ISP-handledning som ges av handledande lärare

Instruktionen hör till följande teman

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll.

På denna sida hittar du anvisningar om handledande lärares uppgifter och målsättningar samt material till stöd för arbetet. Praxis för handledningen av studerande varierar enligt fakultet och utbildningsprogram. Den handledande läraren kan till exempel kallas för ISP-handledare, lärartutor, mentor eller egenlärare. Bekanta dig därför också med praxis vid ditt program eller din enhet genom att välja utbildningsprogram eller utbildningsarrangör i menyn.

Den handledande lärarens uppgifter och målsättningarna för handledningen

Som handledande lärare är det din uppgift att ge handledning om innehållet i studierna och vetenskapsområdena under olika skeden av studierna i enlighet med den praxis som gäller vid din egen fakultet och ditt eget utbildningsprogram. I uppgiften ingår till exempel handledning av den individuella studieplanen (ISP). 

Handledningen syftar till att stödja studenternas studieframsteg och en smidig studieprocess samt att främja studentcentrerat lärande. Handledningen ska säkerställa att studenterna får tillräckligt med stöd i rätt tid under sina studier. I bästa fall stöder handledningen utvecklingen av studentens identitet som expert inom sitt område. Handledningen ska också främja studenternas välbefinnande och integration i universitetsgemenskapen. 

Som handledande lärare är du utbildningsprogrammets kontaktperson för studenten, och vid behov hjälper du studenten hitta rätt stödtjänst eller hänvisar hen vidare till andra stödtjänster. I ISP-handledningen är det bra att komma ihåg att studenten är ansvarig för sina egna studier, gör sina val och utarbetar sin plan själv.

Du kan läsa mer om hur handledning definieras och om handledarens roll i anvisningen Vad är studiehandledning?

Utbildningsprogrammet ansvarar för att organisera handledningen 

ISP-handledning baserar sig på rektorns riktlinjer för handledning och uppföljning av studierna vid Helsingfors universitet (pdf på finska) (Rektorns beslut HY/201/00.00.06.00/2017). Se svensk översättning (pdf) och bilaga till rektors besult (pdf).  

Utbildningsprogrammets ledningsgrupp ansvarar för den övergripande handledningen av studenternas studier och för att handledningen fungerar smidigt. Ledningsgruppen svarar för att det för varje student utses en handledande lärare som ger handledning i den individuella studieplanen. Om en lärargrupp har ansvaret bestäms den interna fördelningen av handledningsansvaret och studenterna informeras. Handledningsansvaret ska inkluderas tydligt och konkret i undervisnings- och forskningspersonalens arbetsplaner. 

Utbildningsprogrammen har olika mål och arbetssätt för genomförande av handledningen. Handledaren kan ordna handledningen i grupper, i seminarier eller i form av separat överenskomna individuella handledningsmöten. Vid många utbildningsprogram är handledningsmötena en del av ett studieavsnitt, till exempel en introduktionskurs eller en kurs i akademiska expertfärdigheter.

Längst ner på sidan kan du läsa hur handledningen är ordnad vid ditt utbildningsprogram och din fakultet. I anvisningen Handledningens genomförandesätt kan du läsa om olika sätt att anordna handledning och hur du främjar samhörighet och en trygg stämning i grupphandledningen.

Den individuella studieplanen och ISP-handledning

Den individuella studieplanen (ISP) är en process som spänner över hela studietiden och som stöder studiegången och utvecklingen till expert. Att göra upp en studieplan ingår i alla examina, och planen görs i systemet Sisu.  En snäv beskrivning av ISP-handledningen är att den består av praktiska råd för hur studenten gör en studieplan. I bästa fall handlar det om en process där studenten får handledning i rätt tid till stöd för studierna och utvecklingen till expert. 

I handledningen kan ni tillsammans fundera över till exempel temana nedan. Denna visualisering (pdf) är en sammanställning av några av de typiska skedena i studiegången samt de tankar och frågor som uppstår. Som handledare behöver du inte ha svaret på alla studentens frågor. Rådgivningskompassen har tips för hur olika teman kan behandlas och vilka centrala stödtjänster studenten kan hänvisas till. 

  • Integrering i utbildningsprogrammets studiegemenskap och forskarsamhälle (särskilt i början)
  • Akademiska expertfärdigheter, till exempel studiefärdigheter, kommunikationsfärdigheter, vetenskapligt tänkande
  • Studieförmåga och förändringar i den i olika skeden av studierna
  • Planering av studierna inom det egna utbildningsprogrammet och de valfria studierna
  • Tillgodoräknande av tidigare kompetens eller tidigare studier
  • Tidpunkt för utbytesstudierna och eventuella utbytesuniversitet
  • Fortsatta studier i ett magisterprogram och tillhörande val
  • Praktik, karriärplanering och utveckling till expert
  • Återgång till studierna efter en paus eller byte av bransch
  • Andra val och vägskäl i studierna

När studieplanen utarbetas är det viktigt att beakta studentens resurser och hälsa så att hen har möjlighet till en sådan studierytm som passar hens egna resurser. I handledningen lönar det sig att ta upp möjligheten till individuella arrangemang om du anser att studenten eventuellt kan ha nytta av dem. Vid behov kan du vara kontaktperson för en student som behöver individuella arrangemang och samverka med fakultetens kontaktperson i tillgänglighetsfrågor och/eller med utbildningsplaneraren.  

Verktyg och stödmaterial för handledning

Sisu som handledningsverktyg

Studieuppföljningen och handledningen använder sig av Sisu som stödverktyg. Närmare tekniska anvisningar för hur du använder Sisu i ISP-handledningen finns på sidan Sisu-instruktion: ISP-handledning.

