Skapa ett Moodle-område

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll.

Skapa ett nytt Moodle-område för varje kurs - använd inte Moodle-området igen nästa år. Om det behövs kan du kopiera innehållet i det tidigare Moodle-området till det nya Moodle-området med Import-funktionen.

Den här guiden berättar hur du skaffar ett Moodle-område för din kurs. Det finns två sätt att få ett nytt Moodle-område. Rekommendationen är att använda metod 1, som är att skapa ett Moodle-område på kurssidan.

I fråga om Öppna universitetets Moodle-områden ska man be ämnets utbildningsexperter om dem.

Metod 1: Skapa ett Moodle-område på kurssidan och området blir synkroniserad med Sisu

När du skapar ett Moodle-område på kurssidan blir lärarens studieadministrativa arbete enklare och Moodle-området lättare att hitta. Använd denna metod om det inte finns något hinder. Administrativ personal (till exempel en utbildningsplanerare) kan också skapa Moodle-områden.

Fördelar när Moodle-området skapas på kurssidan

  • Alla studenter som har en bekräftad anmälan till kursen i Sisu har automatiskt tillgång till Moodle-området.
    • Studenter kan komma åt Moodle-området efter att läraren har öppnat/publicerat Moodle-området.
    • Läraren behöver inte lägga till studenterna själv eller be studenterna självregistrera sig. Kursens självregistrering behöver inte öppnas och ingen kursnyckel behövs (se metod 2)
    • För en student som har avbrutit anmälan i Sisu, ändras hens status på Moodle-området till ”spärrad”. Hen kan inte längre komma in i Moodle-området.
  • Lärare som är i Sisu som kurslärare läggs automatiskt till som lärare i Moodle-området.
  • Om en administrativ personal skapar ett område kommer hen till i Moodle-området som lärare
  • Bedömningarna i Moodles bedömningsbok kan föras in i Sisu direkt, se Överföring av vitsord från Moodle till Sisu
  • Studenterna och läraren får en länk till Moodle-området till sin egen Kalender / Min Undervisning sida i Flamma. Länken till Moodle-området syns även på kurssidan.
  • Ett nytt Moodle-område skapas för varje studiemoment av Sisu. Det möjliggör t.ex. att ta emot försenade delprestationer i det ursprungliga Moodle-området.

När lönar det sig inte att skapa ett Moodle-område kopplat till Sisu?

  • Om studenterna behöver komma in på Moodle-området innan anmälan har bekräftats i Sisu.
  • Du kan inte skapa ett Moodle-område för enskilda grupper i Sisus studiemomentet och synkronisera studenter från Sisu till Moodle. Du kan skapa ett Moodle-område endast för ett studiemoment i Sisu. I fall grupperna har inte enskilda studiemoment i Sisu, ska du beställa Moodle-området med blanketten (se metod 2) och välja att studenterna själva ska registrera sig. Information om Sisus grupperna förmedlas inte från Sisu till Moodle.
  • Samma Moodle-område kan inte skapas automatiskt för två eller flera Sisu-studiemoment/kurssidor.

Om du inte kan använda den här metoden, se metod 2.

Instruktioner: Skapa ett Moodle-område på kurssidan och publicering av Moodle-området

Logga in på Flamma och gå till Lärare-sidan. Gå till kurssidan för din kurs genom att klicka på dess länk och om du ännu inte har loggat in på kurssidan, vänligen logga in. Klicka på knappen Redigera kurssidan. Tryck på Skapa ett nytt Moodle-område.

Moodle-området kommer att skapas och du får information om det i ditt mejl. Mejlet innehåller också instruktioner för hur man öppnar Moodle-området för studenter. Om skaparen är en administrativ personal, vänligen vidarebefordra e-postmeddelandet till läraren.

Lägg till adressen till det nya Moodle-området på kurssidan genom att klicka på Länka skapat Moodle-område. Adressen kommer även att synas på kursdeltagarnas Kalender-sidan och Lärarsida i Flamma.

Publicering av Moodle-området (du får instruktioner via e-post också)
  • Tidsinställa Moodle-område öppnas för studenter på kurssidan. Om du vill kan du också öppna Moodle-området själv vid en tidpunkt som du väljer: Gå till Moodle-området och välj Inställningar > Kursens synlighet: Visa > Spara.
  • Läraren kan också redigera andra Moodle-inställningar, till exempel
    • kursens namn
      • kursens namn och sammanfattning kommer på tre språk om de är definierade i Sisu. Flerspråkighet implementeras med multi-språk filtret (läs mer på engelska). Om kursens namn på de tre språken är längre än vad som är tillåtet i namnfältet kommer namnet endast att anges på kursens språk.
    • kursens start- och slutdatum, som bestämmer hur kurserna syns på Moodles sidan Mina kurser i uppdelningen av Kommande kurser, Aktuella kurser och Tidigare kurser. OBS. Dessa inställningar stänger/fördöljer inte Moodle-området för studenter.
      • Moodle-områdets startdatum blir detsamma som fastslagits i Sisu.
      • Moodle-områdets slutdatum blir samma som i Sisu + en månad. Därmed syns Moodle-området på sidan Mina kurser som pågående kurs tills bedömningen och dylikt är klara på Moodle-området. 

