Särskilt för nya studenter är tutorverksamhet en viktig del av handledningen, och i bästa fall stöder samarbetet mellan studenttutorer och lärare effektivt studenternas integrering i studie- och vetenskapsgemenskapen. Nya studenter har dock ett eget ansvar när det gäller till exempel att söka information, och tutorn bör inte ha alltför stort ansvar för handledningen. Tutorns roll fortsätter inte under hela studietiden, utan efter det inledande skedet betonas personalens roll i handledningen. Med stöd av handledningen är det också meningen att studenterna ska lära sig att bli självstyrda.
Studenttutorerna har som uppgift att önska de nya studenterna välkomna och erbjuda dem kamrathandledning. Tutorerna visar de nya studenterna vägen till de lokaler och tjänster som är viktiga för dem samt hur det går att ta sig till dem, hur anmälan till kurser och tentamina sker och hurdana digitala verktyg som används vid universitetet. Tutorerna för internationella studenter hjälper de nya studenterna även att anpassa sig till den nya kulturen och vardagspraxis.
Vid de gemensamma tutorutbildningar som universitetet ordnar ligger fokus särskilt på grupphandledningsfärdigheter, jämställdhets- och likabehandlingsteman och på att bekanta sig med centrala aktörer och tjänster. Fakulteterna utbildar också tutorerna till exempel i sin egen praxis, i att planera tutorverksamheten och i att rapportera om den. Det är bra för de handledande lärarna att delta på något sätt i fakulteternas tutorutbildningar och/eller programmet under introduktionsveckan för att de ska bli bekanta för både tutorerna och de nya studenterna.
Tutorverksamhet ordnas två gånger per år, i början av höst- och vårterminen. Tutorerna är äldre studenter vid samma fakultet (oftast vid samma utbildningsprogram). De får ett arvode för tutorverksamheten, och även fem studiepoäng när de är tutorer för första gången vid Helsingfors universitet.
Mer information i Studietjänsten: Studieorientering och tutorering