Utbildningsplanerarna skapar handledningsgrupperna i Sisu enligt utbildningsprogrammets behov. Studenten hittar namnet på sin handledande lärare i Sisu. Som handledare kan du granska studieplanen för de studenter du handleder, kommentera planerna och besvara studenternas kommentarer. Meddelanden och aviseringar syns enbart i Sisu, vilket gör att det är bra att komma överens om de gemensamma tillvägagångssätten i fråga om planer och meddelanden redan i början. Med hjälp av Sisu kan du också följa studentens framsteg i studierna. 

Studenten behöver inte få sin studieplan godkänd av handledaren om den har gjorts upp enligt reglerna i Sisu. Planen är flexibel och uppdateras allteftersom studierna fortskrider, och den behöver inte färdigställas på en gång.

Du behöver inte reagera på aviseringar om ansökningar och begäranden som bland annat gäller examensstrukturen. De handledande lärarna handlägger inte ansökningar i Sisu, utan det sköts av utbildningsplanerarna och studierådgivarna som vid behov konsulterar lärarna. I egenskap av handledare ser du ändå de ansökningar som studenterna i din handledningsgrupp har gjort i anslutning till sina studieplaner.  

Andra verktyg och material 

  • HowULearn-enkät 
    I handledningen kan du också använda resultaten från HowULearn-enkäterna som diskussionsunderlag. HowULearn sporrar studenten att vara aktiv i sina studier och ger studenten personlig respons som stöd för studierna. Du kan be studenten du handleder, utbildningsplaneraren eller ledaren för utbildningsprogrammet att ge dig enkätresultaten. 
  • Stödkort för handledning (pdf)  
    Stödkorten innehåller frågor som har grupperats kronologiskt med beaktande av universitetsstudenters normala akademiska utveckling. Du kan välja lämpliga frågor från korten för handledningsdiskussioner. Du kan också på förhand skicka till studenterna sådana frågor från korten som det skulle vara bra att prata om vid mötet. Vissa fakulteter har skräddarsytt en egen version av korten. 
  • Modell för studieförmåga (på FSHS webbplats)
    Modellen som utvecklats av SHVS och Arbetshälsoinstitutet hjälper att förstå faktorer som påverkar studentens studieförmåga. I handledningen kan modellen till exempel användas för att identifiera studentens starka sidor, resurser och studieförmåga och vilka utmaningarna är.
  • Materialbanken till stöd för karriärplanering och expertisutveckling
    I materialbanken som skapats av karriärvägledare hittar du information om karriärplanering samt konkreta verktyg till stöd för handledningen. 
  • Kudin.fi-självutvärderingsverktyg och Kudin.fi-karriärvägledningskort (pdf)  
    Kudin.fi är ett självutvärderingsverktyg som stöder studentens karriärplanering under studierna. Du kan be studenterna du handleder att fylla i valfria enkäter på webbplatsen innan du träffar dem och använda den respons som studenten har fått som grund för samtalet. Kudin.fi-karriärvägledningskorten är avsedda att stödja studenternas karriärfärdigheter, och de kan användas för fortsatt självutvärdering under handledningen. 
  • Språk-ISP till stöd för utveckling av språkkunskaper
    Det är särskilt viktigt i handledningen av internationella studenter att ta upp frågan om kunskaper i de inhemska språken och vad språkkunskaperna betyder för studenternas sysselsättning i Finland. En språk-ISP kan hjälpa studenten självständigt fundera på språkstudier.
  • Anvisningar i Studietjänsten
    Studenten kan även hänvisas att självständigt söka stöd och svar på sina studierelaterade frågor i Studietjänsten. Till exempel sidan Rådgivningskompassen presenterar rådgivnings- och handledningstjänsterna för studenter och hjälper att hitta rätt slags stöd.

Introduktion och stödtjänster för handledande lärare

Introduktion och utbildning

Med hjälp av Moodle-kursen Introduktion till handledning för lärare kan du självständigt sätta dig in i en handledande lärares uppgifter eller utveckla din egen handledning. Självstudiekursen består av text- och videomaterial samt korta uppgifter. Utbildningsprogrammen och fakulteterna kan dessutom ordna egna introduktionsmöten för handledande lärare. 

Moodle-kursen finns på svenska på https://moodle.helsinki.fi/course/view.php?id=51708. Ingen kursnyckel krävs.

Centret för universitetspedagogik (HYPE) anordnar också utbildningar för handledarna. Läs mer på sidan Utbildning och att skaffa behörighet

Att ta hand om sig själv

För att du själv ska orka är det är viktigt att du är medveten om dina egna gränser som handledare. Du behöver inte veta allt. Kom ihåg att använda dig av universitetets rådgivnings- och handledningstjänster (på Flamma) i frågor som du undrar över, eller hänvisa studenten direkt till dem. Handledningskompassen för lärare är en sammanställning av de vanligaste temana som behandlas i handledningen samt de stödtjänster och anvisningar du kan hänvisa studenten till.

Om du behöver hjälp med att orka ska du ta kontakt med din chef eller företagshälsovården. Du kan läsa mer om företagshälsovården på Flamma (kräver inloggning)

Utmanande handledningssituationer 

Du kommer kanske ibland att råka ut för utmanande handledningssituationer. Anvisningar och information om hur sådana situationer hanteras finns på sidan Utmanande handledningssituationer. Om du blir orolig för en student kan du konsultera studiepsykologerna, till exempel per telefon. Mer information hittar du på sidan  Studiepsykologer som stöd för handledning

Datatekniskt stöd

Se även Instruktioner för studerande

Du hittar relaterat innehåll för studerande i Studietjänsten.