God praxis för handledning av avhandling

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll.
  1. Handledning av avhandling är universitetets kunskapsbaserade undervisning som styrs av praxisen för konstruktiv länkning.

Kunskapsbaserad, konstruktiv handledning

Handledning av avhandling är universitetets kunskapsbaserade undervisning som styrs av praxisen för konstruktiv länkning. Kunskapsbaserad undervisning som utgår från konstruktiv länkning innebär att lösningar i undervisningen och handledningen styrs av kunskapsmål. Genomförandet av undervisningen, bedömningen, inlärningsmetoderna och bedömningsmetoderna utgår från kunskapsmål.

I fråga om konstruktiv länkning utgår god praxis för handledning av avhandling från de kunskapsmål som ställts på universitetsnivå (länk på kommande) och kompletterats i fakulteterna (länk på kommande). Man har även avtalat om bedömningskriterierna på universitetsnivå (länk på kommande) och sedan kompletterat dem så att de lämpar sig för fakulteterna (länk på kommande). Bedömningens uppgift är att visa på vilken nivå studeranden har uppnått de kunskapsmål som ställts.

Handled inte innan du känner till kunskapsmålen och bedömningskriterierna för en avhandling. Syftet med din handledning är att styra studerandens lärande mot att uppnå kunskapsmålen. I handledningsdiskussionerna återspeglas ofta den nivå som studeranden önskar nå. Till exempel i fråga om högre examen kan vitsordet ha betydelse för studerandens behörighet att fortsätta till doktorsstudier.

Då studeranden skriver sin avhandling och deltar i seminariearbetet lär han eller hon sig många generiska färdigheter och expertfärdigheter (länk till HYPE:s nya tabell). Som handledare kan du stödja studeranden i att känna igen det kunnande som förvärvas under studierna genom att benämna generiska färdigheter och expertfärdigheter som genomförs i arbetet i din undervisning och handledning samt genom att uppmärksamma studerandenas kunnande som utvecklas. Du kan uppmuntra studeranden att fundera över på vilket sätt han eller hon kan använda den expertis som avhandlingen utvecklas i arbetslivet och allmänt i samhället.

Handledningsförhållandet

Förhållandet mellan en avhandlingshandledare och studeranden är ofta mer kommunikativ och nära än i andra slags undervisningssituationer. Som handledare får du följa exceptionellt nära hur studeranden utvecklas som expert inom ditt vetenskapsområde. Helhetssituationen för studerandens studier och liv återspeglas ofta i handledningssituationerna. 

Som handledare handleder du en omfattande process, genom vilken studeranden synliggör för sig själv och andra det kunnande som lärandet vid universitetet har gett. Handledaren har en tvåfaldig roll: samtidigt som du handleder en målmedveten process enligt de mål som ställts för avhandlingen, stöder du studeranden i att själv vara aktiv. Avhandlingen är ofta för studeranden ett arbete som studeranden har en nära anknytning till redan i fråga om val av tema och i bästa fall påverkar den motivation och känsla av att klara av som arbetet ger studierna som helhet och hela livet. Handledarens arbete är ett etiskt arbete.

Ibland har studeranden ett stort behov av stöd. Handledningsplanen stöder handledaren och den som handleds i att uppfatta ansvar och rättigheter i anknytning till handledning av avhandlingEmellanåt är handledningssituationerna utmanande. Diskutera vid behov din arbetsmängd med erfarna kollegor och din chef. Om du oroar dig över att en studerandes uppenbara problem med avhandlingen har andra orsaker, uppmuntra studeranden att söka stöd.

Du kan läsa mer om handledningsförhållandet till exempel i verket Vehviläinen, S. (2014): Ohjaustyön opas: Yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus. Verket är tillgängligt som e-bok i Helsingfors universitets bibliotek.

Praxis för god handledning av avhandling

I en avhandling genomför studeranden en undersökningsprocess med många beståndsdelar. Därför innebär handledning av avhandling samtidigt handledning av och stöd för projekthantering. Strukturera processen i ett format som studeranden kan hantera. 

Dela upp arbetet med avhandlingen i beståndsdelar och fastställ en tidsplan som för studerandenas arbete med avhandlingen. Både du och studerandena får stöd av anvisningar för processkrivning (länk). Ofta deltar studeranden samtidigt på ett avhandlingsseminarium, vars möten ger en rytm åt och stöder arbetet.

Ge instruktioner om handledningsmöten så att studeranden kommer till handledningsmötet förberedd och har arbetat med sin avhandling enligt det som överenskommits. Fokusera på frågor som är de viktigaste med tanke på att arbetet med avhandlingen ska gå framåt, ta på allvar studerandens frågor och beröm studeranden för framsteg i arbetet. Ge åskådliga och praktiska råd.

Till handledning av avhandling hör handledning i god vetenskaplig praxis och forskningsetik. Studeranden äger upphovsrätt till avhandlingen. Du kan läsa och uppmana studeranden att läsa om andras och egen upphovsrätt till exempel på Kopiraittila högskola -sidan: https://korkeakoulu.kopiraittila.fi/sv/etusivu