Kurssidor

Tillhör teman:

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll.

Berätta om din kurs på kurssidan!

Varje studiemoment (= enskilda kurs) i Sisu har en egen kurssida i Studietjänsten.  
Syftet med kurssidan är att informera studenterna om kursens viktigaste grunduppgifter: vad kursen handlar om, vilka arbetssätt som används på kursen och hur kursen genomförs. Kurssidorna är offentliga och finns i universitetets nättjänster.

Som lärare spelar du en viktig roll som producent av kurssidans innehåll. Med hjälp av intressanta och tydliga innehåll får du synlighet för din undervisning och når studenter som är intresserade av ämnet!  

Via kurssidan kan du också bland annat skapa ett Moodle-område för din kurs, beställa en kursdeltagarlista och skicka e-post till studenterna på kursen. 

På den här sidan hittar du anvisningar för hur du fyller i och använder kurssidan.

Du kan också bekanta dig närmare med en kurssida med hjälp av den här exempelkursen.

Supportbegäran och respons på kurssidan kan skickas till opa-palvelukehitys@helsinki.fi.

Du hittar dina egna kurssidor på Flamma

Kurssidan skapas automatiskt när en utbildningsplanerare eller en utbildningsexpert vid öppna universitetsutbildningen skapar studiemomentet i Sisu eller överför det till Sisu från Optime. 

Länkar till alla dina kursers kurssidor hittar du lättast på sidan Lärare på Flamma (under Min undervisning). Om du filtrerar enligt "Utkast" kan du redigera kurssidorna också för de studiemoment som ännu inte är offentliga i Sisu. Inkommande läsårs studiemoment publiceras i regel före utgången av juni och sommarundervisningen vanligen senast i mars. 

Universitetets samtliga offentliga kurssidor kan hittas med hjälp av kurssökningen i Studietjänsten

Så här redigerar du kurssidan

När du är inloggad med ditt användarnamn och lösenord vid universitetet ser du knappen ”Redigera kurssidan” på din kurssida. 

Om redigeringsknappen inte visas, kontrollera att ditt namn finns uppe på kurssidan där kursens lärare listas. Om ditt namn saknas i listan har du inte registrerats som lärare för kursen i Sisu. Kontakta i så fall utbildningsplaneraren vid ditt utbildningsprogram som kan lägga till dig som lärare för studiemomentet.

När du redigerar kurssidan för första gången ber systemet dig ställa in standardspråket för sidan. Standardspråket är oftast samma som kursens undervisningsspråk. Lägg först till innehåll på standardspråket. Senare kan du göra också andra språkversioner av kurssidan.

Alla kursens lärare och centrala administratörer kan redigera kurssidan.

För in dessa uppgifter och innehåll på kurssidan

Studenten ska via kurssidan ha tillgång till all information och allt material hen behöver för att genomföra kursen.  

Vissa delar av innehållet på kurssidan tas automatiskt från Sisu när kurssidan publiceras. Sådana uppgifter är tidsschemat för undervisningen, anmälningsanvisningar för öppen universitetsundervisning och en länk till studieavsnittets uppgifter. Dessutom visas vitsord registrerade i Sisu, verbal respons och vitsordsfördelningen automatiskt för studenterna på kurssidan efter kursen, när de här uppgifterna har registrerats i Sisu. 

Du som lärare ska lägga till alla andra uppgifter som är viktiga för studenterna i de fält som är avsedda för dem, det vill säga

  • en presentation av kursen
  • information gällande kursens tidsschema som bör noteras (t.ex. närvaroplikt) 
  • viktig information och anvisningar gällande genomförandet av kursen  
  • material som används på kursen och/eller information om var materialet finns
  • information om Zoom-föreläsningar  
  • länk till kursens Moodle-område  
  • länk till kursens digitala lärmiljö (mooc). 

Om du skapar ett Moodle-område via kurssidan visas länken automatiskt (mer detaljerade anvisningar finns under rubriken Skapa ett Moodle-område för din kurs). I annat fall lägger du till länken till Moodle-området och vid behov kursnyckeln under Moodle > Användning av befintligt Moodle-område.

När kurssidan är i redigeringsläge styr och stöder den också ditt arbete. I anslutning till de olika innehållsfälten hittar du mer detaljerade anvisningar och exempeltexter som du kan använda när du skriver dina egna texter.

Observera också att du enkelt kan kopiera uppgifterna från en tidigare kurssida till den nya kursens sida (se närmare anvisningar nedan).  

Om även studenter inom den öppna universitetsundervisningen kan delta i din kurs, ska innehållet på kurssidan vara klart i god tid innan läsåret/terminen börjar. På så sätt säkerställer du att de som är intresserade av studierna får information om kursens innehåll och arbetsmetoder i god tid och kan överväga om de vill anmäla sig utgående från informationen.  

