Handledning av avhandling inom högre högskoleexamen sker ofta i samband med ett magisterseminarium. Inom vissa utbildningsprogram samarbetar avhandlingens handledare och magisterseminariets handledare. På seminariet får studeranden handledning och stöd av såväl läraren som av diskussioner inom gruppen. Förutsätt närvaro och ett engagerat sätt att arbeta i seminariet av dina studerande enligt det som anges i bestämmelserna för din fakultet och ditt utbildningsprogram.
Som seminariegruppens lärare handleder du seminariegruppens diskussion och hur kamratfeedback ges. Förutsätt av studerandena feedback som är konstruktiv, åskådlig och som konkret driver arbetet med avhandlingen vidare. Uppmuntra studerandena att berätta vad som känns svårt. Att tillsammans fundera över lösningar främjar utvecklingen av hela gruppens avhandlingar. En del av seminariets undervisningslektioner kan ofta reserveras för individuella handledningsmöten.
Ge instruktioner om handledningsmöten så att studeranden kommer till handledningsmötet förberedd och har arbetat med sin avhandling enligt det som överenskommits. Fokusera på frågor som är de viktigaste med tanke på att arbetet med avhandlingen ska gå framåt, ta på allvar studerandens frågor och beröm studeranden för framsteg i arbetet.
Fokusera på nyckelpunkterna i att skriva en avhandling och ge åskådliga och praktiska råd.
Dela upp arbetet med avhandlingen i beståndsdelar och fastställ en tidsplan som seminariemötena styr och stöder för studerandenas arbete med avhandlingen. Avhandlingen blir färdig bit för bit i och med att seminariet framskrider. Både du och studerandena får stöd av anvisningar för processkrivning (länk kommer senare). Handledaren har en tvåfaldig roll: samtidigt som du handleder en målmedveten process, stöder du studeranden i att själv vara aktiv. Avhandlingen är ofta för studeranden ett arbete som studeranden har en nära anknytning till redan i fråga om val av tema och i bästa fall påverkar den motivation och känsla av att klara av som arbetet ger studierna som helhet och hela livet.
Då studeranden skriver sin avhandling och deltar i seminariearbetet lär han eller hon sig många generiska färdigheter och expertfärdigheter (länk till HYPEs nya tabell). Som handledare kan du stödja studeranden i att känna igen det kunnande som förvärvas under studierna genom att benämna generiska färdigheter och expertfärdigheter som genomförs i arbetet i din undervisning och handledning samt genom att uppmärksamma studerandenas kunnande som utvecklas. Du kan uppmuntra studeranden att fundera över på vilket sätt han eller hon kan använda den expertis som avhandlingen utvecklas i arbetslivet och allmänt i samhället.
Ibland har studeranden ett stort behov av stöd. Emellanåt är handledningssituationerna krävande. Diskutera vid behov din arbetsmängd med erfarna kollegor och din chef. Om du oroar dig över att en studerandes uppenbara problem med avhandlingen har andra orsaker, uppmuntra studeranden att söka stöd.
Stöd för vetenskapligt skrivande kan ges genom att till exempel använda Urkund i olika skeden av handledningen.