På Moodle kan man bearbeta följande innehållstyper och göra dem tillgängliga:
- Text, till exempel textinnehållet på sidorna, tentamensanvisningar och nyheter.
- Länkar, som kan ha formen av texter eller bilder, och som för användaren till en annan webbsida.
- Tabeller skapade på Moodle med Moodles egen tabellfunktion.
- Bilder för dekoration eller informationsförmedling.
Text – rubriker
Rubrikerna ska vara beskrivande och informativa. Använd tillräckligt många rubriker, det ger struktur åt texten. Skapa rubrikerna med hjälp av styckeformatering, t.ex. ”Rubrik (stor/mellan/liten)”. Ett typiskt fel är att använda fetstil istället för styckeformatering.
Text – betoning och färg
Fetstil och kursivering kan användas för att betona ord eller meningar. Skärmläsningsprogram känner igen båda, men det är lite svårare att läsa kursiverad text. Undvik att strecka under text, det förväxlas lätt med länkar.
Meddela inte väsentlig information med hjälp av färg eller andra sensoriska kännetecken som form eller visuell placering. Personer som är färgblinda eller använder skärmläsare kan kanske inte särskilja sensoriska kännetecken. Minska inte kontrasten i texten eller teckenstorleken så att texten inte skiljer sig från bakgrunden tillräckligt tydligt. Personer med nedsatt syn kan ha svårt att se liten text och text med för liten kontrast.
Moodles texteditor har en funktion för tillgänglighetskontroll. Med hjälp av den kan du identifiera texter som inte uppfyller tillgänglighetskraven.
Länkar – som text eller bild
Det lönar sig i regel att undvika att använda webbadressen (url) som länktext, i alla fall om adressen är lång och komplicerad. Om länken visas som text, ska syftet med länken framgå av enbart länktexten eller av länktexten och dess kontext. Länktexten ska tillräckligt ingående beskriva det ställe användaren kommer till när hen klickar på länken.
En länk där länktexten och dess kontext beskriver målet för länken hjälper användaren att förstå vart länken leder. Exempel: ”Mer information om diskrimineringslagen och medborgarnas rättigheter finns på diskrimineringsombudsmannens webbplats.”
När du lägger till länkar på Moodle rekommenderas det att länken öppnas på samma sida. Om det ändå passar bättre att länken öppnas i ett nytt fönster är det bra att redogöra för det i länken. Exempel: Diskrimineringsombudsmannens webbplats (öppnas i ett nytt fönster).
En bild kan också fungera som länk. Då ska man i bildbeskrivningen berätta vilken sida länken leder till och inte vad som finns på bilden.
Tabeller – rubriker och sammanfogning
Använd tabeller med eftertanke, de är ofta besvärliga för dem som använder skärmläsare. Tabeller ska inte användas enbart för att formatera text. Det går att utforma tabeller så att de är lättare att avläsa.
Ge tabellerna rubriker, både för raderna och för kolumnerna. Tabeller som skapas i Moodle innehåller automatiskt textfält för rubrikerna. Undvik att sammanfoga celler (med undantag av rubrikcellen). Undvik tomma celler, rader och kolumner.
Moodles texteditor har en funktion för tillgänglighetskontroll. Med hjälp av den kan du identifiera tabeller som inte uppfyller tillgänglighetskraven.
Bilder – korta beskrivningar
När man lägger till bilder på webbplatser, som Moodle, och i många kontorsprogram kan man lägga till en kort beskrivande text (textalternativ). När det gäller bilder är syftet med den beskrivande texten att beskriva bilden för personer som använder skärmläsare. Andra användare kan inte se beskrivningen.
Bilder som innehåller information som är väsentlig för användaren ska ha ett beskrivande och tillräckligt informativt textalternativ. När du lägger till en bild, fyll i fältet ”Beskrivning” och beskriv innehållet i bilden. Beskrivningen ska vara högst några meningar lång.
Skärmläsningsprogram ignorerar dekorativa bilder om du väljer ”Ingen beskrivning behövs” när du lägger till bilden på Moodle. Då läser skärmläsningsprogrammet bara upp ”Bild” eller bildens filnamn när det kommer till bilden. Moodle låter dig inte spara en bild utan att du lägger till en beskrivning eller väljer ”Ingen beskrivning behövs”.
Bilder – textalternativ för långa beskrivningar
Diagram och andra komplicerade bilder kräver ofta ett fullständigt textalternativ för att man ska kunna förmedla den information bilden innehåller tillräckligt noggrant. Till skillnad från en beskrivning kan alla användare se ett textalternativ, det är inte till bara för skärmläsningsprogram.
Det finns olika sätt att dela en bilds textalternativ.
Metod 1 – En länk till textalternativet: Lägg alldeles intill bilden till en länk som för användaren till textalternativet, som kan vara till exempel en pdf-fil eller webbinnehåll. Exempel:
Beskrivande text: ”Stapeldiagram som visar det månatliga antalet besökare på webbplatsen Helsinki.fi år 2019.” Länktext under bilden: ”Lång text som beskriver stapeldiagrammet över antalet besökare på Helsinki.fi 2019.”
Metod 2 – Textalternativet på samma sida: När man lägger till bilden skriver man i fältet för den beskrivande texten in en kort beskrivning och under vilken rubrik textalternativet finns. I textalternativets rubrik berättar man vilken bild textalternativet gäller. Exempel:
Beskrivande text: ”Stapeldiagram som visar det månatliga antalet besökare på webbplatsen Helsinki.fi år 2019. En längre beskrivning finns under rubriken ”Stapeldiagrammets långa beskrivning.”
Läs mer om komplicerade bilders textalternativ.