Kom alltid ihåg att spara alla tillägg och ändringar du gör på kurssidan! 

Kopiera innehåll från en tidigare kurssida

Om du redan har skapat en bra kurssida för din kurs kan du kopiera innehållet helt eller delvis till den nya kurssidan när du ordnar kursen på nytt.  

Så här gör du:

  • Öppna den tidigare kursens kurssida i din webbläsare.
  • Sök fram den nya, inkommande kursens kurssida och logga in.
  • Klicka på Redigera kurssidan.
  • Klicka på Kopiera innehållet för denna språkversion från en annan kurssida.
  • Lägg till adressen till den gamla kursens kurssida i fältet som öppnas och klicka på Kopiera kurssidan.
  • Då kopieras den gamla kurssidans innehåll till den nya sidan, med undantag för Moodle- och Zoom-länken, Meddelande och Resultat.  
  • Kontrollera det kopierade innehållet och redigera eller uppdatera det enligt behov.  
  • Spara.

Obs! Om du kopierar flera språkversioner ska innehållet i varje språkversion kopieras var för sig från den gamla kurssidan. Börja kopieringen med standardspråkversionen. 

Dela kursmaterial på kurssidan

Om du använder Moodle på din kurs, använd i första hand det forumet för att dela ut kursmaterial (t.ex. Powerpoint-presentationer) och kommunicera med studenterna under kursen. 

Om du inte använder Moodle på din kurs, eller du vill dela ut material till studenterna redan innan Moodle-området öppnas, kan du också lägga till material på kurssidan. Du kan begränsa länkarnas och materialets synlighet så att de syns bara för kursdeltagarna.

Så här delar du kursmaterial via kurssidan:

  • Logga in på kurssidan.
  • Klicka på Redigera kurssidan.
  • I fältet Materialets beskrivning kan du berätta för studenterna om materialet och hur de använder det.
  • Under Material kan du lägga till filer och länkar en åt gången. Du kan begränsa materialets synlighet så att det syns bara för kursdeltagarna.
  • Vid behov kan du lägga till en kort beskrivning av eller anvisning gällande en enskild fil eller länk.
  • Du kan också omorganisera materialet genom att dra det till rätt plats med pilikonen.
  • Under Material kan du lägga till mellanrubriker och gruppera materialet under dem.
  • Spara kurssidan.

Skapa ett Moodle-område för din kurs

Du kan enkelt skapa ett Moodle-område för din kurs via kurssidan. Då läggs kursdeltagarna automatiskt till Moodle-området från Sisu, och det går att överföra vitsorden direkt från Moodle till Sisu.

Så här skapar du ett Moodle-område:  

  • Logga in på kurssidan.
  • Klicka på Redigera kurssidan.
  • Klicka på Skapa ett nytt Moodle-område.
  • Spara kurssidan.

Det kan ta en stund att skapa Moodle-området om det är många studenter som ska överföras till Moodle eller om det är många som skapar områden samtidigt. Vid behov kan du kontrollera hur långt uppladdningen av Moodle-området kommit genom att uppdatera informationen om det i användargränssnittet.

Länken till Moodle-området visas automatiskt på kurssidan när du sparar den. Moodle-knappen syns på kurssidan för alla användare, men endast kursens deltagare kommer in på området, och först när området har öppnats i Moodle.

Skärmdump: Skapa ett nytt Moodle-område

Förutom på kurssidan syns länken till Moodle-området också i studenternas kalender i Studietjänsten och på sidan Lärare på Flamma. Om du vill kan du ta bort länken från alla dessa platser genom att ta bort valet Visa Moodle-länken på kurssidan. Men notera, att själva Moodle-området inte avlägsnas från Moodle fast du tar bort länken. 

Om du vill radera ett Moodle-område du skapat, kontakta Moodle-supporten (moodle@helsinki.fi).

Kom ihåg att öppna eller tidsinställa Moodle-området så att det öppnas för studenterna!  

Ett Moodle-område som skapats via kurssidan är alltid stängt till en början. Kom ihåg att öppna området i Moodle när du är färdig att släppa in studenterna. 

Alternativt kan du tidsinställa Moodle-området så att det öppnas för studenterna en viss dag genom att lägga till önskat datum på kurssidan. Då kan också studenterna se när Moodle-området öppnas på kurssidan. Moodle-området öppnas kl. 00.00 den dag du valt. 

Interfacets bild: timing av öppningen

 

Om din kurs har undervisningsgrupper i Sisu har du möjlighet att föra in dessa grupper i Moodle. 

