I handledning av studerande hamnar man oundvikligen emellanåt i situationer där kommunikationen med en studerande eller studerandegrupp av en eller annan orsak inte fungerar. Det kan ligga många faktorer bakom situationer som inte fungerar, och de kan gälla handledaren, den som handleds eller handledningssituationen. Både handledaren och den som ska handledas kommer till handledningssituationerna med sina agna bakgrunder och livssituationer samt förväntningar och uppfattningar som kan vara motstridiga. Ibland kan problemen gälla kommunaktionsproblem och missförstånd, ibland är det fråga om att personkemin inte fungerar.
Typiskt är att utmanande handledningssituationer lyfter fram känslor såsom oro, rädsla, frustration eller irritation. Därför är det viktigt att handledaren i utmanande situationer eller senast efter dem stannar upp för att observera och fundera var utmaningen har sitt ursprung: vilka känslor och tankar väcker mötet med en studerande eller studentgrupp hos mig som handledare, vad händer i situationen och hur kan man gå vidare från utmaningarna.
Det är viktigt att stanna upp och lugna ner situationen också för att du som handledare ska kunna hålla dig till saken och bevara ditt lugn så bra som möjligt. Handledarens starka, spontana reaktioner hör inte till handledningssituationer och de bidrar till att göra situationen med utmanande.
Utmanande handledningssituationer är ofta belastande, särskilt om problemen drar ut på tiden. Det finns inte heller enkla lösningar eller lösningar som fungerar i alla situationer. Det är viktigt att lyssna på sin egen ork, diskutera detta med sina kollegor och vid behov söka stöd inuti universitetet eller utifrån från företagshälsovården. I Helsingfors universitet ordnas årligen även personalutbildning om utmanande handlednings- och rådgivningssituationer. Du hittar material som används i utbildningen här (pdf på finska och engelska).