Handledningsplan och Thessa

Handledningsplanen (som ofta kallas för handledningsavtal) hjälper handledaren och doktoranden komma överens om principer och praxis för handledningen så att alla parter är medvetna om sina uppgifter. Handledningsplanen görs upp med hjälp av verktyget Thessa.

Handledningsplanen

Handledarna och doktoranden utarbetar genast i början av handledningsrelationen en handledningsplan, där man tillsammans fastställer handledarnas och doktorandens skyldigheter, ansvar och rättigheter samt arbetsfördelningen mellan handledarna Det är också bra att skriva in en vägledande överenskommelse om praktiska frågor i handledningsplanen, till exempel hur ofta doktoranden och handledarna ska träffas och hur man ska förbereda sig inför handledningsmötena. Du hittar mer information om handledarens och doktorandens ansvar här.

Handledningsplanens syfte är att hjälpa handledaren och doktoranden att diskutera och komma överens om principer och praxis för handledningen så att alla parter är medvetna om sina uppgifter, roller och varandras förväntningar. Handledningsplanerna utarbetas med det elektroniska verktyget Thessa som är avsett för planering och uppföljning av doktorsstudier vid Helsingfors universitet. Såväl doktoranden som alla handledare ska logga in i Thessa innan handledningsplanen utarbetas. På det första mötet skriver handledarna och doktoranden tillsammans en handledningsplan via handledarens Thessa-profil.

Vid behov uppdateras handledningsplanen allt efter som studierna fortskrider.

Studieplanen

Utöver handledningsplanen gör doktoranden upp en studieplan i Sisu i början av studierna. Studieplanen följer doktorandprogrammets examensstruktur. Doktoranden kommer överens med handledarna om vilka studier som ska ingå i studieplanen. I synnerhet den ansvariga handledaren förväntas stötta doktoranden i planeringen av studierna. Doktoranden och handledarna går igenom studieplanen på samma möte där de utarbetar handledningsplanen.

Vid sidan av studieplanen som görs i Sisu kan tidsschemat för avhandlingsprojektet planeras närmare i sektionen My Thesis Project i Thessa. Det rekommenderas att man i My Thesis Project inkluderar t.ex. ett preliminärt tidsschema för avhandlingsarbetet, planerade konferenser och publikationer samt uppgifter om avlöningsperioder och stipendier som ska finansiera avhandlingsarbetet.

Planer som görs i början av studierna är preliminära och de kan ändras och preciseras i takt med att studierna fortskrider.

När en ny doktorand inleder studierna

När din nya doktorand inleder sina doktorsstudier ska ni göra följande:

• Doktoranden loggar in i Thessa. Handledarinformation har lagts till i Thessa.
  • Doktoranden utarbetar en preliminär studieplan i Sisu enligt de anvisningar hen har fått.
  • När studieplanen är gjord och alla handledare har godkänt sin Thessa-inbjudan, kallar doktoranden alla handledare till ett gemensamt möte.
  • På mötet loggar man in i Thessa via någon av handledarnas profil.
  • Bekanta er med Thessas mall för handledningsplanen och anteckna i planen handledarnas ansvarsfördelning och andra uppgifter som efterfrågas.
  • Bekanta er också med doktorandens studieplan i Sisu och kommentera den vid behov.
  • Efter mötet ska doktoranden och samtliga handledare godkänna den upprättade handledningsplanen via sina egna Thessa-profiler.
  • Efter mötet gör doktoranden de ändringar och preciseringar som behövs i studieplanen.

Har du frågor om Thessa?

I tekniska frågor kan du alltid kontakta Thessas administratörer: thessa-admin@helsinki.fi