Avhandlingshandledarens ansvar och handledningsplan

Handledning är nära förknippat med kunskapsmålen för examen och avhandlingen samt bedömningskriterierna. Enligt examens- och rättssäkerhetsinstruktionen ska studeranden få handledning både medan studierna pågår och då han eller hon skriver sitt lärdomsprov.  Här hittar du instruktionerna som säkerställer att handledningen är enhetlig.

Handledningsprinciper

Rektor beslutar om principer för handledning av studier. I principerna ingår studerandens och handledarens rättigheter och skyldigheter. Utbildningsprogrammets undervisningsplan ska innehålla instruktioner för utarbetande av en individuell studieplan samt för praxis som gäller godkännande och uppdatering av den. Läs igenom undervisningsplanen för din fakultet och grunderna för bedömning av avhandling för att säkerställa en enhetlig handledning.

I rektorns beslut avses med handledning stöd för studerandens eller doktorandens inlärningsprocess, förändring, förtrogenhet och utveckling till expert. Handledningens helhet består av information, rådgivning, handledning och specialhandledning. Handledning och rådgivning kan ordnas under ledning av handledaren i en grupp, ett seminarium, i en kamratgrupp för studerande eller doktorander som organiseras av handledaren eller som separat överenskomna individuella möten mellan handledaren och studeranden eller handledaren och doktoranden. Dessutom kan handledning och rådgivning ges elektroniskt till exempel via Moodle eller andra verktyg som används i undervisningen.

Undervisning- och forskningspersonalen ger handledning som gäller undervisning och forskning och som förutsätter övervägande i fråga om innehållet i studierna och vetenskapsområdena, såsom handledning som gäller den individuella studieplanen (ISP) och handledning av lärdomsprov.

Handledning och rådgivning ges i utbildningsprogram som avläggs på de inhemska språken och på flera språk enligt studerandenas modersmål på finska eller svenska, eller med studerandens samtycke på engelska eller ett annat språk. Om studeranden har ett annat modersmål än finska eller svenska, ges handledning och rådgivning på engelska eller med studerandens samtycke på ett annat språk. I engelskspråkiga magisterprogram och doktorandprogram kan handledning också ges endast på engelska.

Utbildningsprogrammets ledningsgrupp svarar för att för varje studerande utses en huvudhandledare som svarar för handledning av lärdomsprovet samt eventuell andra handledare. Man kan även avtala om ansvar som gäller handledning i din arbetsplan.

Handledning som kommunikation och handledningsplan

Handledning är kommunikation där ansvaren fördelas mellan handledningsförhållandets parter. Ofta beror oklarheter som gäller handledningen på att handledningsförhållandets parter har olika förväntningar om handledningens innehåll och ansvar och att parterna nödvändigtvis inte har information om den andra partens förväntningar. Du kan fundera över rättigheter och skyldigheter som gäller handledning till exempel med hjälp av den följande tabellen.

LÄRARE STUDERANDE

Lärares rättigheter

• tidsmässigt begränsad och hanterbar handledningsprocess
  • beslutar om sätten att genomföra studieperioden/seminariet och tidsplan
  • förutsätter aktivt arbete och deltagande i seminariet
  • får av studeranden i tillräckligt god tid texten för att kunna ge feedback samt information om för vilka skeden i forskningsprocessen som studeranden särskilt behöver handledning

Studerandes rättigheter

• får planmässig och tillräcklig handledning av lärdomsprovet och forskningsprocessen, dvs. rätt att diskutera frågor som gäller lärdomsprovet och rätt att få konstruktiv feedback
  • vet kunskapsmålen på förhand
  • vet bedömningskriterierna på förhand
  • vet tidsplanen och seminariets spelregler på förhand

Lärares skyldigheter

• svarar på studerandens frågor utan obefogat dröjsmål
  • ger i tid uppgifter om avhandlingsseminariets tidsplan, bedömningsgrunder, kunskapsmål och spelregler (i praktiken noggrant utarbetande av undervisningsplantexten)
  • svarar för planering och hantering av lärmiljön
  • ger handledning för såväl det skriftliga arbetet som den undersökningsprocess som hör ihop med framställandet av det
  • handleder i att ta hänsyn till god vetenskaplig praxis och forskningsetiska frågor
  • ger feedback utifrån sin expertis om studerandens arbete samt läser och kommenterar lärdomsprovets manus
  • hjälper studeranden att strukturera sina handlingsalternativ
  • delta i bedömningen av lärdomsprovet och lärdomsprovsprocessen

Studerandes skyldigheter

• deltar och engagerar sig aktivt
  • följer givna instruktioner och gör sina uppgifter
  •  följer tidsplanerna
  • ansvarar för att sätta sina egna mål och för sitt arbete
  • lämnar in texter i tid och förbereder sig inför handledningsmöten
  • fattar självständigt grundläggande beslut som gäller det egna lärdomsprovet
  • tar emot och utnyttjar feedback som ges i handledningen
  • utnyttjar/repeterar självständigt det som han eller hon lärt sig tidigare då lärdomsprovet skrivs

Det är bra att diskutera riktlinjer och praxis för handledningen i början av avhandlingsprocessen. Handledaren och studeranden kan också skriva en skriftlig handledningsplan som preciserar tidsplanen för handledningen och avhandlingen samt handledningens innehåll. Planen kan även utnyttjas i eventuella problemsituationer och då tidsplanen brister.

Vad det är bra för handledaren att komma ihåg att ta med i handledningen

Då du handleder den som skriver sin avhandling, kom ihåg även följande saker:

Fakulteterna kan ha egna beslut och anvisningar om handledning av avhandling. Kom ihåg att läsa igenom anvisningarna för din fakultet.