deltagare.
Kontrollera kamera- och mikrofoninställningarna i Zoom och se till att de är aktiverade. Om de inte är påslagna kan du slå på dem genom att klicka på kamera- och mikrofonikonerna.
Om du använder presentationsmaterial i din video, till exempel PowerPoint-bilder, öppnar du presentationsmaterialet och delar det i Zoom genom att välja lämplig layout med kamerabilden. Materialet som ska delas ramas in med en grön kant.
När allt du behöver är klart kan du börja spela in genom att klicka på knappen ”Record” och välja en lagringsplats (dator eller moln). För närvarande är molninspelning det rekommenderade sättet att spela in ett Zoom-möte, men observera att inspelningen endast kan laddas ner från molnet i 10 dagar, varefter den inte längre är tillgänglig. Lokal inspelning rekommenderas inte, eftersom ett nätverksfel kan förstöra hela inspelningen utan någon synlig varning. Se helpdeskens instruktioner för hur du sparar.
Zoom spelar in allt du säger och visar på kameran eller delar på din skärm. Du kan presentera innehåll antingen genom att tala fritt till kameran eller genom att dela en presentation eller annat visuellt innehåll som du har förberett i förväg på din skärm. Du kan också fritt kombinera att tala till kameran och dela en presentation. Du kan pausa delar av presentationen om du vill genom att trycka på pausknappen.
För att stoppa inspelningen klickar du på ”Stop Recording” och sedan på ”End Meeting”. Zoom sparar videon på den plats du har valt. När inspelningarna har sparats i molntjänsten får du ett e-postmeddelande med länkar för att ladda ner videon till din dator. Mer detaljerade tekniska instruktioner för hur du använder Zoom finns på helpdesk-sidorna.
När du har gjort en testinspelning och nödvändiga justeringar kan du börja spela in den faktiska videon. Om du upptäcker ett fel i din presentation kan du pausa inspelningen ett ögonblick, samla dina tankar och spela in den del som gick fel igen, eller börja om från början om videon är kortare.
Redigera och publicera videon
Videon sparas i mp4-format. Du kan spela upp den på vilken videospelare som helst. Titta på hela den inspelade videon för att se till att allt gick som planerat. Efter inspelningen kan du redigera videon efter behov.
När du redigerar, försök att bara klippa bort onödiga delar och lägg till undertexter om det behövs. Du kan snabbt göra borttagningar med programmet LosslessCut (finns att installera från Software Centre, se helpdesk-instruktioner) och andra redigeringar med Screenpal. Lägg till undertexter först i slutet, när videon är i sin slutgiltiga form. Det finns flera alternativ för undertextning, och du kan hitta mer detaljerad information om dem i Flamma.
Publicera videon genom att ladda upp den till Unitube-uppladdningssajten och välja publiceringsmetod (kursens Moodle-område, länk eller offentligt synlig på internet). Instruktioner för hur du använder Unitube-uppladdningssajten finns på helpdesksidan. Instruktioner för att publicera en video från Unitube på din Moodle kurs finns i Moodle-instruktionerna. Videofiler är stora, så vi rekommenderar inte att du skickar dem direkt till tittarna som filer.
Feedback
Efter kursen samlar du in feedback från studenterna om videornas effektivitet och deras lärandeupplevelser med videorna. Du kan sedan använda denna feedback vid utformningen och produktionen av videomaterial för nästa kurs.