Som handledande lärare är det din uppgift att ge handledning om innehållet i studierna och vetenskapsområdena under olika skeden av studierna i enlighet med den praxis som gäller vid din egen fakultet och ditt eget utbildningsprogram. I uppgiften ingår till exempel handledning av den individuella studieplanen (ISP).
Handledningen syftar till att stödja studenternas studieframsteg och en smidig studieprocess samt att främja studentcentrerat lärande. Handledningen ska säkerställa att studenterna får tillräckligt med stöd i rätt tid under sina studier. I bästa fall stöder handledningen utvecklingen av studentens identitet som expert inom sitt område. Handledningen ska också främja studenternas välbefinnande och integration i universitetsgemenskapen.
Som handledande lärare är du utbildningsprogrammets kontaktperson för studenten, och vid behov hjälper du studenten hitta rätt stödtjänst eller hänvisar hen vidare till andra stödtjänster. I ISP-handledningen är det bra att komma ihåg att studenten är ansvarig för sina egna studier, gör sina val och utarbetar sin plan själv.
Du kan läsa mer om hur handledning definieras och om handledarens roll i anvisningen Vad är studiehandledning?
Utbildningsprogrammet ansvarar för att organisera handledningen
ISP-handledning baserar sig på rektorns riktlinjer för handledning och uppföljning av studierna vid Helsingfors universitet (pdf på finska) (Rektorns beslut HY/201/00.00.06.00/2017). Se svensk översättning (pdf) och bilaga till rektors besult (pdf).
Utbildningsprogrammets ledningsgrupp ansvarar för den övergripande handledningen av studenternas studier och för att handledningen fungerar smidigt. Ledningsgruppen svarar för att det för varje student utses en handledande lärare som ger handledning i den individuella studieplanen. Om en lärargrupp har ansvaret bestäms den interna fördelningen av handledningsansvaret och studenterna informeras. Handledningsansvaret ska inkluderas tydligt och konkret i undervisnings- och forskningspersonalens arbetsplaner.
Utbildningsprogrammen har olika mål och arbetssätt för genomförande av handledningen. Handledaren kan ordna handledningen i grupper, i seminarier eller i form av separat överenskomna individuella handledningsmöten. Vid många utbildningsprogram är handledningsmötena en del av ett studieavsnitt, till exempel en introduktionskurs eller en kurs i akademiska expertfärdigheter.
Längst ner på sidan kan du läsa hur handledningen är ordnad vid ditt utbildningsprogram och din fakultet. I anvisningen Handledningens genomförandesätt kan du läsa om olika sätt att anordna handledning och hur du främjar samhörighet och en trygg stämning i grupphandledningen.