Etäopiskelu asettaa kaikille opiskelijoille uudenlaisia vaatimuksia ja näiden huomioiminen kurssin rakentamisessa on keskeistä. Yksilöllisten järjestelyiden tarvetta vähentävät selkeät ohjeet ja aikataulut sekä kurssimateriaalien helppo saatavuus. Lähtökohtaisesti etäopiskelu on opiskelijalle vaativampaa kuin lähiopetus.
Myös yksilölliset järjestelyt voivat olla erilaisia verkkokursseilla kuin lähiopetuksessa. Osassa verkkokursseista suoritukset koostuvat erilaisista tehtävistä tenttien sijaan, jolloin voi syntyä tarve lisäajalle tehtävien palautuksiin. Ne opiskelijat, jotka ovat tarvinneet paperitentteihin lisäaikaa, tarvitsevat sitä todennäköisesti myös verkkotentteihin. Kurssikuvauksessa kannattaa ohjeistaa opiskelijoita ilmoittamaan yksilöllisten järjestelyn tarpeesta hyvissä ajoin, esimerkiksi ensimmäisen opetusviikon aikana.
Seuraa opiskelijoiden kuormittumista ja kannusta opiskelijoita pitämään yhteyttä ja antamaan palautetta jo kurssin aikana. Yksittäisen kurssin kohdalla aikataulu voi tuntua väljältä, mutta opiskelijalla voi olla monta kurssia yhtä aikaa. Siten jos kaikkiin on esimerkiksi viikoittaisia tehtäviä, lisäajan tarve syntyy tehtävien kokonaisuudesta. Varaudu sallimaan joustoja tehtävien palauttamiseen, linjauksia joustoihin on hyvä miettiä jo etukäteen.
Luentojen tallentaminen
Luennon tallentaminen on opettajan tekijänoikeudellisen suojan vuoksi sallittua vain silloin, kun opettaja on antanut nauhoittamiseen luvan. Näin ollen opiskelijan tulee pyytää jokaisen kurssin opettajalta etukäteen erillinen lupa luennon tallentamiseen. Opettaja voi opiskelijan kanssa miettiä, onko pelkän äänen tallentaminen riittävä toimenpide vai tarvitaanko myös kuvaa. Useimmiten pelkkä ääni riittää, jos luentodiat ovat saatavilla.
Tallentaminen tulee kummassakin tapauksessa tehdä siten, että muut opiskelijat eivät näy tai kuulu tallenteella. Muussa tapauksessa lupa täytyy saada myös kyseessä olevilta henkilöiltä. Tärkeää on kuitenkin se, että kaikilla opiskelijoilla on tiedossa, että luento tallennetaan, ketään ei näy tallenteella eikä tallennetta julkaista missään. On myös kohtuullista sopia, että tallennus lopetetaan heti luennon päätteeksi, jotta jokaisella olisi mahdollisuus esittää kysymyksiä tai keskustella luennosta ilman tallennusta.
Lupa kuvaamiseen olisi hyvä pyytää ja antaa kirjallisesti. Luvassa tulisi tuoda selvästi esiin se, että vaikka opiskelijalle on annettu oikeus tallentaa luento omaan käyttöönsä, ei lupa oikeuta näyttämään tai julkaisemaan tallennetta ulkopuolisille. Suullinenkin sopimus tallentamisesta on pätevä, mutta väärinkäytöstapauksissa suullisen sopimuksen toteen näyttäminen on haastavaa.