Hur överförs uppgifterna om de anmälda från Sisu och syns på Moodle?

  • Ändringar gällande Moodle-områdets deltagare, som anmält sig i Sisu, görs i Sisu, se Anmälda i Sisu (Instruktioner för undervisning). Ändringarna överförs till Moodle-området varannan timme.
  • När det finns en deltagare i Moodle med rollen ”synced” har personen överförts från Sisu till Moodle. Rollerna visas i Moodle under Deltagare.
    • Studiemomentets lärare i Sisu överförs till Moodle med rollerna ”lärare” och ”synced”.
    • Om administrativ personal skapar ett Moodle-område på kurssidan kommer de också att läggas till i Moodle med rollerna ”lärare” och ”synced”.
    • Studenterna på ett studiemoment i Sisu (bekräftad anmälan) överförs till Moodle med rollerna ”studerande” och ”synced”.
    • Om deltagaren på Moodle har rollen ”synced” och statusen är ”spärrad” är det fråga om en student vars anmälan har avbrutits eller tagits bort från Sisu. I det här fallet kan studenten inte komma in på Moodle-området. Ändringarna överförs till Moodle-området varannan timme. Läraren kan avregistera studenten från Moodle-deltagarna, och studenten kommer inte längre tillbaka från Sisu vid synkronisering.
    • Om studenten bara har rollen "synced" i Moodle är det ett Moodle-område som ännu inte har öppnats för studenter och studentens anmälan har avbrutits eller tagits bort från Sisu. Statusen ”spärrad” visas endast när Moodle-området är öppet för studenter. I det här fallet kan studenten inte komma in på Moodle-området.
    • Om deltagaren på Moodle endast har rollen ”studerande” är det fråga om en student som antingen har registrerat sig själv eller som läraren har lagt till manuellt på Moodle-området. Studenten har inga anmälningsuppgifter i Sisu på studiemomentet i fråga.
  • Läraren kan lägga till deltagare till Moodle-området även manuellt direkt på Moodle (t.ex. externa gästföreläsare med tillfälligt användarnamn).
  • Lärare som har tagits bort från Sisu avregisteras inte på Moodle.
  • Automatisk överflyttning av de kursanmälningar som synkroniserats via Sisu tar slut ett år efter att kursen avslutats. Då fryses listan över deltagare på Moodle.

Ofta frågade frågor

Hur kan jag öppna ett Moodle-område för studenter innan deras anmälningar bekräftas i Sisu?
  • Lägg till en självregistrering på Moodle-området, men se till att informera studenter om en eventuell kursnyckel.

I framtiden kan du fundera på:

  • Om du använder den normala anmälningen i Sisu, så stäng anmälningen tillräckligt tidigt.
  • Ändra anmälningen för fortlöpande anmälan i Sisu (anmälan med direkt bekräftelse).
  • Eller använd metoden 2 och konfigurera studenter att självregistrera sig, i så fall är Moodle-området inte kopplat till Sisu.
Hur kan jag kombinera två Sisu-implementeringar till ett Moodle-område?
  • Studenter från två eller flera olika Sisu-studiemomenter/kurssidor kan inte kopplas till samma Moodle-område. Du kan bara synkronisera studenter från ett Sisu-studiemoment/kurssida till ett Moodle-område.
  • Om studenter från mer än ett Sisu-studiemoment/kurssida önskas för samma Moodle-område, måste studenter från ett annat studiemoment hänvisas till Moodle-området genom självregistrering eller läggas till manuellt.
  • För att lägga till en länk till Moodle-området på den icke-synkroniserade kurssidan, kopiera länken till det synkroniserade Moodle-området. Om du använder en kursnyckel för självregistrering, lägg även till den i informationen till Moodle-länken på kurssidan.
  • Observera att endast vitsord för de synkroniserade studenterna kan överföras direkt från Moodle till Sisu - andra studenters vitsord måste överföras till Sisu manuellt eller med Sisu-konverteraren, se Överföring av vitsord från Moodle till Sisu.
Hur kan jag kombinera två Moodle-områden för ett Sisu-studiemoment/kurssida?
  • Studenter från två eller flera olika Moodle-områden kan inte kopplas till samma Sisu-studiemomentet. Du kan bara synkronisera studenter från ett Sisu-studiemoment/kurssida till ett Moodle-område.
  • På kurssidan kan du även berätta länkar till andra Moodle-områden.
  • I framtiden är det värt att överväga om det skulle vara möjligt att göra egna studiemoment i Sisu för varje önskade Moodle-område.