Det gör du genom att trycka på För in grupper i Moodle. Knappen syns på sidan endast om studiemomentet har undervisningsgrupper i Sisu. Du kan föra in grupperna på nytt om det kommer fler deltagare till undervisningsgrupperna eller om deltagarna byter grupper i Sisu.

Obs! Tidsinställningen och överföringen av undervisningsgrupper fungerar bara på Moodle-områden som skapats på kurssidan.

Om du vill kan du ta bort Moodle-länken från kurssidan. Observera att Moodle-området ändå finns kvar på Moodle. Om du vill att ett Moodle-område som du skapade på kurssidan ska raderas från Moodle, ska du kontakta Moodle-supporten (moodle@helsinki.fi).

Se Moodle instruktioner för mer information.

Skicka e-post till studenterna

I kurssidans redigeringsvy kan du skicka e-post till de studenter vars anmälan till kursen har bekräftats.  

Så här skickar du e-post till studenterna:

  • Logga in på kurssidan.
  • Klicka på Redigera.
  • Under E-post till studerande, klicka på Nytt meddelande.
  • Skriv ditt meddelande.
  • Om du vill att studenterna ska kunna svara på ditt meddelande, lägg till din e-postadress i rutan Svarsadress.  
  • Om du ändrar dig och inte vill skicka meddelandet kan du radera det genom att klicka på Ta bort utkastet.
  • Skicka meddelandet genom att spara kurssidan.
  • Meddelandet skickas också till din e-postadress.

E-postmeddelanden som du skickar kursdeltagarna syns på kurssidan så att också studenter som kommer med på kursen efter att meddelandet har skickats får all den information de behöver. Om du vill kan du göra så att meddelandet inte syns på kurssidan. Alla meddelanden som skickats syns ändå i kurssidans redigeringsvy för dem som har rätt att redigera kurssidan. 

Obs! Du kan endast skicka e-post från kurssidans standardspråkversion. De andra språkversionerna har inte knappen Nytt meddelande.

Beställ en kursdeltagarlista

Du kan beställa en kursdeltagarlista till din e-post från kurssidan. Deltagarlistan innehåller

  • kursdeltagarnas namn   
  • deltagarnas svar på eventuella tilläggsfrågor i samband med anmälan  
  • uppgift om huruvida studenten avlägger en tvåspråkig kandidatexamen (Tvex); detta syns i deltagarlistans sista kolumn, skilt för varje student  
  • en flik för undervisningstider, där kursens undervisningstider visas i CSV-format.

Så här beställer du en kursdeltagarlista på kurssidan:

  • Logga in på kurssidan.
  • Klicka på Beställ deltagarlistan.

Du får kursdeltagarlistan till din e-post som en Excel-fil som är kompatibel med Sisu. Obs! Förbered dig på att det kan dröja ett tag innan kursdeltagarlistan du beställt finns i din e-post. Det kan ta upp till flera timmar, men de är klara senast följande dag.  

Om du vill kan du i samma fil fylla i uppgifterna om bedömningen på kursen och returnera filen med bedömningarna för automatisk överföring till Sisu. 

Läs anvisningarna för hur du för in bedömningar i Sisu med en Excel-fil i Sisu-anvisningen Bedömning av studieprestationer.

Så här gör du en språkversion av din kurssida

När du redigerar kurssidan för första gången ber systemet dig ställa in standardspråket för sidan. Standardspråket är vanligen samma som kursens undervisningsspråk. Gör den första versionen av din kurssida på det språk du valt som standardspråk, och lägg till innehållet på det språket. I de flesta fall räcker det med en standardspråkversion av kurssidan. 

När du har fört in och sparat innehållet på kurssidans standardspråkversion, kan du göra ytterligare språkversioner av sidan. Välj språk (finska, svenska eller engelska) i kurssidans redigeringsläge och lägg till innehåll på det språk du har valt.

Skärmdump: Gör språkversioner av kurssidan

Material och länkar som du lade till standardspråkversionen kommer med också i de andra språkversionerna. Du kan byta ut dem mot material på samma språk som sidans språkversion, om du har material på det språket.  

Kurssidarkivet

På sidan Lärare på Flamma finns länkar till kurssidorna för pågående och föregående läsårs kurser

I kurssökningen i Studietjänsten och på alla studieavsnitts sidor finns länkar till kurssidorna för kurser ända till läsåret 2020–2021.

Äldre kurser från perioden hösten 2016–våren 2020 som är kopplade till Oodi har arkiverats. Du kan bläddra i arkivet om du är ansluten till universitetets nät eller har en VPN-anslutning. De arkiverade kurssidorna kan inte redigeras, och deras innehåll kan inte kopieras till nya kurssidor med kopieringsfunktionen.