- Oletko huolissasi jostain opiskelijasta?
- Tuntuuko, että oman ohjauksesi rajat ovat tulleet vastaan?
- Oletko kohdannut opiskelijoita, joilla on oppimisvaikeus?
- Tarvitseeko opiskelija yksilöllisiä järjestelyjä?
- Haluatko motivoida opiskelijoitasi tai auttaa heitä voimaan paremmin?
- Etsitkö uusia keinoja ohjata ja kohdata opiskelijoita?
- Etsitkö materiaaleja tai tehtäviä, joilla voisit tukea opiskelijoiden oppimista?
- Haluaisitko tehdä tutkimusta opintopsykologisista aiheista?
Helsingin yliopiston työntekijänä voit soittaa tai lähettää sähköpostia opintopsykologille, mikäli haluat keskustella opiskelijoiden ongelmista. Olemme jakaneet tiedekunnat ja kampukset niin, että jokaisella opintopsykologilla on omia kummitiedekuntia, joissa teemme tiiviimpää yhteistyötä. Vastuunjako löytyy tämän sivun lopusta. Voit olla yhteydessä oman tiedekuntasi kummiopintopsykologiin tai opintopsykologiin, jonka kanssa olet tottunut asioimaan, tai kenet meistä parhaiten onnistut kulloinkin tavoittamaan.
Voit olla yhteydessä meihin myös silloin, kun kaipaat opetuksen tai ohjauksen kehittämistyössäsi keskustelu- tai yhteistyökumppania. Meille tuttuja teemoja ovat erityisesti opiskelun ongelmat liittyen motivaatioon, itsesäätelyyn, stressiin, jaksamiseen, jännittämiseen tai oppimisvaikeuksiin, mutta tuttuja meille ovat myös nuoren aikuisen kehitys ja mielenterveyden haasteet. Selvitämme kanssasi, miten voisit tukea opiskelijaa tai opiskelijaryhmää tai miten kehittää oppimisympäristöä. Teemme yhteistyötä yliopiston pedagogisten asiantuntijoiden kanssa, jolloin voimme myös tarpeen ohjata sinua ottamaan yhteyttä heihin.
Opintopsykologien työnkuvaan kuuluvat oppimisen yksilölliset järjestelyt. Tavoitteenamme on olla kehittämässä yhdessä muiden toimijoiden kanssa kaikille saavutettavia oppimisympäristöjä ja sellaisia pedagogisia ratkaisuja, jotka ennalta ehkäisevät yksilöllisten järjestelyjen tarvetta. Mikäli järjestelyjä tarvitaan, voit konsultoida opintopsykologeja ja ohjata yksilöllisiä järjestelyjä tarvitsevia opiskelijoita vastaanotollemme.