Problemsituationer och deras lösningar

Problem Sannolik förklaring Lösning
Det finns bara lärare på Moodle-området, studenterna syns inte även om de är anmälda i Sisu. Studentanmälningar har ännu inte bekräftats i Sisu. Endast studenter med bekräftade anmälningar kommer att synkroniseras till Moodle-området. Efter att studenternas anmälningar har bekräftats i Sisu, kommer de att synka till Moodle-området inom två timmar. Om studenter behöver komma åt Moodle-området tidigare kan du lägga till självregistrering i Moodle-området och ge studenterna en kursnyckel.
Läraren tar bort studenten från Moodle-området, men studenten uppenbarar sig snart igen. Studenten är fortfarande anmäld i Sisu. Studentens roll återställs på Moodle i samband med följande synkronisering. Studentens anmälan ska avbrytas eller tas bort i Sisu. I samband med följande synkronisering inom två timmar tas studentens roll ”studerande” bort och hens status ändras automatiskt till ”spärrad” på Moodle. Deltagarna administreras i Sisu.
Läraren lägger till rollen ”studerande” till studenten och ändrar statusen till ”aktiv”, men snart har rollen försvunnit och statusen har blivit ”spärrad”. Studentens anmälan har avbrutits eller tagits bort från Sisu. I samband med synkroniseringen varannan timme tas studentens roll ”studerande” bort och statusen ändras till ”spärrad”. Studentens anmälan ska bekräftas i Sisu. I samband med följande synkronisering ges studenten rollen ”studerande” och statusen ändras till ”aktiv”. Deltagarna administreras i Sisu.
Om studenten inte är synlig i Sisu-momentet (anmälningen avbröts innan publiceringen av momentet), och det av någon anledning inte går att lägga till studenten där, kan du först ta bort studenten från Moodle-deltagarna och sedan lägga till dem där manuellt (eller använda självregistrering). Studenten är därmed inte kopplad till Sisu-momentet, och t.ex. vitsord kan inte överföras automatiskt.
Studenter från det föregående läsåret eller den föregående terminen finns fortfarande på Moodle-området. Moodle-området för det föregående läsåret eller den föregående terminen har använts för den pågående kursen. Ett eget Moodle-område måste skapas för varje nytt studiemoment i Sisu om man vill använda synkroniseringen av deltagarna mellan Sisu och Moodle. Om kursen redan pågår ska du kontakta moodle@helsinki.fi
Många av studenterna som deltar i kursen har statusen ”spärrad” i Moodle. Hur avlägsnar jag studenterna från Moodle-området? Studenternas anmälningar har antingen avbrutits eller tagits bort från Sisu, vilket innebär att rollen ”studerande” har tagits bort och statusen ändrats till ”spärrad”. Läraren kan ta bort dessa studenter via deltagarlistan på Moodle-området. Detta lönar sig att göra först efter att det inte längre kommer att ske ändringar i anmälningarna.
Jag kan inte nollställa Moodle-området, studenterna kommer alltid tillbaka. Synkroniseringen pågår fortfarande, eftersom synkroniseringen kommer att avslutas ett år efter slutdatumet för kursen i Sisu. Begär att synkroniseringen tas bort på moodle@helsinki.fi

Metod 2: Beställ ett nytt Moodle-område med hjälp av formuläret utan synkronisering med Sisu

Du kan beställa ett nytt Moodle-område med hjälp av ett formulär. Anvisa i så fall studenterna till att själv registera sig till Moodle eller lägg till dem individuellt manuellt, eftersom studentinformationen inte är synkroniserad med studieinformationssystemet Sisu som i metod 1. När Moodle-området beställs med formuläret kan vitsord inte överföras direkt från Moodle till Sisu.

Beställningsformulär

För att fylla i beställningsformuläret för Moodle-kursområdet, logga först in på Helsingfors universitets Moodle med ditt användarkonto.

Moodle-administrationen skapar de beställda Moodle-områdena inom tre arbetsdagar (exklusive helgdagar). Vanligtvis kan områdesbeställningarna levereras inom samma arbetsdag eller nästa. Läraren får alltid en automatisk bekräftelse via e-post när kursområdet skapats. Mejlet har även en snabbguide om hur man öppnar kursområdet.

Läs mer om formulärfälten genom att ändra språket på denna sida till finska eller svenska.

Lägg till länken till Moodle-området och den eventuella kursnyckeln till kurssidorna, se instruktionerna för kurssidor.