I alla universitetsstudier ska den studerande efterfölja god vetenskaplig praxis och dessutom god studiesed. Studieprestationerna ska skaffas på ärligt vis så att den studerande ger en korrekt bild av sitt kunnande. Alla typer av fusk och plagiat i studierna är förbjudna.
Fusk är en kränkning av god vetenskaplig praxis och studiesed genom oärlighet. Den som utövar fusk kränker de i vetenskapen och studierna godkända arbetssätten och metoder antingen uppsåtligen, i syfte att förvilla eller av oaktsamhet (okunskap eller likgiltighet).
Med plagiering avses olovligt lånande, dvs. att framställa någon annans arbete (text, schema, programkod, bild osv.) som sitt eget. Utöver olovligt lånande av någon annans arbete kan plagieringen även vara s.k. självplagiat.
Fusk är bland annat:
- Uppdiktande (att framställa påhittade iakttagelser eller fakta).
- Förvanskning (att avsiktligen redigera eller på ett felaktigt sätt framställa de ursprungliga iakttagelserna eller uppgifterna).
- Stöld (att utan rättighet eller i eget namn använda en originell idé, plan eller iakttagelse som framställts konfidentiellt).
- Fusk (att använda förbjudna medel eller redskap under till exempel en tentamen eller ett försök till detta).
- Närvarofusk (att ge felaktig bild av sin eller någon annans närvaro under en studieperiod).
- Samarbete mot reglerna (t.ex. att göra ett arbete som är avsett att vara individuellt tillsammans med andra eller använda en ”spökskrivare”).
- Plagiering (att framställa någon annans arbete eller del av arbete som sitt eget).
Plagiat är bland annat:
- Att använda någon annans text utan att alla nämna källa.
- Att använda en annans text som sin egen genom att ha ändrat texten i mindre delar (s.k. slavisk kopiering, några ord har bytts ut, ordföljden har ändrats lite osv.).
- Ordagranna citat där källan anges men där det inte framgår att det är ett citat och inte endast en referens (den s.k. copy paste-metoden).
- Att använda en något ändrad text så att källan har angetts (copy paste-metoden i kombination med slavisk kopiering).
- Att använda ett tidigare eget arbete som ett nytt för en ny studieprestation utan att meddela att arbetet tidigare har använts för en annan studieprestation (självplagiat).
Källa: Walker, J. (2010) Measuring plagiarism: researching what students do, not what they say they do, Studies in Higher Education, 35:1, 41-59.
Märk väl att uppfattningar och praxis som gäller plagiat och delning av information är kulturbundna. Det går alltså inte att anta att alla studerande som kommer till Finland från andra länder har en likadan uppfattning om hur källor ska användas och hänvisningar ska göras som vi. Det behövs alltså en diskussion om vad som förstås med fusk vid Helsingfors universitet och vad som eftersträvas med studier i vetenskapligt skrivande. Språkliga problem kan bidra till plagiat eller ett därmed jämförbart uttryckssätt, om studerandens språkkunskap eller förtroende för det egna språkliga uttrycket inte räcker till för att stödja självständig bearbetning och textproduktion.