Ylemmän tutkielman ohjaus on usein kanavoitu maisteriseminaarin yhteyteen. Joissakin koulutusohjelmissa tutkielman ohjaaja ja maisteriseminaarin ohjaaja tekevät yhteistyötä. Seminaarissa opiskelija saa ohjausta ja tukea paitsi opettajalta myös vertaisryhmässä käydyistä keskusteluista. Edellytä opiskelijoilta läsnäoloa ja osallistuvaa työotetta seminaarissa tiedekuntasi ja koulutusohjelmasi määräysten mukaisella tavalla.
Seminaariryhmän opettajana ohjaat seminaariryhmän keskustelua ja vertaispalautteen antoa. Edellytä opiskelijoilta rakentavaa, havainnollista ja tutkielman tekemistä konkreettisesti eteenpäinvievän palautteen antamista. Kannusta opiskelijoita kertomaan, mikä tuntuu vaikealta. Ratkaisujen pohtiminen yhdessä edistää koko ryhmän tutkielmien kehittymistä. Osa seminaarin opetustunneista voidaan usein erottaa yksilöohjaustapaamisille.
Ohjeista ohjaustapaamiset siten, että opiskelija saapuu ohjaustapaamiseen valmistautuneena ja on edistänyt tutkielmaansa sovitulla tavalla. Keskity tutkielman edistymisen kannalta tärkeimpiin asioihin, ota opiskelijan kysymykset vakavasti ja kiitä opiskelijaa eteenpäinmenosta.
Keskity tutkielman tekemisen avainkohtiin havainnollisten ja käytännöllisten neuvojen kautta.
Jaa tutkielman edistäminen osiin ja aseta opiskelijoiden tutkielmatyöskentelylle aikataulu, jota seminaarikokoontumiset rytmittävät ja tukevat. Tutkielma valmistuu pala palalta seminaarin edistyessä. Sekä sinua että opiskelijoita tukevat prosessikirjoittamisen ohjeet (linkki tulossa). Ohjaajan rooli on kahtalainen: samalla, kun ohjaat päämäärätietoista prosessia, tuet opiskelijan omaa toimijuutta. Tutkielma on opiskelijalle usein aiheenvalinnasta alkaen läheiseltä tuntuva työ, jonka sytyttämä motivaatio ja pystyvyyden kokemus säteilevät parhaimmillaan kaikkeen opiskeluun ja elämään.
Opiskelija oppii tutkielmaa tehdessään ja seminaarityöskentelyssä monia geneerisiä ja asiantuntijataitoja. Ohjaajana voit tukea opiskelijaa tunnistamaan opinnoissa karttuvaa osaamista nimeämällä työskentelyssä toteutuvia geneerisiä ja asiantuntijataitoja opetuksessasi ja ohjauksessasi sekä huomioida opiskelijoiden kehittyvää osaamista. Voit rohkaista opiskelijaa pohtimaan, millä tavalla hän voi käyttää tutkielman kehittämää asiantuntemustaan työelämässä ja yleisesti yhteiskunnassa.
Opiskelijan tuen tarve on ajoittain suuri. Ohjaustilanteet ovat ajoittain haastavia. Keskustele omasta työmäärästäsi tarvittaessa kokeneiden kollegojen ja esimiehesi kanssa. Jos sinussa herää huoli siitä, että opiskelijan selvät pulmat tutkielman edistämisessä juurtuvat muista syistä, rohkaise opiskelijaa tuen piiriin.
Tieteellisen kirjoittamisen oppimista voidaan tukea esimerkiksi käyttämällä Ouriginalia ohjauksen eri vaiheissa.