Handledning av avhandling inom högre högskoleexamen

Avhandlingen inom magister- eller licenciatprogram är ett skriftligt arbete med en omfattning på 30 studiepoäng, med undantag för medicin, odontologi och veterinärmedicin, där omfattningen är 20 studiepoäng.

Läs också information om handledarens ansvar och instruktioner för granskning och bedömning av avhandling inom högre högskoleexamen.

Gammal pro gradu eller ny avhandling?

Den nya avhandlingen på 30 sp är ett mer begränsat arbete än pro gradun på 40 sp i gamla program.

Ta reda på hur ändringen från en pro gradu på 40 sp till en avhandling på 30 sp ska genomföras inom din fakultet och utbildningsprogram. Det kan finnas gemensamma överenskommelser om nya instruktioner gällande till exempel materialets omfattning, litteraturöversiktens omfattning eller avhandlingens sidantal.

Bland dem som du handleder finns det sannolikt studerande som skriver den s.k. gamla pro gradu-avhandlingen och den s.k. nya avhandlingen. Du handleder studeranden enligt de examensfordringar som föreskrivs för studerandens avhandling.

Självständigt arbete, grupparbete eller en del av en forskningsgrupp?

Studeranden ka skriva avhandlingen självständigt, genom att delta i grupparbete, ett större forskningsprojekt eller som ett uppdrag. Då ska den självständiga andelen av ett gemensamt arbete tydligt påvisas och bedömas. Studerande ska i varje fall skriva avhandlingen självständigt, om inte utbildningsprogrammet särskilt har beslutat om något annat.

Genom avhandlingsarbetet lär sig studeranden kännedom om vetenskapsområdet och ämnesområdet samt vetenskapligt tänkande, behärskande av forskningsmetoder och vetenskaplig kommunikation. Som handledare handleder du en omfattande process, genom vilken studeranden synliggör för sig själv och andra det kunnande som lärandet vid universitetet har gett. Därför innebär handledning av en avhandling inom högre högskoleexamen samtidigt handledning av och stöd för projekthantering. En avhandling på 30 sp motsvarar ungefär arbetsmängden under en termin med studier på heltid. Detta omfattar såväl sammanställning av material för avhandlingen och behandling av materialet samt skriftlig framställning av arbetet.

Handledning av avhandling

Handledning av avhandling inom högre högskoleexamen sker ofta i samband med ett magisterseminarium. Inom vissa utbildningsprogram samarbetar avhandlingens handledare och magisterseminariets handledare. På seminariet får studeranden handledning och stöd av såväl läraren som av diskussioner inom gruppen. Förutsätt närvaro och ett engagerat sätt att arbeta i seminariet av dina studerande enligt det som anges i bestämmelserna för din fakultet och ditt utbildningsprogram.

Som seminariegruppens lärare handleder du seminariegruppens diskussion och hur kamratfeedback ges. Förutsätt av studerandena feedback som är konstruktiv, åskådlig och som konkret driver arbetet med avhandlingen vidare. Uppmuntra studerandena att berätta vad som känns svårt. Att tillsammans fundera över lösningar främjar utvecklingen av hela gruppens avhandlingar. En del av seminariets undervisningslektioner kan ofta reserveras för individuella handledningsmöten.

Ge instruktioner om handledningsmöten så att studeranden kommer till handledningsmötet förberedd och har arbetat med sin avhandling enligt det som överenskommits. Fokusera på frågor som är de viktigaste med tanke på att arbetet med avhandlingen ska gå framåt, ta på allvar studerandens frågor och beröm studeranden för framsteg i arbetet.

Fokusera på nyckelpunkterna i att skriva en avhandling och ge åskådliga och praktiska råd.

Dela upp arbetet med avhandlingen i beståndsdelar och fastställ en tidsplan som seminariemötena styr och stöder för studerandenas arbete med avhandlingen. Avhandlingen blir färdig bit för bit i och med att seminariet framskrider. Både du och studerandena får stöd av anvisningar för processkrivning (länk kommer senare). Handledaren har en tvåfaldig roll: samtidigt som du handleder en målmedveten process, stöder du studeranden i att själv vara aktiv. Avhandlingen är ofta för studeranden ett arbete som studeranden har en nära anknytning till redan i fråga om val av tema och i bästa fall påverkar den motivation och känsla av att klara av som arbetet ger studierna som helhet och hela livet.

Då studeranden skriver sin avhandling och deltar i seminariearbetet lär han eller hon sig många generiska färdigheter och expertfärdigheter (länk till HYPEs nya tabell). Som handledare kan du stödja studeranden i att känna igen det kunnande som förvärvas under studierna genom att benämna generiska färdigheter och expertfärdigheter som genomförs i arbetet i din undervisning och handledning samt genom att uppmärksamma studerandenas kunnande som utvecklas. Du kan uppmuntra studeranden att fundera över på vilket sätt han eller hon kan använda den expertis som avhandlingen utvecklas i arbetslivet och allmänt i samhället.

Ibland har studeranden ett stort behov av stöd. Emellanåt är handledningssituationerna krävande. Diskutera vid behov din arbetsmängd med erfarna kollegor och din chef. Om du oroar dig över att en studerandes uppenbara problem med avhandlingen har andra orsaker, uppmuntra studeranden att söka stöd.

Stöd för vetenskapligt skrivande kan ges genom att till exempel använda Urkund i olika skeden av handledningen.