Handledning av avhandling inom lägre högskoleexamen

Avhandlingen i den lägre högskoleexamen är ett skriftligt arbete som omfattar 6 studiepoäng. Som handledare handleder du studeranden i att lära sig vetenskapligt tänkande, behandling av vetenskapsområdets problem och vetenskaplig kommunikation.

Läs också instruktionen Granskning och bedömning av avhandling inom lägre högskoleexamen.

På den här sidan

Handledarens komihåglista

Utred avhandlingens karaktär i din fakultet och ditt utbildningsprogram. Avhandlingen inom lägre högskoleexamen har i en del fakulteter eller program definierats som en litteraturöversikt, genom vilken studeranden övar att avgränsa undersökningsfrågan. I en del andra fakulteter eller program har den definierats som ett koncist empiriskt arbete.

Handledning av avhandling inom lägre högskoleexamen sker ofta i samband med ett kandidatseminarium. Då är du som handledare samtidigt lärare på kandidatseminariet. Styrkan med handledning som genomförs i samband med ett seminarium är att förutom individuell handledning från läraren får studeranden dessutom handledning och stöd i och med de diskussioner som förs i kamratgruppen. Förutsätt av dina studerande närvaro och ett engagerat sätt att arbeta i seminariet enligt det som anges i bestämmelserna för din fakultet och ditt utbildningsprogram.

Fokusera på nyckelpunkterna i att skriva en avhandling och ge åskådliga och praktiska råd. Mest troligt handleder du studerande som skriver sin första avhandling. Avhandling inom lägre högskoleexamen är ofta det första arbetet där studeranden övar på att planera och genomföra ett undersökningsupplägg. Studeranden kan fortfarande ha rätt lite erfarenhet av självständig informationsinsamling och av att skriva vetenskaplig text.

Stöd studerandens övningar i att skriva vetenskaplig text till exempel genom att använda Urkund i seminariearbetet.

Dela upp arbetet med avhandlingen i beståndsdelar och fastställ en tidsplan som seminariemötena styr och stöder för studerandenas arbete med avhandlingen. Avhandlingen blir färdig bit för bit i och med att seminariet framskrider. Både du och studerandena får stöd av anvisningar för processkrivning (länk kommer senare). Handledaren har en tvåfaldig roll: samtidigt som du handleder en målmedveten process, stöder du studeranden i att själv vara aktiv. Avhandlingen är ofta för studeranden ett arbete som studeranden har en nära anknytning till redan i fråga om val av tema och i bästa fall påverkar den motivation och känsla av att klara av som arbetet ger studierna som helhet och hela livet.

Som lärare handleder du seminariegruppens diskussion och hur kamratfeedback ges. Förutsätt av studerandena feedback som är konstruktiv, åskådlig och som konkret driver arbetet med avhandlingen vidare. Uppmuntra studerandena att berätta vad som känns svårt. Att tillsammans fundera över lösningar främjar utvecklingen av hela gruppens avhandlingar.

Då studeranden skriver sin avhandling och deltar i seminariearbetet lär han eller hon sig många generiska färdigheter och expertfärdigheter (länk kommer senare till HYPEs nya tabell). Som handledare kan du stödja studeranden i att känna igen det kunnande som förvärvas under studierna genom att benämna generiska färdigheter och expertfärdigheter som genomförs i arbetet i din undervisning och handledning samt genom att uppmärksamma studerandenas kunnande som utvecklas.

En del av seminariets undervisningslektioner kan ofta reserveras för individuella handledningsmöten som i fråga om avhandling inom lägre högskoleexamen kan vara rätt korta. Ge instruktioner om individuella möten så att studeranden kommer till handledningsmötet förberedd och har arbetat med sin avhandling enligt det som överenskommits. Fokusera på frågor som är de viktigaste med tanke på att arbetet med avhandlingen ska gå framåt, ta på allvar studerandens frågor och beröm studeranden för framsteg i arbetet.

Ibland har studeranden ett stort behov av stöd. Emellanåt är handledningssituationerna utmanande. Diskutera vid behov din arbetsmängd med erfarna kollegor och din chef. Om du oroar dig över att en studerandes uppenbara problem med avhandlingen har andra orsaker, uppmuntra studeranden att söka stöd.